|
עמוד:236
פרק ז למה דמוקרטיה ? את החלק השני של ספר זה פתחנו בשאלה : מהי דמוקרטיה ? כדי לענות על השאלה ביררנו אחד לאחד את העקרונות והערכים שעליהם מבוסס המשטר הדמוקרטי . נוכחנו לדעת שכל עיקרון הוא תנאי הכרחי אולם לא מספיק . רק הצירוף של כל העקרונות יחד יוצר את הדמוקרטיה . כדי לחזור ולהבהיר לעצמנו מהי דמוקרטיה ולמה עדיפה הדמוקרטיה על פני משטרים לא דמוקרטיים , נסתייע בדבריו של בניטו מוסוליני , מייסד התנועה הפאשיסטית , * ובדברי אנשיו על היחיד , על החברה , על המנהיגות ועל הדמוקרטיה . ת ר נ ו ל לכנה דמוקרטיה ? .1 קואו את הקטעים שלהלן * * והסבירו במה שונה תפיסת החברה וההנהגה השלטונית במשטר הפאשיסטי מתפיסת החברה וההנהגה השלטונית במשטר דמוקרטי . " עם זקוק לא רק לתחושות גאווה , אלא גם לתכונה נוספת , אשר אי - הבנתה והסלידה ממנה הולכים וגדלים : הצייתנות . כדי שמבצע כלשהו יצליח , יש צורך בקבוצות אנשים מצומצמת אשר תנהל אותו . העם הוא עדר הזקוק תמיד לרועים מוכשרים , בין אם הם מלכים בחסד אלוהים , או דמגוגים בחסד האספסוף . בכל עת זקוקים אנו למישהו אשר יתן הוראות ויתפוס את עמדת הפיקוד . היחיד יפצל את כוחותיו ויבזבזם לריק , ולא ישיג מאומה . " התנתה הפאשיסטית : נוסדה במילנו שבאיטליה ב - .1919 בראשה עמד בניטו מוסוליני , סוציאליסט לשעבר , חבר בתנועה סוציאליסטית קיצונית שלא זכתה להצלחה בבחירות והפכה לתנועה ימנית . באוקטובר 1922 תפסו הפאשיסטים את השלטון באיטליה בסיוע הצבא והחזיקו בו עד סיום מלמת העולם השנייה בשנת .1945 במלחמה הם שיתפו פעולה עם הגרמנים עד בעלות הברית : בריטניה , ארה"ב וברית המועצות . הפאשיסטים העלו על נס על חשיבות המדינה על פני האדם היחיד , את דרך המלחמה והאלימות על פני פתרונות בדרכי שלום , את אי - השוויון ושלטון המיעוט על פני רעיונות דמוקרטיים . כל הקטעים נלקחו מתוך בנימין נויברגר , הפאשיזם האיטלקי - אידיאולוגיה ופוליטיקה דמוקרטיות ודיקטטיוות במאה ה - 20 יחידות 11 - ,12 ת"א : האוניברסיטה הפתוחה .1983,
|
|