עמוד:176

פזולכם שיטת ממשל פדרטיבית : המדינה מחולקת למחוזות . לכל מחוז בפדרציה יש פרלמנט , ממשלה , מינהל ציבורי ומערכת שיפוטית , ומתקיימת חלוקת סמכויות המוגדרת בחוקה של המדינה בין רשויות השלטון של הממשל המרכזי של המדינה לבין רשויות השלטון של המחוז . שיטה זו מאפשרת למיעוט להפעיל שלטון עצמי ברוב תחומי החיים במחוז שבו הוא חי . לדוגמה : שווייך מחולקת ליחידות אזוריות הנקראות קנטונים . במסגרת הקנטונים היא מאפשרת למיעוטים לשוניים החיים בה , כגון דוברי איטלקית ודוברי צרפתית , לקיים שלטון עצמי . עם זאת יש לציין שבני מיעוטים אלה הם אינם איטלקים או צרפתים , אלא שווייצריים דוברי צרפתית ושווייצריים דוברי איטלקית , שהמכנה המשותף שלהם כשווייצרים הוא המוצא ההלואטי . אוטונומיה שיטת ממשל אוטונומית : שלטון עצמי פנימי . להבדיל משיטת הממשל הפדרטיבי , שבה כל המדינה מחולקת למחוזות וכל האוכלוסייה חיה במשטר פדרלי , הרי שבמדינות שבהן מתקיימות אוטונומיות הן ניתנות רק לאזורים מסוימים ולאוכלוסיות מסוימות , למשל חבל הבאסקים וקטלוגיה בספרד או וולס וסקוטלנד בבריטניה . אוטונומיה טריטוריאלית המדלה מעניקה מידה מסוימת של ממשל עצמי לקבוצת המיעוט המרוכזת מבחינה גיאוגרפית באזור מסוים במדינה ומהווה רוב באותו אזור . אוטונומיה טריטוריאלית פירושה שלטון עצמי רחב - היקף , הכולל בדרך כלל ממשל , פרלמנט , מערכת משפטית ומינהל ציבורי . אוטונומיה טריטוריאלית אינה כוללת סמכויות בתחום יחסי החוץ והביטחון . דוגמאות לאוטונומיה מסוג זה אפשר למצוא בבריטניה המעניקה אוטונומיה טריטוריאלית לסקוטים . לסקוטים בסקוטלנד יש בית נבחרים משלהם , מערכת משפט , מערכת חינוך אוטונומית , שלטון מקומי אוטונומי וכנסיית מדינה משלהם . באיטליה ניתנת אוטונומיה בתחום השלטון המקומי , המינהל , החינוך והתרבות לתושבי דרום טירול - אוסטרים דוברי גרמנית . אוטונומיה קהילתית ( אוטונומיה קומונלית ) אוטונומיה קומונלית מוענקת במקרים שבהם המיעוט מפוזר במדינה . אוטונומיה זו חלה על כל חברי קבוצת מיעוט מסוימת במדינה , ללא תלות במקום המגורים . אוטונומיה קומונלית התקיימה באסטוניה ובליטא בין שתי מלחמות עולם . מדינות אלה העניקו למיעוט הגרמני ולמיעוט היהודי שחיו בה אוטונומיה קהילתית : מוסדות חינוך , תרבות ודת משלהם ובשליטתם . לימים הוגדרה אוטונומיה כזו כאוטונומיה אישית ( או פרסונלית ) . זאת , במקרה שניתן לכל פרט החופש להחליט אם הוא משתייך לקהילה הנהנית

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר