|
עמוד:266
ביצוע ותקנות .5 שר הפנים ממונה על ביצוע חוק זה , והוא רשאי להתקין תקנות בכל הנוגע לביצועו וכן למתן אשרות עולה ותעודות עולה לקטינים עד גיל .18 תקנות לעניין סעיפים א 4 ו - ב 4 טעונות אישור ועדת החוקה , חוק ומשפט של הכנסת . בעיני רבים , חוק השבות הוא עיקר - העיקרים של הציונות ושל המדינה הציונית . בחוק זה ביקשו מקימי המדינה ליישם " זכות טבעית " של כל יהודי לחיות במדינתו , אם רצונו בכך . לאתר שהחוק התקבל בכנסת בשנת ,1950 אמר ראש הממשלה דאז דוד בן גוריון : " חוק השבות הוא מחוקי השתייה של מדינת ישראל". ' מטרת חוק השבות היא לממש את המטרה שנקבעה בהכרזת העצמאות : הקמת מדינה לעם היהודי . מאות אלפי עולים עלו ארצה מכוחו של חוק השבות . עם ואת , בחוק זה יש סעיף מגביל ( ב 2 ' ) , המאפשר לשר הפנים למנוע את עלייתם לישראל של יהודים בעלי עבר פלילי העלולים לסכן את שלוס הציבור או את ביטחון המדינה , יהודים חולים העלולים לסכן את בריאות הציבור או יהודים שפעלו מד העם היהודי . בשנת 1950 התקבל חוק השבות בכנסת % א התמדות , אולם לקבלתו קדמו ויכוחים רבים שנבעו ממחלוקות הקיימות עד היום . שתי סוגיות בחוק גרמו - והן עדיין גורמות - למחלוקות : א . סוגיה אחת - ההגדרה של המושג יהודי , הידועה כסוגיית ' מיהו יהודי'. ב . סוגיה שגייה - העדפת היהודים על פני לא יהודים . החוס מתייחס ליהודים בלבד . להלן נעמוד בפירוט על סוגיות אלה . א . הגדרת מיהו יהודי בחוק שנחקק בשנת 1950 נמנעו מנסחי החוק במכוון מלהגדיר מיהו יהודי בשל המחלוקת הקיימת בנושא זה בקרב הציבור היהודי ( מחלוקת זו באה לידי ביטוי גם בגישות השונות לגבי אופיה של המדינה כמדינה יהודית . * ) . ההגדרה המקובלת לשאלת " מיהו יהודי " על פי ההלכה היהודית האורתודוקסית : " יהודי הוא כל מי שנולד לאם יהודייה או שהתגייר עפ"י ההלכה .' " יש שאינם מקבלים את ההגדרה האורתודוקסית ומגדירים יהודי באופנים שונים , למשל כל מי שאחד מהוריו הוא יהודי , או כל מי שקיבל חינוך יהודי או כל מי שמגדיר עצמו כיהודי מבחינה תרבותית ולאומית . הקושי להכריע בין הגישות השונות וליצור וזסכמה רחבה ( קונסנזוס ) , הביא לכך שב - ,1950 כאשר נחקק חוק השבות , בחרו מנסחי החוק בכנסת שלא להגדיר מיהו יהודי . דנו * הננסת עא תשש , עמ' 2035 - .2037 על הגישות השומת בדבר אופית של מדינה יהודית ראו עמ' .29 גיור על פי חהלכהז ניגר שנעשה על ידי רב אורתודוקסי והוא כולל מילה , טבילה וקבלת מחויבות לקיום מצוות .
|
|