עמוד:193

שיטת הבחירות עוגית בשיטה זו מבחינים בין שתי שיטות של השגת רוב : שיטת הרוב הפשוט ושיטת הרוב המוחלט . שיטת הרוב הפשוט . על פי שיטה זו , המדינה מחולקת למספר אזורי בחירה כמספר המושבים בפרלמנט , ובכל אזור בחירה נבחר נציג אחד לפרלמנט . הנציג הנבחר הוא המועמד שוכה ברוב קולות פשוט באזור הבחירה . אם מתמודדים כמה מועמדים באזור אחד ( ובדרך כלל יש יותר משני מועמדים בכל אזור ) , הדבר עשוי לגרום בעיה , שכן לעתים קרובות המועמד הנבחר זוכה רק במיעוט מכלל קולות הבוחרים . לדוגמה : באזור בחירה מתמודדים ארבעה מועמדים , ותוצאות הבחירות הן : מועמד א' זכה ב - 400 קולות מועמד ב' זכה ב - 300 קולות מועמד ג' זכה ב - 500 קולות מועמד ד' זכה ב - 200 קולות . מועמד ג' נבחר ברוב פשוט ( זכה במספר הקולות הרב ביותר ) , אולם למעשה הוא נבחר כנציג אזור הבחירה בפרלמנט על ידי מיעוט מקולות הבותרים שהצביעו באזור הבחירה 500. אזרחים בחרו בו , בעוד שרוב הבוחרים - 900 מהם - הצביעו עבור שלושת המועמדים האחרים ולא זכו לייצוג . הייצוג בפרלמנט נקבע על פי התוצאות בכל מחוז בנפרד ולא על פי מספר סך כל הקולות שקיבלה המפלגה בכל המדינה . לכן , במדינות דמוקרטיות כמו ארח"ב , אוסטרליה , ניו זילנד , קנדה ובריטניה , שבהן נהוגה השיטה האזורית רובית , הייצוג בפרלמנט אינו משקף בהכרח את קולות המצביעים . לעתים קורה שמפלגה שנתמכת על ידי מיעוט מסך כל המצביעים זוכה ברוב המושבים בפרלמנט , כלומר השיטה עשויה לגרום לעיוות רצון הבוחרים . שיטה זו מצמצמת את מספר המפלגות המיוצגות בפרלמנט , שכן , הסיכוי שמפלגות קטנות , המייצגות מיעוט שציבור בוחריהן אינו מרוכז באזור טריטוריאלי מסוים , יוכו ברוב באגור הבחירה , הוא נמוך ביותר . על כן שיטה זו אינה מעודדת יצירת מערכת רב - מפלגתית במדינה . עם ואת , באזורים שבהם יש ריכוז של קבוצות מיעוט דתיות , אתניות וכו', יש למפלגות קטנות סיכוי להיות מיוצגות בפרלמנט . לדוגמה , המפלגה הלאומית הסקוטית בבריטניה היא מפלגה קטנה המייצגת ציבור בוחרים קטן בהיקפו . אך מאחר שציבור זה מרוכז בסקוטלנד , ייצוגה בפרלמנט מובטח . זאת , משום שמפלגה זו זוכה ברוב קולות הבוחרים באזורי הבחירה שבהם מרוכזים התומכים בה . לעומת זאת , ציבור הבוחרים של המפלגה הליברלית הסוציאל - דמוקרטית בבריטניה אינו מרוכז באזור בחירה מסוים אלא מפוגר על פני המדינה כולה . ולכן , אף על פי שהמפלגה מקבלת 15% מכלל קולות המצביעים לפרלמנט , יש לה רק מושבים ספורים בפרלמנט . ייצוגה בפרלמנט אינו משקף נכונה את אחוז הבוחרים שהצביע בעבורה . אם שיטה זו הייתה מונהגת בישראל , מפלגות ערביות וחרדיות , שבוחריהן מרוכזים באגורים מסוימים , היו זוכות לייצוג התואם את כוחן באוכלוסייה ואולי אף גדול מכוחן זה . ואילו מפלגות כגון : מר"צ , שינוי , מפלגת המרכז והמפד"ל שציבור בוחריהן מפוזר בכל הארץ לא היו זוכות לייצוג המתאים למספר הבוחרים שבחרו בהם ואף ייתכן שחלקן לא היו זוכות לייצוג בכנסת .

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר