עמוד:24

הלאום המהווה רוב במדינה . דוגמאות לכך אפשר למצוא בבריטניה - המתה שבין הסקוטים והוולשים לבין האעלים בבריטניה , ובקנדה - המתח בין דוברי צרפתית לדוברי אנגלית . גם במדינה דו * לאומית יש מתחים בין הלאומים , דוגמת המתח בין הפלמים ובין הואלונים בבלגיה . מתהים כאלה עלולים להביא לחלוקת המדינה לשתי מדיעת , כפי שאירע בצ'כוסלובקיה , שהתפצלה ב - 1993 לשתי מדיעת : צ'כיה וסלובקיה . יתרה מזאת , לעתים הופכים המתחים הלאומיים והאתניים למאבקים אלימים , כפי שקרה במחצית השנייה של המאה ה - 20 במזרה התיכון ~ יראק , לבנון ) , בשטחי ברית המועצות לשעבר ( גרוזיה צ'צ'ניה , ארמניה , אזרבידג'אן ) , ביוגוסלוויה ( קרואטיה , בוסניה והבל קוסובו שבסרביה ) , בספרד ( חבל הבסקים ) , בהודו , ביבשת אפריקה ( ניגריה , אתיופיה , קונגו ורואנדה ) . באזורים אלה התחוללו מלהמות אורחים עקובות מדם בין בני לאומים שונים שהיו במשך עשרות שנים אזרחים של אותה מדינה . אזרחים שלמדו ועבדו יחד , ובמקרים רבים גם יצרו קשרי משפחה , הפכו לאויבים בנפש בשל מאבקם על שליטה במדינת לאום או על פרישה ממדינה קיימת והקמת מדינת לאום הדשה .

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר