עמוד:383

הדרוש . הגשתי הצעת חוק לשינוי הצבעת אי - האמון לראש הממשלה בלבד . אי - אמק המחייב את פיזור הכנסת הנו סעיף ללא שיניים , שכן לאחר הפריימריז חברי הכנסת דואגים לעצמם ואין סיבה כי יתנו ידם במהרה להצעת אי - אמון כזאת . ש : האם לדעתך תהליכי השינוי בשיטת הבחירות סנט הפיכים ? ת' : להערכתי יהיה קשה מאוד להעביר היום את הבחירות האזוריות . במידה מסוימת ניתן לומר כי השיטה החדשה קברה את היוזמה הזאת . נראה לי כי זהו תהליך שגרם לנזק בלתי הפיך ; אולי בעוד כמה שנים תהיה התפקחות והבנה כי איננו יכולים לאמץ משטר נשיאותי כמו בארה"ב . החכרה שלנו שונה מהחברה האמריקנית : המתחים החברתיים שונים , הסביבה הפוליטית שונה והבעיות הלאומיות שונות . כל אלה לא נלקחו בחשבנן בשינוי שיטת הבחירות * שם . .5 " שיטת הבחירה הישירה לא פגעה במעמדה של הכנסת , ואין לתלות בה את ריבוי המפלגות שנתיים לאחר שבנימין נתניהו נבחר לראש ממשלה , הוויכוח על שיטת הבחירה הישירה לא תם . המבקרים טוענים כי הפרלמנטריזם הישראלי נפגע , והתערער מעמד הכנסת שהתרסקה לסיעות רבות מתמיד . הטענה העיקרית נגד השיטה היא , כי הסעיף בחוק שקובע כי הצלחת הצבעת אי - אמון בראש הממשלה גוררת גם בחירות חדשות לכנסת , מקשה מאוד לפטר ראש ממשלה כושל . זאת בהנחה שהכנסת תעדיף , מטעמי נוחות , אגוצנטריות ושימור עצמי , שלא ללכת לבחירות חדשות . ביקורת זו מפוקפקת למדי . ברוב המדינות בעלות המשטרים הנשיאותיים הדמוקרטיים , ובראשן ארצות הברית , אי - אפשר לו לפרלמנט לפטר נשיא אלא בנסיבות הגובלות בפלילים . זאת ועוד : ככל תולדות הכנסת התקיימו כמעט 400 הצבעות אי - אמון אך רק פעם אחת הופלה ממשלה , ממשלת שמיר ב - ,1990 וגם אז הוקמה ממשלה חדשה - בראשות יצחק שמיר אם כי בהרכב קואליציוני אחר - כתוך שבועות אחדים . הטענה בדבר היחלשות הכנסת ושבירת האיזון של השילוש הדמוקרטי הקרוש : הזרוע המבצעת , הזרוע המחוקקת והזרוע השופטת , מתעלמת התעלמות של ממש מן העובדות . בכנסת ה - ,14 כמו בכנסת ה * 13 לפניה , יש מגמה קבועה של התחזקות מול הממשלה . התחזקות זו נאה לידי ביטוי בארבעה אפיקים לפחות : ריבוי הצלחות של יוזמות חקיקה פרטיות ( כ - 50% מכלל החקיקה ) , לעתים קרובות בניגוד לעמדת הממשלה 5 השפעה גדלה של הכנסת על תקציב המדינה 5 הפרות משמעת קואליציוניות לרוב , והצגת עמדות אנטי - ממשלתיות על ידי חברי הכנסת * לכך מצטרפת גם העובדה שבכנסת ה - 14 יש אופוזיציה חברתית בתוך הקואליציה , וזו מצליחה לשנות את כוונות הממשלה בתחום המדיניות החברתית . הכנסת לא נחלשה מול הממשלה . העובדה שאין בכנסת רוב להפלת הממשלה אינה חדשה , וגם אין כל הוכחה מובהקת לכך כי בתנאים החוקתיים שקדמו לחוק הבחירה הישירה הייתה הכנסת ה 14. מחליפה את ראש הממשלה הנוכחי *"שנה פיס , יו ,6.1996,48

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר