|
עמוד:159
שורש העבדות והעוני שהוטל עליכם . על כן הישמרו לכם פן תעמידו את זכויות האדם במדינתכם על יסוד אחר מאשר האנושיות הטהורה , שהיא שוכנת בלב כל אדם באשר הוא אדם . כל קיפוח של זכויות האדם יפתח שער לשרירות ולהתעללות באדם - הוא שורש כל תועבת מצרים . " רעיון השוויון בתחום הכלכלי - חברתי מצוי גם בתפיסה של השמיטה והיובל . * באמצעות השמיטה והיובל מנסים ליצור שוויון הזדמנויות . מצוות היובל למשל מחייבת להחזיר את האדמה לבעלים הראשונים שנאלצו למכור את הקרקע בשל חובותיהם , לאחר ארבעים ותשע שנים של תחרות חופשית שבהן נוצרו פערים חברתיים וכלכליים . כמו כן בשנת היובל נהגו לשחרר את כל העבדים . מטרת הלכות אלה הייתה לשמור על שוויון ועל צדק חברתי וכלכלי . הזכות לשוויון בנצרות הזכות לשוויון מוזכרת במכתב ששלח פאולוס אל אנשי גלטיה " ואין עוד יהודי , ולא יווני , אין עבד ואין בן חורין , אין זכר ולא נקבה כי כולכם אחד אתם " ( פאולוס 3 : 28 ) . הזכות לשוויון באיסלאם לפי החדית'* . של הנביא : " האנשים שווים כשיני המסרק". הכול שווים בפני חוקי ההלכה המוסלמית . העדפה היא אך ורק על פי יראת אלוהים , פרשת אלחוג'ראת : " בני אדם יצרנוכם זכר ונקבה ועשינו אתכם לעמים ושבטים בעיני אללה הוא הירא אותו ביותר כי אלקים יודע ומבין". ( קוראן , סורה 49 : 13 ) על פי האיסלאם , בני האדם נבראו בצלם אלהים , כולם שווים ואין להפלות אדם בשל מינו , שפתו . לפי החדית' של הנביא , אין הבדל בין ערבי ללא ערבי , זולת האמונה והתפילה . באיסלאם מתקיים שוויון גם במחינ תקפות חוקי ההלכה : המותר - מותר לכול , האסור - אסור לכול , והעונשים - מוטלים על הכול . האיסלאם מצווה על העוסקים במשפט לשפוט משפט צדק , דוגמה לכך אפשר למצוא בפסוק : " ואם תשפטו בין האנשים שפטו בצדק ( הקוראן , סורה : הנשים 58 ) על פי האיסלאם יש להקפיד על עצמאות השופטים ולהימנע מכל התערבות בעבודתם . כבר משחר האיסלאם נהנו השופטים מעצמאות בעיסוקם המשפטי . הם הקפידו לשמור על עקרון השוויון בפני החוק , ולהלן סיפור עם הממחיש זאת : הדבר אירע בימיו של החליף עלי בן אבו טלאב שגלימתו נפלה ממנו ואחד מאנשי החסות לקחה לעצמו וטען שהגלימה שייכת לו . החליף אמר : " המשפט הוא שיפסוק ביננו נפנה אל השופט " לאחר ששמע את שני הצדדים דרש השופט מן החליף ראייה לצדקת טענתי אלא שלחליף לא הייתה ראיה כזו ולכן נאלץ השופט לפסוק לטובת איש החסות . השתאה האיש לשמע פסק שמיטה : על ט לוח השנה העברי , בכל שנה שביעית יש שמיטת קרקעות , על פי התורה : אין מעבדים , זורעים או קוצרים את היבול , כלומר שנת שבתון בחקלאות , וכן שמיטת חובות , כלומר מבטלים את החובות . יובל : כל שבע שמיטות באה שנת יובל ( רשנה ה - 50 ) ומכאן מתחיל מחזור חדש של ספירה . חדית': דבריו של הנביא מוחמד שהועברו לפי המסורה המוסלמית .
|
|