|
עמוד:426
ההגות והיצירה היהודית שנוצרה במהלך הדורות", ואילו נשיא בית המשפט העליון השופט אהרון ברק מפרש : "'מורשת ישראל' היא מושג לאומי , החובק את המורשת של האומה , הישנה והחדשה גם יחד . נכללים בה בוודאי עקרונות החירות , הצדק , היושר והשלום העולים ממקורותינו העתיקים , אך אין הם מוגבלים לאלה בלבד . עלינו להשקיף על רצף ההיסטוריה של העם . מורשת ישראל כוללת את מורשתו של הרצל ואת מורשתו של אחד העם ; את המורשת שלפני הקמת המדינה ואת זו שלאחריה ; את המורשת העולה מספרות תורנית ואת זו העולה מספרות חילונית .". ' חוק יסודות המשפט ביטל את ההוראה שהייתה קיימת עד אז , ולפיה במקרה של לקונה , חסר בחקיקה ישראלית , יש לפנות למשפט האנגלי . בשנת 1984 קבעה הכנסת בחוק את ביטול כל שרידי החוק העות'מאני ששרדו עד אז במשפט הישראלי . לעומת זאת , עדיין קיימות פקודות מנדטוריות של המשפט האנגלי בחקיקה ובמשפט הישראלי , כגון דיני שטרות ודיני חברות . העקרונות הדמוקרטיים המנחים את הרשות השופטת הונות להליך הוגן נדי לקיים מערכת משפטית הוגנת ודמוקרטית יש להבטיח את קיומם של עקרונות דמוקרטיים . עקרונות אלה מובאים בהכרזת האו"ם על זכויות האדם : סעיף י' " כל אדם זכאי , מתוך שוויון גמור עם זולתו , למשפט הוגן , פומבי , של בית דין בלתי תלוי , וללא משוא פנים , בשעה שבאים לקבוע את זכויותיו וחובותיו ולברר כל אשמה פלילית שהובאה נגדו ... " סעיף י"א " אדם שנאשם בעבירה פלילית , חזקתו שהוא זכאי , ער שלא הוכחה אשמתו כחוק ובמשפט פומבי , שבו ניתנו לו כל הערובות הדרושות להגנתו . " כל אדם העומד לדין נחשב זכאי כל עוד לא הוכחה אשמתו . כלומר , התביעה חייבת להוכיח שאכן נעשתה עבירה . כל אדם זכאי להגנה משפטית בבית המשפט . אם אין באפשרות העומד לדין לממן לעצמו סניגור שייגן עליו וייצגו , המדינה חייבת להעמיד לרשותו סניגור מטעמה . לנאשם תינתן אפשרות להתגונן ולהשמיע את דבריו . ב - 1996 הוקמה בישראל " סניגוריה ציבורית". מטרתו של גוף זה היא לספק הגנה משפטית לנאשמים בעבירות שהעונש עליהן הוא חמש שנים ומעלה ואשר אינם יכולים לשלם שכר טרחה לעורך דין פרטי . כל אדם שיצא חייב בדין זכאי לערער על פסק דין ועל גזר הדין בפני ערכאה משפטית גבוהה יותר . כמו כן עומדת בפניו הזכות לבקש משפט חוזר אם נמצאו ראיות ועובדות חדשות שיש בהן כדי לשנות את פסק הדין . גם בפני התביעה עומדת זכות הערעור , אס בית המשפט זיכה את הנאשם או הקל בעונשו . החוק הוא המנחה את השופטים בעבודתם . אשר מעוז , וערכיה של מדינה יהודית ודמוקרטית", מדינה יהודית ודמוקרטית , בעריכת דפנה ברק - ארן , תל - אביב : אוניברסיטת תל אביב .1996,
|
|