|
עמוד:190
ממלאכה , ממסחר וממסעדה שפתחו ליד מערת המכפלה . מעט לפני ראש השנה תשל"א ( 1971 ) אשרה הממשלה הקמת קריה יהודית כקילומטר אחד מצפון - מזרח לחברון , בגבה כ - 950 מטרים מעל פני הים , שנקראה קרית ארבע . עד כה הוקמו בה מאווז דירות ובהן כ - 5,000 תושבים , וכן מפעלי מתכת , מפעלים לחמרי בנין , דפוס , טקסטיל , פלסטיק , תשמישי קדשה ועוד . כן נפתחו בה ישיבות ובתי - כנסת . אברהם אוטונומיה הסכמי השלום לויים מארעות מלחמת העצמאות מלחמת ששת הימים ממלכת ירושלים הצלבנית מערת המכפלה ערי מקלט פלשתינים צלאח א - דין חג ' כך קוראים המסלמים לעליה לרגל לעיר הקדושה להם - מכה . החג'הוא אחת מחמש המצוות העקריות של דת האסלאם . כל מסלמי חיב לעלות אל המקומות הקדושים לאסלאם לפחות פעם אחת בחייו . העליה לרגל מלוה בטקסים רבים , שמרכזם בהקפת הכעבה שבה קבועה האבן הקדושה השחרה . הבקור בעיר הקדושה מכה שבערב הסעודית נמשך ימים אחדים . המסלמי מאמין , כי העליה לרגל מעלה אוו ערכו מבחינה דתית . לאחר שובו מן המסע מכנה העולה לרגל חג'. מדי שנה בשנה משתתפים בחג'מאות אלפי מסלמים המגיעים למכה - ולמדינה מכל הארצות שמסלמים יושבים בהן . אסלאם כעבה נוכה חג המולד חג נוצרי מרכזי הנחג ב - 25 בדצמבר , ביום הלדתו של ישו הנוצרי . גם 26 בדצמבר הוא יום חג לנוצרים . חוגגים אותם בסעדות חגיגיות , בלבוש חגיגי , בשירה ובמתנות . מציבים בבית עץ אשוח מקשט - " עץ חג המולד " - ועל ענפיו תולים את המתנות . תחלה לא היה 25 בדצמבר חג נוצרי המקדש על ידי הכנסיה . אבות הכנסיה אף התנגדו לחגיגת ימי הלדת וראו בה מנהו אלילי . החג התקבל רק בשנת 336 . איש אינו יודע מדוע נבחר דוקא 25 בדצמבר כיום הלדתו של ישו . בברית החדשה אין כל רמז לכך . משערים כי ראשוני הנוצרים ברומא הם שקבעו תאריך זה , במסגרת המאמץ שלהם לשנות מנהגים אליליים לטקסים נוצריים דתיים . לדעת החוקרים , היום נבחר משום שלפי הלוח שהיה מקבל אז , היה 25 בדצמבר היום הקצר ביותר בשנה במחצית הצפונית של כדור הארץ , שלאחריו מתחילים הימים להתארך . עובדי הכוכבים והמזלות שסגדו לשמש נהגו לחג את היום הזה כמבשרו של האביב . המנהג להציב בבית עץ אשוח מקשט אף הוא במקורו מנהג גרמני שהיה נפוץ בקרב עובדי אלילים . מימין : נוצרים מתכנסים לתפילת חג המולד . למטה : תהלוכה בחג המולד בבית לחם שאליה מגיעים המוני צליינים מדי שנה לחגוג את הולדתו של ישו . חייל צה"ל שומר על דיירי " בית הדסה " בלב העיר חברון . המאבק על האחזות יהודים מחדש בעיר האבות , המאוכלסת ברובה בערבים , עורר מאבקים מרים ,
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|