עמוד:174

מדינה הנוהגת על פי גישה זו מכירה בזכויותיהם של המיעוטים אזרחי המדינה רק כפרטים ומחויבת להגן על זכויות האדם והאזרח של כל אחד מהפרטים השייכים לקבוצות המיעוט . אך אין היא מוכנה להכיר בפרטים כקבוצת מיעוט בעלת זכויות קיבוציות ייחודיות . כיוון שכך , המדינה אינה מאפשרת לבני הקבוצה לשמור על זהותם הייחודית . לדוגמה , בצרפת שלאחר המהפכה הצרפתית , מיעוטים כמו הברטונים , הקורסיקנים והאלזסים , נאלצו לוותר על מרכיבי הזהות האתנית שלהם . המדינה אסרה עליהם להשתמש בשפתם ולקיים מערכת חינוך על פי המסורת והתרבות הייחודיות להם וכפתה עליהם מערכת חינוך ריכוזית שכולה על טהרת השפה הצרפתית . הגישה הליברלית המתונה . גם גישה זו אינה מכירה בזכויותיהן הייחודיות של קבוצות המיעוט . גישה זו שוללת כל התערבות של המדינה למען שימורו וחיזוקו של פלורליזם אתני . מדינה הנוהגת על פי גישה זו לא תעשה דבר כדי לסייע לקבוצות לשמור על זהותן הייחודית , והיא מכירה רק בזכויות האדם והאזרח של כל פרט בקבוצה . אולם , להבדיל מהגישה הליברלית הקיצונית , הרי שמדינה הנוקטת גישה ליברלית מתונה אינה כופה על המיעוטים להיטמע בתרבות השלטת . קבוצות מיעוט הרוצות לשמור על ייחודן ועל זהותן האתנית - תרבותית יכולות להתארגן במסגרת מועדוני תרבות , קהילות דתיות , אגודות תרבות , ואף להקים מערכת חינוך של בתי ספר פרטיים במקביל למערכת החינוך הממלכתית הכללית . כל זאת ביוזמתן של הקבוצות ומתקציבים פרטיים של הקבוצה ולא מכספי מדינה . גישה זו נוהגת בארה"ב . הקהילות היהודיות בארה"ב הן דוגמה לקיום קהילה דתית - אתנית הפועלת במסגרות ייחודיות משלה , ללא התערבות וסיוע כספי מהמדינה . במדינות מסוימות בארה"ב מתנהלת הוראה דו - לשונית בספרדית ובאנגלית על פי " חוק החינוך הדו - לשוני 1968". השימוש בלשון הספרדית נועד להקל על בני מהגרים מפורטו ריקו , ממקסיקו , מקובה וממדינות לטינו - אמריקניות אחרות להיקלט בארה"ב , ולמנוע פגיעה חינוכית בהישגי הילדים שזה עתה באו ושפת האם שלהם היא ספרדית . הנחת היסוד שעליה מתבסס החוק היא שיש למנוע פגיעה בפרט הדובר ספרדית . אך אין משתמע מכך שעל רשויות הממשל לפעול לשימורו ולחיזוקו הקיבוצי של המיעוט ההיספאני ( דוברי ספרדית ) . מנסחי החוק ראו בחינוך הדו - לשוני אמצעי ומני , בעוד המטרה המרכזית היא הטמעה של המהגרים , לאט וללא מכאובים , ברוב דובר האנגלית ...". . נוסף לכך נוהגת ארה"ב מדיניות יוצאת דופן כלפי האינדיאנים : הם מוכרים כקבוצת מיעוט והוענקה להם הזכות לחיות בשמורות משלהם על פי המסורת והתרבות האינדיאנית . גישה המכירה בזכויות הקבוצה . על פי גישה זו , המדינה הדמוקרטית מכירה לא רק בזכויות האדם והאזרח של כל הפרטים בקבוצה , אלא גם בזכותה של קבוצת המיעוט לשמור על קיומה ועל זהותה כקבוצת מיעוט ייחודית , אשר אינה מעוניינת להתבולל בקרב הלאום השליט . עקב כך , המדינה מכירה בזכויות הקבוצה ומעניקה למיעוט אמצעים שיאפשרו לו לשמור על זהותו . ברוב המדינות המכירות בזכויות המיעוטים מוגדרות ומובטחות זכויות המיעוטים בחוקה , בחוקים רגילים או חוקתיים . בנימין טיברגר , ומיעוטים ידמוקוטיה , סדרת דע חברה ומשטר , ירושלים : משרד החינוך , מרכז ההסברה .1995,

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר