עמוד:455

חברי כנסת לפחות נשיא המדינה מטיל על חבר הכנסת שהוסכם עליו שהוא יהיה המועמד להרכיב ממשלה חדשה . ליכולתה של הכנסת להביע אי - אמון בממשלה יש חשיבות רבה מבחינה דמוקרטית , מכיוון שפירוש הדבר הוא שהממשלה עומדת בפני ביקורת מתמדת של הכנסת . עם זאת , יש לציין שהסמכות לקבוע את מועד ההצבעה על הצעת אי - אמון בראש הממשלה נתונה בידי יושב ראש הכנסת . כיוון שיו"ר הכנסת משתייך בדרך כלל לסיעות הקואליציה , הוא עשוי להשתמש בסמכותו זו כדי לדחות את מועד הצבעת אי - האמון ולאפשר לחברי הכנסת מן הקואליציה להגיע להצבעה . הליך זה יש בו כדי להחליש את כוחה של הצעת אי - האמון כגורם מרתיע ומאיים על הממשלה . פיקוח באמצעות חוק על תקציב המדינה . סמכותה של הכנסת לפקח על הכנסותיה והוצאותיה של הממשלה חיא אהד האמצעים החשובים לפיקוח על הרשות המבצעת . בישראל מתבטא הפיקוח של הכנסת על הכנסותיה ועל הוצאותיה של הממשלה ב"חוק התקציב": קביעת התקציב מתבצעת בדרך של חקיקת חוק . בכל שנה , לפני תחילת שנת כספים הדשה , הממשלה חייבת לקבל מידי הכנסת אישור תקציבי לפעולותיה . בחוק התקציב , המוצע על ידי הממשלה ומאושר על ידי הכנסת , יש מימוש של פיקוח הכנסת על הממשלה . הצבעה על תקציב המדינה היא גם הצבעת אמון בממשלה . אם הכנסת אינה מאשרת את תקציב המדינה בכללותו , פירוש הדבר הצבעת אי - אמון של הכנסת בראש הממשלה , הוא וממשלתו נדרשים להגיש את התפטרותם , וייערכו בחירות הדשות הן לכנסת והן לראשות הממשלה . שאילתה . שאילתה מוגשת על ידי חבר כנסת ליו"ר הכנסת . יו"ר הכנסת מאשר את השאילתה ומעבירה , לפני הצגתה במליאה , לשר שנושא השאילתה הוא בתחום סמכותו . במסגרת השאילתה רשאי חבר כנסת לבקש משר מידע על עניין עובדתי שבתחום תפקידו של השר ולדרוש תשובה בדבר ביצוע או אי - ביצוע של פעולה מסוימת . השר או סגנו חייבים להשיב על השאילתה בתוך 21 יום מיום הצגתה . השר רשאי לבקש מיו"ר הכנסת אורכה של 21 יום נוספים . הצעה לסדר היום . במסגרת הצעה זו רשאי חבר הכנסת להציע לכנסת לכלול בסדר יומה דיון בעניין מסוים הנוגע למדיניות הממשלה ולתפקודה . ההצעה מוגשת ליו"ר הכנסת והוא מאשר אותה . תקנון הכנסת מבחין בין הצעה רגילה לסדר היום ובין הצעה דחופה . הצעה רגילה לידר היום : מוגשת על ידי חבר כנסת כחלק מן המכסה של הצעות לסדר יום המוקצבת לסיעתו . הצעה דחופה לשדר היום : מתקיימת אם נשיאות הכנסת מחליטה שההצעה אכן דחופה . ההצעה מוגשת % א קשר למכסת ההצעות לסדר יום של הסיעה . מכיוון שהנושא שאליו היא מתייחסת הוא נושא דחוף במיוחד , ההצעה נדונה בשבוע שבו היא מוגשת . לאחר הדיון בהצעה לסדר היום במליאה מתקיימת הצבעה בשאלה אם להמשיך בטיפול בנושא , כלומר להעבירו לוועדת הכנסת הרלוונטית , או להורידו מסדר היום . השאילתה וההצעה לסדר היום הם אמצעי פיקוח וביקורת חשובים ביותר : הן נועדו לעורר תשומת לב ציבורית וליצור דעת קהל בדבר מדיניותה של הממשלה ופעולתה במשאים שונים .

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר