מתוך:  > אביב חדש 6 > זכריה

עמוד:162

ונושע הוא . עני ורוכב על חמור " ( ט ט ) נוצרה האגז - ה העממית המתארת את המלך המשיח כעני שיבוא כשהוא רוכב על חמור . זרבבל בן שאלתיאל חגי שומרונים שיבת ציון זכריה בן יהוידע כוהן ונביא בירושלים , שפעל בסוף המאה ה - 9 לפני הספירה , בימיו של יואש ( יהואש ) בן אחזיהו , מלך יהודה . זכריה הרבה להוכיח את העם והשרים על עבודת האלילים , ואים עליהם בענש מן השמים . עקב כך נוצר קשר נגדו ולבסוף הוא נו - גם בפקדת המלך בחצר בית - המקדש . מלותיו האחרונות של זכריה היו : " ירא ה'וידרש " , דברי הימים ב כד , כב ) . בספרות היהודית המאחרת מספר , כי זכריה היה חתנו של המלך , ומכיון שהיה כוהן , נביא ושופט , העז למתח בקרת על יואש , הוא נהרג בחצר בית - המקדש ביום הכפורים שחל בשבת . לפי האגדה , כשבא נבוזראדן להרס את בית - המקדש , בסוף ימי הבית הראשון , התחיל דמו של זכריה לרתח . המצביא הבבלי שאל את היהודים מה טיבה של תופעה זו . הם ענו לו , כי זה דמם של הקרבנות , אך הוא הוכיח להם ששקרו . אז גלו לו היהודים את האמת , ונבוזראדן , שבקש להשתיק את דמו של זכריה , הרג בזה אחר זה את חברי הסנהדרין הגדולה והקטנה , את הכוהנים הצעירים ותלמידים של בתי - הספר עד שמספר ההרוגים הגיע ל - 940 אלף . אולם הדם עוד הוסיף לרתח . אז קרא נבוזראדן : זכריה , זכריהן טובים שבהם אבדתי , וכי רצונך שאאבד את כלם ? " לשמע המלים האלה חדל הדם לרתח , יהואש בן אחזיהו זלדה משורית ישראלית , שקבלה את השראתה מעולמה הדתי - חרדי ובטאה את חויותיה הרוחניות והקיומיות באמצעים חלוניים ומודרניים . חיתה בשנים 1914 - 1984 . זלדה שניאורסון - מישקובסקי נולדה באוקראינה במשפחה חסידית בעלת אילן יחסין עתיק . הארוע החשוב בילדותה , שהותיר חותם על יצירתה , היה רצח דודה . ב - 1925 עלתה זלדה לארץ עם משפחתה , ולאחר פטירת אביה וסבה גרה עם אמה בירושלים . היא למדה בבית - מדרש למורות , ובנוסף לספרות ולציור התענינה בבוטניקה . ב - 1932 עברה זלדה עם אמה לגור בתל - אביב , למדה בה ציור ולאחר שלוש שנים שבה לירושלים . היא נשאה בגיל שלושים ושש וגורל יצירתה ודאי היה שונה בלי העידוד שהעניק לה בן זוגה ליצר ולהפתח לחיים . זלדה קימה קשרים הדוקים עם בני אדם דתיים וחלוניים , צעירים ומבגרים . כשחלתה במחלת הסרטן , היתה מקפת בבית - החולים צעירים שטפלו בה באהבה . המלים האחרונות שאמרה לפני מותה היו : " שבת שלום " . מ " פנאי " ועד " שנבדלו מכל מרחק " ספר שיריה הראשון של זלדה , " פנאי " , ראה אור ב - 1967 , בהיותה בת חמשים ושלוש , וזכה לקבלת פנים נלהבת . בקבץ שיריה זה והבאים אחריו - ביניהם " הכרמל האי נראה " 1 1971 ) , " אל תרחק " ( 1975 ) ו " השני המרהיב " ( 1981 ) - התגלה היחול של זלדה כמשוררת . היא מתארת בשיריה חויות דתיות אישיות , ומפעילה תוך כדי כך מנגנון של בקרת על הדברים המתרחשים בה . כאדם דתי היא מבטאת אמונה עמקה , תם וכח : " במלכות השקיעה / אפלו קוץ מפיק נגה ... / אך איננו מתים מפחד / כי מגיע חסד הלילה / והנפש ממריאה להשגה חדשה / של הבורא / " ( מתוך " במלכות השקיעה " ) . שיריה של זלדה צמחו ממציאות היום - יום , ויש בהם חושניות של תחושה ושל לשון , אך הצליחו להמריא מעלה - מעלה . הם נכתבו במשקל חפשי ובלי חרוזים , ובכל זאת זאת יש בהם מקצב שנוצר מנצול הצדדים המוסיקליים של הלשון . מספריה : " הלא הר הלא אש " ( 1977 ) , " שנבדלו מכל מרחק " ( 1984 ) . לאחר מותה כנסו שיריה בספר " שירי זלדה " , שפרסם ב - 1985 . עברית , ספרות - ספרות בת זמננו שירה זמבזי נהר בדרום - מזרח אפריקה , הנהר הרביעי בארכו ביבשת : 2,660 קילומטרים . ראשיתו של הנהר סמוך למפגש הגבולות שבין אנגולה , זאיר וזמביה , לא רחוק ממקורותיהם של כמה מיובלי הקונגו , בגבה של כ - 1,200 מטרים . מכאן הוא זורם דרומה דרך מערב זמביה , פונה מזרחה וצפונה על יד מפלי ויקטוריה ומשמש גבול בין זמביה לזימבבוה , חוצה את מוזמביק ונשפך לתעלת מוזמביק , שהיא זרוע של האוקינוס ההודי . לזמבזי יובלים רבים , שמקצתם נהרות בפני עצמם , ושטח הנקוז שלו כ - 1.3 קילומטרים רבועים . חלקו העלי של הנהר זורם בוימה המקבלת את מימיה מגשמי קו המשוה , שיורדים מאוקטובר עד מרס . מרמה זו יורד הזמבזי לשטח נמוך יותר וצונח יותר מ - 100 מטר במפלי ויקטוריה . שני סכרים ענקיים נבנו על חלקו האמצעי של האפיק : סכר קריבה בגבול זימבבוה - זמביה , שנחנך ב - 1958 וגבהו 125 מטרים , וסכר קבורה - בסה קבר זכריה - מימין וקבר בני חזיר - משמאל , מבני קבורה מן התקופה החשמונאית שנבנו בסגנון הלניסטי . בירושלים מצויים מבני קבורה משפחתיים הלניסטיים נוספים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר