|
עמוד:224
עבריינות שלטונית לכאורה , העבריינות השלטונית היא מושג שיש בו סתירה פנימית . השלטון הוא הממונה על שלטון החוק , הוא מטיף לכבד את החוק , הוא מפעיל את המשטרה נגד העבריינים , הוא חייב לשמש דוגמה של ציות לחוק . האם ניתן , אם כן , לדבר על עבריינות שלטונית ? אין זה מקובל לדבר על עבריינות שלטונית , אך היא קיימת . אין הכוונה לתופעה של שחיתות אישית מצד אנשי שלטון כמו גניבה מכספי הציבור או קבלת שוחד , שכן זו עבריינות פלילית כפשוטה . הכוונה לתופעה של הפרת החוק תוך כדי מילוי תפקיד ציבורי בכוונה - אמיתית או מזויפת - לשרת את טובת המדינה או את טובתו של ציבור מסוים . כזה המצב , למשל , אם שר , ראש עיר או עובד ציבור מעניקים רשיונות או טובות הנאה אחרות על יסוד שיקולים מפלגתיים , או מתנכלים לחירות או לרכוש של יריב פוליטי בניגוד לחוק . כזה המצב גם אם איש משטרה מפעיל כוח כדי לסחוט הודאה מאדם שנעצר כחשוד בביצוע פשע , או עוצר על פי הנחיה מגבוה אדם שמותח ביקורת קשה על השלטון , אף אם אין יסוד לחשד שאותו אדם עבר עבירה פלילית . העבריינות השלטונית היא עבריינות אידיאולוגית מסוג מיוחד . חשוב להדגיש את ההבדל ביניהן , הנובע מכך שהעבריינים הם אנשי השלטון ולא סתם אזרחים , והם מפירים את החוק תוך כדי הפעלה של סמכויות שלטוניות . להבדל זה משמעות מיוחדת וחשיבות רבה . החשיבות מתבטאת בעיקר בשני מישורים . ראשית , השלטון חייב לשמש דוגמה לאזרחים בשמירה על החוק . אם האזרח יהיה סבור שאנשי השלטון מזלזלים בחוק כאשר החוק אינו נראה בעיניהם , גם הוא ילמד עד מהרה לזלזל בחוק . זהו מרשם בדוק לשחיתות והפקרות . שנית , בידי השלטון מרוכז כוח עצום , למעשה עיקר הכוח במדינה : הצבא , המשטרה , הכסף , הסמכויות . כבר אמר מי שאמר , כי כוח נוטה להשחית . הניסיון האנושי מלמד כי אין סכנה גדולה לחירויות האזרח מן הסכנה של שימוש לרעה בכוח השלטון . המשטרים הטוטליטריים * הפזורים על פני העולם משמשים הוכחה חותכת . לכן חייבת החברה לשים סייגים לכוח השלטון , כאשר הסייג העיקרי הוא החוק . שלטון שירשה לעצמו לפעול בניגוד לחוק כדי להיטיב עם העם או לשרת אידיאולוגיה , עולה על הדרך המובילה לרודנות . כל שלטון באשר הוא שלטון עלול בנסיבות מסוימות להעדיף צרכים מסוימים , הנראים בעיניו צרכים לאומיים או כיתתיים חשובים , על פני משטו טוטליטרי : , מהמילה הלטינית טוטוס - שלם ) . משטר שבו התערבות השלטון היא בכל תחומי החיים של הפרטים ושל החברה . במשטר טוטליטרי השלטון סבור שבידיו האמת החברתית הנכונה ולכן הוא רשאי לכפותה על האזרחים ועל החברה .
|
|