עמוד:85

דמוקרטיה כצורת ממשל פירושה מתן דגש על מוסדות ונהלים . העקרונות הדמוקרטיים המנחים את רשויות השלטון בדמוקרטיה זו הם אלה : בחירות חופשיות ודמוקרטיות המאפשרות חילופי שלטון , הכרעת הרוב , הפרדת רשויות , שלטון החוק , שוויון בפני החוק . בדמוקרטיה כצורת ממשל התנאי לבחירות חופשיות הוא קיום חירויות , כגון חופש הביטוי , חופש העיתונות , חופש האספה וההתכנסות וחופש ההתארגנות הפוליטית . הדמוקרטיה כערך - - כהשקפת עולם וכאורח חיים האדם כערך מרכזי הדמוקרטיה כהשקפת עולם וכאורח חיים פירושה מערכת ערכים שבמרכזה האדם , המושתתת על עקרון זכויות האדם . על פי ההשקפה הדמוקרטית , האדם הוא ערך העומד בפני עצמו : הוא בן חורין , בעל זכויות אנוש הידועות בשם " זכויות טבעיות". השקפת העולם הדמוקרטית מבוססת על עקרונות תנועת ההשכלה - ההומניזם והליברליזם ' - שגובשו במאות ה - 17 וה - .18 עקרונות אלה מתבססים על רעיונות חדשניים שהיוו פריצת דרך בכל הקשור לתפיסת האדם בחברה ומקומו בעולם . החידוש היה עצום : בניגוד לעולם הקדום , שבו לאל ולחוקיו היה תפקיד מרכזי - אם לא בלעדי - בחייו של אדם , הרי שבעולם המודרני הציבה תנועת ההשכלה את האדם במרכז העולם . על פי תפיסת תנועת ההשכלה , בני האדם נולדו שווים , ועם בריאתם ניתנו לכל אחד מהם " זכויות טבעיות " המבטיחות זכויות בסיסיות של חיים , חירות ורכוש לכל אדם באשר הוא אדם , בכל זמן ובכל מקום . ג'ון לוק ( 1632 - 1704 ) , אחד מההוגים המרכזיים של תנועת ההשכלה , ניסה להסביר את רעיון הזכויות הטבעיות והשלכותיהן על ידי תיאור מצב דמיוני : בתחילת בריאתם חיו בני אדס במצב טבעי , ללא שלטון . במצב זה הם מימשו את " זכויותיהם הטבעיות " : הם היו בני חורין ושררו ביניהם יחסי שוויון . כלומר , לא הייתה עדיפות של אדם אחד על פני האחר , והם שלטו ברכושם על פי רצונם . במצב ראשוני ודמיוני זה שרר שלוס בין בני האדם , ויחסי הגומלין ביניהם באו לידי ביטוי בעזרה הדדית . במשך הזמן התגלעו סכסוכים בין בני האדם , והם הרגישו שמימוש זכויותיהם עומד לעתים בפני סכנה . על כן הם הסכימו לכונן " אמנה חברתית", ובה הוסכם להפוך את המסגרת החברתית שבה חיו בני האדם עד אז למסגרת פוליטית - למדינה . מטרת יצירת המדינה הייתה להגן על זכויותיהם הטבעיות של בני האדם . על פי רעיון האמנה , השלטון והחברה במדינה מתחייבים להכיר בזכויותיהם הטבעיות של בני האדם . " זכויות טבעיות " אלה - חיים , חירות , שוויון וקניין ( רכוש ) - נובעות מהאדם עצמו והן אינן תוצאה של קשרים חברתיים בין בני האדם . חימנ * זם : כלל - אטשי , אהבת חבריות , גזורת מחמילח Hoeno בלטינית שפירושח אדם . ראשיתם של רעיונית ההומניזם בתקופת הרנסנס במאות נ 4 - .16 * * נר * יזם2 שאיפה לתירות תפרט והכלל . גזורה מחמילח iL bertas נלטימת שמשמעה חירות .

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר