|
עמוד:38
שנים ובין אם היא מסבכת נמו לפתר בעיה בפיסיקה . לכן נתן לתאר את ההתנהגות כסדרת בחירות בין פעלות אפשריות . כלומר , אדם מסים בוחר להגיב על גרוי מסים בדרך אחת ואחר - בדרך אחרת . בכל התנהגות אפשר לזהות שבעה גורמים מרכזיים המשתפים הן ללמידה - שבאמצעותה רוכשים התנהגות - והן להתנהגות : המצב - כולל את כל העצמים , בני האדם והסמלים הנמצאים בסביבתו של האדם . המצב מאפשר לספק רצון מסים על ידי בחירה בתגובה מתאימה . אפיונים אישיים - כוללים את כל הכשורים , תכונות האפי ואפני התגובה של האדם , שבעזרתם הוא פועל במצב נתון . מטרה - המטרה שהאדם רוצה להשיג באמצעות התנהגות מסימת . פרוש - האדם מפרש את המצב הנתון על סמך נסיון העבר ונבוי התוצאות האפשריות מפעלות מסימות . פעלה - בחירת הפעלה שתביא להשגת התוצאה הרצויה . הפעלה היא בעצם החלק הנראה לעין , כלומר התגובה או ההתנהגות של האדם . תוצאה - יכולה לאשר את הצפיות , ולכן יתכן שהאדם יפרש בצורה דומה מצבים ובעיות כאלה בעתיד . אולם לא תמיד התוצאות מאשרות את הצפיות . במקרים כאלה יתכנו תגובות אחדות : תגובה לתסכול - האדם מגיב באפן חיובי ומסתגל למצב הלא רצוי על ידי פרוש חדש לו , נקיטת תגובה שונה שתהיה הולמת יותר , או שנוי המטרה כדי שתהיה בהשג יד . תתכן גם תגובה שלילית לתסכול , כמו חזרה עקשנית על אותה התנהגות , ותור על המטרה , נסיונות שונים ללא בדיקה ומחשבה שאינם מובילים להשגת התוצאה הרצויה . גורמים אלה , כל אחד בנפרד או צרופים שלהם , יחד עם נסיון העבר וכשר הלמידה , יקבעו את אפן ההתנהגות . נמחיש את גורמי ההתנהגות בדגמה : המצב - צנצנת עוגיות נמצאת בארון המטבח למעלה . במטבח יש שלחן , כסא ומטאטא ; אפיונים אישיים - הילד מרגיש עצמו חזק ; מטרה - הוא רוצה להשיג את העוגיות ; פרוש - הוא חושב שיוריד את העוגיות באמצעות המטאטא , ומנסה לעשות זאת ; תוצאה - אם הצליח - הוא מרצה . אם לא הצליח - הוא מתסכל או נרגז , וטוען שהעוגיות " לא שוות " ומותר ( התנהגות לא יעילה ! ) או שמנסה פרוש אחר כמו להעזר בשלחן או בכסא ( התנהגות יעילה ! ) . אינסטינקט הרגל למידה פסיכולוגיה ההתנהגות מוכתבת בראש ובראשונה על ידי צרכים שמקורם בגוף , כמו הצורך במזון . אחר כך באים צרכים אחרים כמו מימוש עצמי . בתמונה - טקס ציד בגיניאה החדשה , שבו מבקשים המאמינים מאליהם הצלחה במעשיהם כדי שיוכלו להנות מבשר בעל - החיים . לכל יצור חי יש דגמי התנהגות מולדים . אבל יצורים חיים מסוגלים גם ללמוד מהניסיון . התרשימים מתארים התנהגות נלמדת של חולדה שהושמה בתיבה ( מימין ) . החולדה מגיבה על גירוי האור ( באמצע ) בלחיצה על המנוף ( משמאל ) וכך היא מקבלת מזון .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|