|
עמוד:185
ובתוספתא , סנהדרין , פרק ב' הלכה ט"ו : " אין מלך יושב בסנהדרין [ סנהדרין מם בית הדין העליון שדן על פי דיני תורה בנושאי דת ובבעיות ציבוריות ] ולא מלך ולא כהן גדול יושבים בעיבור השנה". ת ר ג ו ל הפרדת רשויות .1 עיינו בפסוקים שלהלן וציינו מהן סמכויות המלך לפי הפסוקים שבמקרא . האם קיימת במקרא הפרדת רשויות במובן המודרניו נמקו . " משפט המלך " בשמואל : " שימה לנו מלך לשפטנו ככל הגוים , וירע הדבר בעיני שמואל כאשר אמרו תנה לנו מלך לשפטנו ... וימאנו העם לשמוע בקול שמואל ויאמרו לא כי אם מלך יהיה עלינו , והיינו גם אנחנו ככל הגוים ושפטנו מלכנו ויצא לפנינו ונלחם את מלחמתינו . ( שמואל א , ח', ה - כ ) דברי מלכת שבא אל שלמה : " יהי ה' אלהיך ברוך אשר חפץ בך לתתך על כסא ישראל באהבת ה' את ישראל לעולם וישימך למלך לעשות משפט וצדקה . ( מלכים א י', ט ) .2 קראו את דברי ר' מאיר איש - שלום * המבקש להסביר מדוע התנגד שמואל למינוי מלך . מהי סיבת ההתנגדות העיקרית לפי פרשנותוו פירוש ר' מאיר איש - שלום לספרי ( דף קה , עמוד א , הערה ד ) : " במקרא מפורש שרע הדבר בעיני שמואל כאשר אמרו ' תנה לנו מלך לשפטנו' שלא היה להם לבקש אלא מלך שיצא לפניהם ויילחם את מלחמותיהם . " ,3 לאחר שקראתם על עקרון הפרדת הרשויות בדמוקרטיה וביהדות , ערכו השוואה בין עקרון הפרדת הרשויות בדמוקרטיה לבין הפרדת הסמכויות ביהדות . י' מאש א"ש ששסו ( רונגריה 1831 - וינה 1880 ) , מחכמי ישראל במאה ה - .19 עסק בחקר המדרשים וספרות חו " ל .
|
|