|
עמוד:463
אולם הסמכויות המוקנות לממשלה רחבות יותר מאלו המפורטות בחיקוק זה או אחר . אין אפשרות לכסות את כל תחומי הפצולה האפשריים של הרשות המבצעת על - מץ הוראה חקוקה . חובתה של הממשלה כרשות מבצעת חובקת הרבה תחומי פעולה שבהם נדרשת פעולתה , אף - על - פי שאין חוק מפורש המפרט את סמכויותיה בתחום האמור . לשון אחר , הרשות המופקרת על ביצוע תפקידיה של המדינה במישורים אין ספור , מפעילה לצורך קיום תפקידיה ומטלותיה סמכויות שלא פורטו בחוק . המחוקק הישראלי לא ראה להשאיר עניין זה בגדר תורה שבעל פה , אלא כלל בחוק יסוד : הממשלה הוראה מפורשת והיא זו שבסעיף 40 לחוק יסוד : הממשלה הקבוע לאמורי " הממשלה מוסמכת לעשות בשם המדינה בכפוף לכל דין , כל פעולה שעשייתה אינה מוטלת בדין על רשות אחרת". הסמכות נעלמת משעה שהמחוקק אמר רברו הנושא מסוים . קרי , מרגע שהוחקו חוקים . במסגרת יחסי החוץ המנוהלים על - ידי הממשלה , מקיימת המדינה קשרים עם מדינות ועם ארגונים בינלאומיים , מארחת ראשיהם וראשי המרינה מתארחים אצלם * מקימת עמם דו - שיח , ממפעת בעצה ובעזרה חומרית , כגון סיוע לפיתוח חקלאי במדינות אפריקה ודרום - אמריקה , ואף נחלצת בפועל לעזרת נפגעים בעת צרה ומצוקה ( משלחות לרואנדה או לארמניה ) , ומושיטה יד לעזרת בני העם היהודי בתפוצות ( אתיופיה , סודן , ארגנטינה ) . במילים אחרות , במסגרת סמכויות הביצוע מקיימת המדינה קשרים בינלאומיים , ובמסגרתם של אלה היא גם פועלת פעולות שונות במישורים בינלאומיים , כאשר עולה הצורך בכך או כאשר מתגבשת הסכמה עם גורם לאומי או בינלאומי אחר בקשר לכך 5 כל זאת , אף שאין לכך הסמכה מפורשת בחוק . אלו נושאים של סמכות טבועה של השלטת המנהל ענייני המדינה , לא רק כלפי פנים אלא גם כלפי חוץ . לטעמי , קנויה לממשלה סמכות כאמור במסגרת סמכויותיה הכלליות לפי סעיף 40 לחוק יסוד : הממשלה , הכוללות קיום קשרים וסיוע הדדי כמישור הבינלאומין כפי שקנויה לה באותה מידה הסמכות לקבל מומחים ויועצי חוץ בישראל , בלי הסמכה מפורשת בחוק . הכול , כמובן , בכפיפות לביקורת הפרלמנטרית המקובלת . אין כל הצדקה ואץ כל יסוד משפטי לצמצום כוחה של מדינת ישראל , בהשוואה לסמכויותיהן של מדינות ריבוניות אחרות הפועלות בתחום זה , ללא הוראת חוק ייח ודית . אשר - על - כן לא מצאנו מקום להתערבותו של בית משפט זה , והחלטנו לדחות את העתירה . "
|
|