עמוד:89

האמנה ביהדות משמעותה של האמנה ביהדות היא הסכמת העם לקבל את רצון האל , והיא באה לידי ביטוי במונח ברית . בתנ"ך מופיעות שבע בריתות שנכרתו בין עם ישראל לבין אלוהיו .' האמנה ביהדות היא גם כלי ליצירת מסגרת לחיים משותפים של כל שבטי ישראל . מעמד הר סיני הוא הברית המרכזית בחיי העם היהודי . חשיבותה של ברית זו נובעת מכך שעם ישראל קיבל על עצמו את מלכות השם ואת עול המצוות מתוך הסכמה . " ויבא משה ויספר לעם את כל דברי ה' ואת כל המשפטים ויען כל העם קול אחד ויאמרו כל הדברים אשר דבר ה' נעשה ... ויקח ספר הברית ויקרא באזני העם ויאמרו כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע . " שמות כעד , ג - ז בתנ"ך ובהיסטוריה של העם היהודי אנו מוצאים אירועים נוספים שבהם חודשה הברית בין העם ובין האל . בראשית תקופת שיבת ציון , בימי עזרא ונחמיה , נכרתה ברית מיוחדת בין העם ובין האל , היא " האמנה". אמנה זו מיוחדת מכל הבריתות , משום שבפעם זו עם ישראל קיבל על עצמו - בשבועה ובחתימת יד - את סמכותה של התורה שבעל - פה * . ואת תוקפה המחייב , נוסף לתורה שבכתב שקיבל עליו במעמד הר סיני . לדעת היסטוריונים ,'* * משמעותה של האמנה בימי עזרא ונחמיה היא קבלת התורה כחוקה של עם ישראל במדינת יהודה ( מחוז ירושלים וסביבותיה שהיו תחת שלטון הפרסים ) . אל מדינת יהודה הגיעו שבי ציון שעלו מבבל . כלומר , טקס כריתת האמנה היה קבלה של התורה כחוקת המדינה והעם . האמנה כוללת שש התחייבויות שהעם קיבל על עצמו למלא : שמירת הזהות הלאומית איסור נישואי תערובת איסור קנייה ומסחר בשבת וביום טוב איסור עבודה חקלאית בשנת שמיטה שלישית השקל - תרומה שנתית לבדק בית המקדש ולקורבנות הציבור הבאת קורבן עצים לבית המקדש בתורנות במשך כל השנה , על פי הגרלה הבאת מתנות לכהנים וללוויים העובדים בבית המקדש . נ . שמות , כזד , א - יב ; ל"ד , כ"ז .2 דברים כ"ח - כ"ט .3 דברים י"א , כט - לא .4 יהושע כ"ד .5 דב"ח ב , ט"ו .6 מלכים ב י"א - י"ג .7 מלכים ב , כ"ג . טווח ייעל * יח ( ושע1 8 " פ ) ז .1 במזק מצומצם : הפירוש לתורת שבכתב שקיבל משח רב1 בחר סיני . את תפסוק : אלח חחוקים והמשפטים וחתורות אשר נתן ח' ניע ונין נני ישראל נהר סימ ניד משח היקרא כ"ן , מה דרשו חכמים : נפסוק וחן מלמד ששתי תורות ניתש לחם לישראל , אחד בבתב ואהד בעל פח " בפרא בחוקותי סוף פרשת ט . .1 במובן רחב יותר : כינוי לפרשתה ממסורתית של מצוות חתורת , שנתקבלת על ידי עם ישראל לדורותיו כפרשמת חמחייבת - חלא היא יהחלכח' שחועברח בעל - פה מדור לדור . .3 במובן כולל : כיעי לכלל ספרות חחלכח וחא ( דח , מאן תחילתה ועד חיום . לחבדיל מ תורח שבכתנ'. וראו למשל ש' דובנוב , דברי חימיפ לזפ 1 ~ kwlw ת"א : תוצאת דביר , תש"ו , כרך א .

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר