|
עמוד:137
למען נאורות וסובלנות בפריס שמש הינה ככתב של עתון גרמני , ופגש בה באנשי רוח שתמכו בחפש ובקוסמופוליטיות ( השקפה המבטלת את החלקה למדינות ורואה את העולם כאחד ) , שגם הוא החזיק בהן . הוא כתב ספרים , מסות ומאמרים , שבהם הביע בגלוי את דעותיו בעניני מדיניות וחברה . הוא נחן בעט שנון ולגלגני , שעורר עליו את חמתה של ממשלת גרמניה . זו אימה עליו כי תאסר את הפצת ספריו . לעמת זאת הקציבה לו ממשלת צרפת גמלה . הינה נשא צרפתיה לאשה ב - 1841 , ומשנת 1848 עד יום מותו היה מרתק למטתו בשל מחלה בעמוד השדרה . בשנות הסבל האחרונות של חייו כתב את מיטב שיריו . ברבים מהם מבעת חרטה על התנצרותו , געגועים ליהדות ודברי תהלה לאור שבה . כאשר נשאל מדוע לא שב ליהדות , ענה הינה שבעצם מעולם לא עזב אותה . ביצירותיו " הרבי מבכרך"( 1884 ) ו " נעימות עבריות"( 1850 ) נכרות תחושות יהודיות עמקות . ספוריו , שיריו וכתביו של הינה תרגמו לשפות אחדות ובהן לעברית , רבים מגדולי המלחינים חברו מוסיקה לשיריו . " לורלי " בשנת 1941 צוה היטלר להרס את קברו של הינה בפריס . ספריו העלו על המוקד בפקדת הנאצים , כי שנים רבות לפני הופעת היטלר כתב הינה : " באחד הימים ימלאו הגרמנים במעשי זועה את העולם". אולם את שירו הידוע " לורלי", שהפך לשיר עם גרמני פופולרי , פרסמו הנאצים כשיר של מחבר לא - ידוע . שירה הינריך הרביעי שליט גרמניה והקיסרות הרומית הקדושה . הסתכסך עם האפיפיור על רקע ריב סמכיות בין המלך לכנסיה . חי בשנים 1050 - 1106 . הינריך ה - 4 ירש את כסא אביו הינריך ה - 3 בעודנו ילד , ותחלה מלכה אמו בשמו . לימים התגלע סכסוך קשה בינו לבין האפיפיור התקיף גרגוריוס השביעי . סכסוך זה היה חלק מן העמות בין מלכי גרמניה ( וכן מלכי צרפת ואנגליה ) לבין ראש הכנסיה הקתולית על רקע השליטה על נכסים וזכות ההתערבות בעניני הכנסיה . האפיפיור חוקק חק האוסר על מלכים למנות הגמונים , אך הינריך התעלם מן האסור והכריז שיש להדיח את גרגוריוס מכהנתו . בתגובה הטיל גרגוריוס חרם על הינריך . עקב כך קמו למלך אויבים רבים . הינריך הבין כי נתיניו ינטשו אותו אם לא יבקש את מחילתו של האפיפיור . כדי להציל את כסאו הלך בחרף של שנת 1077 אל גרגוריוס , ששהה בטירת קנוסה באיטליה . האפיפיור , שידע את מטרת הבקור , אלץ את הינריך להמתין יחף בחצר , בימי החרף הקשים , במשך שלושה ימים ורק אחר כך סלח לו . בעקבות פרשה זו נולד הבטוי " ללכת לקנוסה", שהוא שם נרדף לכניעה משפילה . הסכסוכים בין בית המלוכה לכנסיה התחדשו למרות המחילה שנתנה למלך , ובניו של הינריך הצטרפו לבסוף אל אויביו . אחרי מותו ירש אותו בנו , הינריך ה - 5 . אפיפיור גרמניה - היסטוריה קיסרות הרומית הקדושה היסטוריה ספור תולדות האדם ופעלותיו . ההיסטוריה מתחילה מעת שהחלו בני האדם לספר את תולדותיהם בכתב ועד ימינו . מקור המלה לטיני ופרושו " ספור הדברים". חקר ההיסטוריה מתבסס על מקורות כתובים וחמריים . חוקרי ההיסטוריה נקראים היסטוריונים וכתיבתה - היסטוריוגרפיה . ההיסטוריה מתחילה מן התקופה שבה החל האדם לכתב , באלף ה - 4 לפני הספירה . התקופה שקדמה לה , ושנמשכה עשרות אלפי שנים , נקראת פרה - היסטוריה ( פרה - לפני ביונית ) . במרוצתה פעל האדם והתפתח בתחומים שונים , אך לא השאיר עדות כתובה למעשיו . לכן החליטו ההיסטוריונים להשאיר את העסוק בה למדענים שהתמחו בחקר תולדות האנושות והאדם הקדמון ולהתרכז בחמשת אלפים השנים האחרונות . המקורות ההיסטוריים הסקרנות לגבי העבר טבועה בכל אדם . עוד לפני המצאת הכתב נהגו הורים לספר לצאצאיהם וזקני שבטים לדור הצעיר את קורות אבותיהם . הספירים הללו העברו בעל - פה מדור לדור , וכל דור הוסיף עליהם מדמיונו ומנסיון חייו . כך נוצרו האפוסים ( ספורי העלילה ) והמיתוסים על הקדמונים . אולם באין עדיות כתובות וממצאים חמריים מוחשיים אי - אפשר להתיחס לספורים אלה כאל מקורות היסטוריים . ההיסטוריון כדי להציל את כיסאו הלך המלך היינריך ה - 4 אל האפיפיור ששהה בטירה בקנוסה , והמתין שם שלושה ימים , יחף בקור החורף , עד שהסכים האפיפיור לקבלו . בתמונה - היינריך ה - 4 ממתין בקנוסה . כתב ידו של היינה , מחברם של " ספר השירים " וה " רומנסרו " למרות התנצרותו דבק היינה ביהדות והירבה לכתוב עליה בגעגועים ובאהבה . במחרוזת השירים - נעימות עבריות " המשיל את עצמו ליהודה הלוי , המבכה את גלות עמו .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|