עמוד:434

בג"ץ , העוסק בעיקר במשפט קונסטיטוציוני , רואה עצמו כממונה העליון על שמירת עקרונות היסוד של מדינת ישראל , כגון עקרון שלטון החוק ועקרון היותה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית . על כן , כאשר פונים לבית המשפט העליון במסגרת של עתירה , הוא נוהג להרחיב את עיסוקו לתחום של ביקורת שיפוטית גם על רשויות המדינה , וכדברי השופט ברק : " זרועות השלטון רמות הן . אך החוק רם מכולנו ותפקידנו לפקח על כך כי הזרועות תפעלנה במסגרת הדין כדי להבטיח את שלטון החוק בשלטון . " מכאן נובעת חשיבותו הרבה של בג"ץ כמגן על הדמוקרטיה בכלל ועל זכויות האדם והאזרח בפרט בישראל . היקף הביקורת השיפוטית של בית המשפט העליון על רשויות השלטון והיקף התערבותו בפעולות הרשויות נתונים לוויכוח . ' תרגול הרשות השופטת קראו את האירוע שלהלן וציינו : האם נתקיים הליך משפטי הוגן7 נמקו את עמדתכם . אדם הואשם בשוד . בשל מצבו הכלכלי החליט הנאשם לייצג את עצמו במשפט . הנאשם זוהה על ידי ארבעה עדים שזומנו ע"י התביעה . האליבי שמסר בחקירתו במשטרה הופרך . על יסוד זאת החליט בית המשפט להרשיע את הנאשם . כעבור פרק זמן התברר שהשוד נעשה על ידי אדם אחר הדומה מאוד לנאשם . עוד נמצא שהאליבי הכוזב שמסר , ניתן כדי להסתיר פרטים מביכים שאינם קשורים לעניין . קראו את הדעות השונות בוויכוח על שיטת מינוי השופטים ועל הרכב השופטים בבית המשפט העליון המובאות בקטעים 1 - 2 ( עמ' 434 - 436 ) . א . הציגו את הגישות השונות ב . באיזו עמדה אתם תומכיס7 נמקו . קראו קטע 3 ( עמ' 436 - 437 ) וציינו לגבי כל אחד מהשופטים המופיעים בקטעים : האם הוא נמנה עם בעלי הגישה הפורמליסטית במשפט או עם בעלי הגישה האקטיביסטיתו נמקו , קראו קטעים 4 - 8 ( עמ' 437 - 438 ) וענו על השאלות האלה : א . הסבירו את הנימוקים של אלה הטוענים שבסמכות בית המשפט להכריע בהתנגשות בין ערכים . על אילו עקרונות דמוקרטיים הם מתבססימ7 ב . הסבירו את הנימוקים של אלה המתנגדים למעורבותו של בית המשפט בנושאים ערכיים . על אילו עקרונות דמוקרטיים הם מתבססימו ג . האם לדעתכם צריך בית המשפט להתערב ולהכריע במחלוקות ערכיות7 נמקו ! .1 " מי צריך מכסה דתית ? " פרופ' פנחס שיפמן , ששמו מוזכר כאחד המועמדים לכהונת השופט הדתי בבית המשפט העליון : " אני חושב שההרכב צריך להיות מגוון , אך למנות אנשים רק כיוון שהם משא זה יידון בהרחבה בעמ' 442 - 444 ובעמ' .460

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר