|
עמוד:19
מבוא הן בהחלטת האו"ם בכ"ט בנובמבר 1947 והן בהכרזת העצמאות נקבע שמדינת ישראל היא מדינת לאוס יהודית . בחלק זה נדון במשמעות המושג מדינת לאום יהודית . בפרק א - לאום ומדינות לאום - נבהיר את המושגים " לאום", " לאומיות " ו"מדינת לאום", נבחין בין לאומיות אתנית לבין לאומיות פוליטית , ועל יסוד הבחנה זו נבדיל בין מדינות שהזהות הלאומית שלהן אתנית כמו ישראל , ומדינות שהזהות הלאומית שלהן פוליטית כמו ארה"ב . בפרק ב - מדינת ישראל : גישות שונות - נלמד שאין תשובה מוסכמת לשאלה מהי " מדינה יהודית " ונכיר גישות שונות למושג " מדינה יהודית", הקיימות בחברה הישראלית . כמו כן נראה כי בישראל קיימת גם גישה אשר אינה מקבלת את הגדרת המדינה כמדינה יהודית והיא מבקשת לראותה כמדינת כלל אזרחיה . עצם קיומן של גישות שונות בדבר הגדרתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית מעורר מחלוקת בחברה הישראלית לגבי צביונה הרצוי של המדינה . בפרק ג - סוגיית הזהות של אורחי ישראל - נדון בסוגיה זו ונלמד כיצד הגישות השונות להגדרת מדינה יהודית משתקפות בהגדרות השונות של הזהות של אזרחי ישראל . בפרק ד - " מדינת ישראל - פדינת העם היהודי - נבחן את מערכת היחסים בין ישראל ובין יהודי התפוצות . ( יש לזכור שבהכרזת העצמאות נאמר במפורש שישראל היא לא רק מדינה יהודית אלא היא גם מדינתו של העם היהודי , כלומר גם מדינתם של היהודים אשר אינם חיים בישראל ושאינם אזרחיה ) . נעסוק במחויבות ההדדית הקיימת בין ישראל ליהודי התפוצות ובבעייתיות הנובעת מהעובדה שמדינת ישראל היא מדינתם של בני הלאוס היהודי החיים בתפוצות ואינם אזרחי המדינה . בפרק ה - מאפייניה של מדינת ישראל כמדינה יהודית - נדון במאפייניה של מדינת
|
|