|
עמוד:274
ב . הביאו דוגמה לכך שמדינת ישראל אינה ממלאה את חובותיה כלפי כל אזרחיה והסבירו . ג . הביאו דוגמה לאזרחות טובה והסבירו .4. כאזרחים צעירים הציגו רעיונות בדבר תרומה לחברה ולמדינה . פרטו באילו נושאים אתם יכולים לתרום וכיצד אתם יכולים לעשות זאת . .5 הסבירו באמצעות דוגמאות את ההבדל בין " אורח טוב " ל"אדם טוב". .1 " הטענה כי חוק כזה יש בו משום אפליה פסולה בין אזרח לאזרח מופרכת היא . מדינה דמוקרטית מצווה לשמור על העיקרון של שוויון מוחלט בזכויותיהם ובחובותיהם של אזרחיה , אבל אין עיקרון כזה קיים ביחס לאנשים הנמצאים בחו"ל והמדינה מעוניינת כרכישתם כאזרחים . מקובל הכלל כי כל מדינה חופשית היא כקביעת עקרונות ההגירה שלה , פתיחת שערים או נעילתם . עידוד הגירת אלמנטים מיוחדים הן מבחינת הקרבה הלשונית הלאומית והן מבחינה מקצועית או רפואית , ביד המדינה היא . לכן , חוק המתייחס לאזרחות אוטומטית של עולים על סמך חוק השבות , אין בו משום אפליה בין אזרח לאזרח . " זרת ורחפטיג , חוקת לישראל - דח ומדינת , ירושלים : מסילות , תשמ"ח . .2 " כשם שאין אפליה פסולה בדרישה שמועמד לכהונת רב או שוחט יהיה יהודי , כן אין פסול באפליה בין יהודי ללא יהודי בחוק שרק יהודי באשר הוא יהורי כשיר להיות בעל הזכות הטבעית - היסטורית לעלות ארצה ולהסתפח למדינה היהודית . " השזפם חיים כחן , המשפט , ירושלים : מוסז ביאליק ,2991, עמ' .486 .3 פרופ' בנימין אקצין טוען : " את הסולידריות של כלל ישראל יש לפתח ברקע התרבותי , הכלכלי , החברתי , הלאומי והדתי . כל ניסיון ליצירת סולידריות כזאת ברקע המשפטי אינו יכול אלא לגרום נזק . מדינות חוץ לא תסכמנה לו . הן תשתמשנה בו בתור אמתלה והצדקה לקיפוח זכויותיהן האזרחיות של יהודי ארצותיהן ... לא הייתי מייעץ למדינת ישראל לעשות צעד אחורנית מן המושג החדיש של אורחות כוללת , שאין בה אפליה גזעית , ולנקוט עמדה , שכאופן גלוי או נסתר , שבה אל העיקרון הגזעי בקביעת זכויותיהם וחובותיהם של בני אדם . " זרח ורהפטיג , חוקה לישראל זח ומיינה , שם . .4 ' יהת9 % ה לא עות " " חוק השבות הוא אכן מפלה לטובה יהודים במתן זכות אוטומטית להגירה והתאזרחות , והוא הביטוי המוסרי למטרתה הנורמטיווית של ישראל , כמדינה יהודית . אך יש לראות את החוק כהקשר רחב יותר . זהו חוק המסדיר הגירה , וכל חוק הגירה - אם אינו מאפשר הגירה בלתי מוגבלת לכולם - יש בו אפליה . חוק ההגירה האמריקאי מפלה בין קבוצות שונות , לפעמים גם על כסיס אתני - כמתן מכסות להגירת קבוצות מאזורים שונים , כמו למשל פליטים ממשטרי דיכוי או יהודים
|
|