|
עמוד:51
.3 " התנועה הציונית צריכה לאמץ לעצמה בסיס חדש לזיקה שבין היהודים היושבים בציון , לבין אלה המצויים בתפוצות . אם התפיסה ההיסטורית של התנועה הציונית התבססה על שלילתה של הגולה , באה העת להשתית את יחסי ישראל - תפוצות לא על שלילת זהותו העצמית של אחד מבעלי הברית בשותפות הגדולה של העם היהודי , אלא על בסיס של כבוד הדדי לשני החלקים הגדולים של העם . אין בכך כדי להפחית כהוא זה ממרכזיותה של ישראל בעולם היהודי . גם כיום , כמו בראשיתה של הציונות אנחנו מאמינים כי הקיום היהודי המלא ביותר יכול להתקיים רק בארץ ישראל . אבל בד - בבד אנחנו מכירים בקיומם של מרכזים יהודיים מחוץ לישראל , ובאפשרות לקיים חיים יהודיים משמעותיים במרכזים האלה .... לשם כך יש להקים ארגון לאומי יהודי חדש שייקרא " בית " - ברית ישראל תפוצות - שיתבסס על השותפות השווה של שני הצדדים בחיזוק הקשר ביניהם ותבטיח את ההמשכיות היהודית במאה ה - .21 לארגון היהודי החדש יעד הומניטרי - סיוע כספי לקהילות מצוקה ולעשירונים התחתונים בישראל , ויעד מדיני - קידום אינטרסים כלל - יהודיים בתחומים שהממשלה מנועה מלפעול נהם ישירות . הארגון ימשיך לעסוק בקליטת עלייה ובפיתוח התיישבות בישראל .... בצד הקמת " בית " יש להקים את " הקרן היהודית החדשה", שתהיה מקור המימון של השיתוף היהודי . הקרן תגייס משאבים מתרומות יהודים מישראל ומהתפוצות , מגילוי רכוש בלא יורשים מתקופת השואה , ממכירת נכסים של הסוכנות ומהשתתפות ממשלת ישראל . בכך יהיה ל"בית " בסיס כספי רחב , ולא יישען רק על המגביות . הבסיס לזיקה בין החברה הישראלית ליהדות התפוצות הוא העמקת החינוך היהודי ולימור מורשת ישראל , מתוך סובלנות חברתית ופלורליזם דתי . המוסדות הלאומיים של העם היהודי צריכים לשקף את השותפות בין ישראל לבין התפוצות בכל אחד מן הגופים המינהלים שלהם . הייצוג בגופים אלה צריך להתחלק שווה בשווה בין יהודים מן התפוצות ליהודים מישראל .... יש חשיבות רבה לקיום של רב - שיח שבו יציגו יהודים ישראלים ויהודים מן התפוצות את תפיסותיהם ודעותיהם בעניינים הנוגעים לעם היהודי וינסו להשפיע אלה על דעותיהם של אלה . " אברהם סוג , בוית עם הפוק הציוני , כסלו תשמ'ח , דצמבר .1997
|
|