|
עמוד:76
אחר הנחיות משרד החינוך - לשלב לימודים כלליים בתכנית הלימודים , תוך שימת דגש על לימודי קודש וחינוך לערכים דתיים . למעשה אין כל פיקוח על תוכני הלימודים בחינוך העצמאי , אף שהוא ממומן כולו מתקציב המדינה . ההשלכות של היות מדינת ישראל מדינת לאום יהודית על האזרחים העובים בישראל באמור , העובדה שמדינת ישראל היא מדינת העם היהודי פירושה שהיא מדינתם של כל בני הלאום היהודי , נם אלה שאינם אזרחי המדינה . עובדה זו גורמת לכך שהערבים חשים לעתים שמדינת ישראל אינה מדינתם , אלא מדינת העם היהודי . הם רואים בחוק השבות חוק המפלה יהודים לטובה , משום שהוא מעניק לכל יהודי זכות להגירה ולהתאזרחות . יתרה מזאת , הערבים מרגישים כאזרחים לא שווים במדינתם , משום שיש מוסדות לאומיים ייחודיים המיועדים רק לאזרחים היהודים , כמו הסוכנות היהודית , המופקדת על הקשרים בין מדינת ישראל לפזורה היהודית . מתוך כך מקצה מדינת ישראל כספי מדינה המיועדים להעמקת החינוך היהודי - ציוני בתפוצות , ואילו יהדות התפוצות מצדה מגייסת כספים שאינם מיועדים לכל אזרחי מדינת ישראל , לדוגמה המגבית היהודית המאוחדת מגייסת כספים המיועדים למטרות מוגדרות כגון קליטת עולים יהודים בישראל . כל הגורמים הללו , הפועלים רק לטובת האזרחים היהודיים , מגבירים את תחושת אי - השוויון שחשים האזרחים הערבים ואת הרגשתם שמדינת ישראל אינה מדינתם . ת י י י ל כדינות ישראל : מאפיימם יהודיים .1 קראו בעיון את דברי בן גוריון והסבירו מהם המניעים שהביאו לקביעת הסדר הסטאטוס - קוו בענייני דת ומדינה . [ ... ] הסידור הקיים הוא פרי פשרה , שאין בה כמובן להניח כל הדעות , כדרכה של כל פשרה ; פשרה זו נתקבלה לשם מניעת מלחמת - הדת , גם מלחמה לדת וגם מלחמה בדת , העלולה לפגוע קשה במיזוג הגלויות , העומד ברומה של המדינה . התמדת הפשרה מותנית במידת הסובלנות והכבוד ההדדי שבעלי השקפות מנוגדות בענייני דת ורוח מסוגלים לגלות מתוך אהבת - ישראל משותפת . [ ... ] כישרון פשרה הוא תנאי חיוני לקיום של כל ציבור , ארגון ומדינה . גם מדינה מבוססת ויציבה זקוקה לכישרון הפשרה בעניינים שאינם מחייבים הכרעה דחופה וסופית . מדינת ישראל זקוקה לכישרון זה פי כמה , ואין היא חייבת למהר בהכרעות שיפגעו קשה בכושר התמזגות הגלויות ובטיפוח
|
|