|
עמוד:147
ובתעשית הסכר והנחשת . כאשר שהה בטורקיה כדי לסלל שם מסלות ברזל - ביניהן את קו " האורינט אקספרס " הקים עד היום , המקשר את איסטנבול עם פריס ווינה - הוא ראה את מצבם הכלכלי הקשה של היהודים בארצות המזרח , שנוצר בעקר בגלל שלא היו להם מוסדות לחנוך מקצועי . הירש תרם סכומים גדולים לחברת " כל ישראל חברים"( כי"ח ) , שפעלה בקרב היהודים בארצות המזרח , כדי שתוכל להגדיל את פעילותה . בתרומותיו הקימה החברה בתי - ספר , ובעקר בתי - ספר ללמוד המלאכה . בנוסף לכך יסד הירש בתי - ספר מקצועיים גם ליהודים במזרח אירופה . יק"א מסימה מושבות חקלאיות גם מצבם של יהודי רוסיה נגע מאוד ללבו , והוא החליט להקל את מצוקתם . הוא הציע לממשלה הרוסית חמשים מיליון פרנקים לחנוך היהודים במלאכה ובחקלאות , אך הממשלה הרוסית דחתה את ההצעה . לאחר שנוכח לדעת כי אין תקוה ליהודים ברוסיה , החליט הירש לממן את הגירתם לארצות אחרות . הוא חקר את התכניות הטובות ביותר לישוב יהודים על הקרקע , ובשנת 1891 יסד את חברת יק"א . חברה זו נועדה להקים מושבות בחלקים שונים של אמריקה הצפונית והדרומית ובארצות אחרות , שבהן יעסקו יהודים בחקלאות , במסחר ובעבודות אחרות . הוא קנה שטחי אדמה גדולים בארגנטינה לשם ישובם של יהודים מרוסיה . אולם מושבות אלה נכשלו ולא החזיקו מעמד זמן רב . בשנת 1893 יסד הברון הירש קרן שתסיע למהגרים יהודים לרכש השכלה מקצועית וחקלאית . הברון הירש תרם סכומים נכבדים למטרות צדקה גם בקנדה ובארצות - הברית . בסך הכל הוא תרם בימי חייו יותר ממאה מיליון דולר . לאחר מות בנו היחיד , ענה הברון הירש במכתב למנחמיו : " אבדתי את בני , אך לא את יורשי . האנושות היא שתירש אותי . " אחרי מותו של הברון המשיכה אלמנתו קלרה במפעלי הצדקה שלו ותרמה סכומים גדולים למוסדות צדקה יהודיים וגם לא - יהודיים . יק"א כל ישראל חברים ( כי"ח ) פיק"א השארות הנפש האמונה בנצחיות הנפש לאחר שהיא נפרדת מגוף האדם עם מותו . אמונה זו קשורה בשאלת השכר והענש של הצדיק והרשע בעולם הבא ובשאלת תחית המתים . האם הגוף והנפש הם שני גורמים שונים ונפרדים , או שמא הם גורם אחד ? האם לנפש יש חיים עצמאיים משלה שאינם קשורים בגוף , או אולי מותו של הגוף הוא גם מותה של הנפש ? שאלות אלה מעסיקות את בני האדם מאז ומתמיד . למרות שאין במקרא הבחנה ברורה בין הנפש לגוף , אפשר למצא בו פסוקים המעידים על האמונה בקיום הנשמה , כמו למשל בפסוק : " נר ה'נשמת אדם ( משלי כ כז ) . הנשמה נתפסת כחלק הרוחני של האדם , המיצגת את " צלם אלוהים " שבו ( בראשית א כז ) . על כן יש המאמינים כי לאחר מותו של הגוף חוזרת הנשמה אל בוראה , כדברי קהלת : " וישב העפר על הארץ כשהיה , והרוח תשוב אל האלוהים אשר נתנה"( יב ז ) . בתלמוד מצויה הפרדה ברורה בין הגוף לנפש ואף מצין שהנפש שבה אל בוראה : " אלוהי , נשמה שנתת בי , טהורה היא . אתה בראתה , אתה יצרתה , אתה נפחתה בי , ואתה משמרה בקרבי , ואתה עתיד לטלה ממני ולהחזירה בי לעתיד לבוא"( מתוך תפלת השחרית ) . חז"ל האמינו , כי הנפש הטהורה הנתנת לאדם מחיבת אותו לקים חיים של מוסר וטהר מדות , כדי שיוכל להחזיר אותה לבוראה טהורה כפי שקבלה . אולם לא הכל קבלו אמונה זו . בימי הבינים העסיק נושא זה את חכמי הדור . הרמב"ם טען כי הנפש היא רוחנית לחלוטין , וכאשר מת הגוף , היא עוזבת את משכנה הגשמי וחוזרת לה'. העולם הבא הוא המקום שבו מתאספות נשמות הצדיקים . באגדות חז"ל נזכר גן העדן כמקום שאליו מגיעות נשמות הצדיקים , בעוד נשמות הרשעים מגיעות לגיהנום . גיהנום גן עדן י"ג עקרים רמב"ם שכר וענש הכחדת מינים העלמות מחלטת של מיני צמחים או בעלי - חיים מסימים מעל פני נדור הארץ . כיום הסבות העקריות להכחדתם של המינים הן : ציד מרבה של בעלי * חיים , זהום אויר ומים הפוגעים בבתי הגדול של החי והצומח , וכריתה נרחבת של יערות . על פי תורת האוולוציה , התהליך שבו נכחדים ( נעלמים ) מינים שונים של החי והצומח הוא טבעי , ואף ארע פעמים רבות במהלך ההיסטוריה של החיים על פני כדור הארץ . יש מינים שהתפתחו ממינים אחרים . יש מינים שנעלמו במהלך התקופות , עקב שנויים שחלו בתנאים ששררו בבתי הגחן , יונק טורף ממשפחת הגחניים , שגם הנמייה נמנית עמה , נכחד מארצנו בראשית המאה ה - 20 . המאמצים וסכומי הכסף הגדולים שהשקיע הנדבן מוריס הירש בהקמת מושבות יהודיות בארגנטינה , ואחר גם בארצות - הברית ובקנדה , היו לשווא , המושבות נכשלו ותושביהם היו מעטים .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|