עמוד:187

שני עמודים מקושרים באינטרנט על פי שיטת www " רשת כלל - עולמית"- המאפשרת למשתמש להגיע לדפי מידע הנמצאים בזיכרון של מחשבים אחרים המחוברים לאינטרנט , גם אם הם נמצאים במקום מרוחק אי שם בעולם . להשגים טובים יותר מאשר בעל מנת משכל גבוהה החסר יכלת התמדה , מרץ ויזמה . כך גם אדם המסגל לפתח יחסים טובים עם סביבתו ולהתמודד עם בעיות חברתיות - יצליח יותר בעבודתו מאדם החסר כשורים חברתיים . ישנו וכוח ממשן בין החוקרים האם מנת משכל היא תכונה תורשתית או נקבעת על ידי הסביבה ותנאי החיים , והאם מנת המשכל קבועה או משתנה במהלך החיים . כיום סוברים רב הפסיכולוגים שנתן לפתח כשורים שכליים . למשל , אם ההורים מדברים אל הילד הקטן , מעשירים את שפתו , את עולם המשגים ואת כשר מחשבתו - מנת המשכל שלו תגדל כשיתבגר . חשיבה למידה לשונות מח תורשה תקשרת אינטרנט רשת תקשרת אלקטרונית המשמשת להעברת דאר אלקטרוני , מסמכים , תמונות , קטעי קול וסרטי וידאו בין מחשבים אישיים באמצעות קוי הטלפון . לרשת האינטרנט אין הנהלה מרכזית והיא עומדת לרשות כל משתמש בעל מחשב אישי המציד במודם ובתכנה מתאימים . רשת האינטרנט הולכת ומתפתחת בקצב מהיר , ורבים צופים שיהיו לה השלכות חשובות על ארח החיים ועל הכלכלה העולמית במאה ה - 21 . רשת האינטרנט קמה ומתפתחת רשת האינטרנט נוצרה בסוף שנות ה - 60 על ידי הצבא האמריקני . מדעני המחשב האמריקנים העלו את הרעיון לחבר ברשת מחשבים של אוניברסיטאות חשובות באמצעות קוי טלפון , כדי שיוכלו להעביר מידע ביניהם . החבור נועד להבטיח זרימת מידע , גם אם כמה מהמחשבים יפגעו . הרשת תכננה מראש בלי הנהלה מרכזית , כדי לאפשר העברת מידע מכל מקום לכל מקום בכמה דרכים חלופיות . עוד בשנים הראשונות להפעלת הרשת החלו המשתמשים בה להעביר ידיעות והודעות אישיות . עד מהרה פתחה בה " רשימת הדוור"- שיטה להעברת הודעה אחת למספר רב של משתמשים . אחת מרשימות הדוור הראשונות היתה מועדון המעריצים של ספרות מדע בדיוני . חוקרים באוניברסיטאות רבות בעולם החלו אף הם להעביר ביניהם הודעות ומאמרים . רשת האינטרנט הלכה וגדלה עם התחברותם של יותר ויותר אוניברסיטאות וגופים צבוריים ברחבי העולם . רשתות תקשרת קטנות יותר , שפתחו לצרכי העברנו מידע אקדמי או מסחרי , החלו אף הן להתחבר אליה , והאינטרנט הפכה להיות מעין " רשת של רשתות". בשנת 1983 הפסיק הצבא האמריקני את התמיכה באינטרנט והקים רשת משלו . אולם הרשת כבר היתה חזקה דיה כדי להמשיך ולהתפתח בעצמה . כך נוצר מעין מעגל קסמים , הפועל גם היום : ככל שרשת האינטרנט מאפשרת גישה לכמות גדולה ומגונת יותר של מידע , יותר בני אדם ומוסדות רוצים להתחבר אליה . וככל שגדל מספר המתחברים אליה - כך היא מספקת גישה לכמות גדולה יותר של מידע , ומושכת עוד ועוד משתמשים חדשים . פתוח ה - www " רשת כלל עולמית " בסוף שנות ה - 80 פתחה במעבדות מאיץ החלקיקים " סרן " שבשויץ דרך לקשר בין קבצי מידע באינטרנט בשיטה הנקראת " היפרטקסט". בשיטה זו , כאשר דף מידע מופיע על צג המחשב , מופיעים בר אזורים מסמנים , שאפשר " לתקתק " עליהם באמצעות " עכבר " המחשב . הודות לתקתוק הזה , המשתמש מגיע לדפי מידע אחרים , היכולים להמצא בפעל בזכרונם של מחשבים נוספים המחברים לאינטרנט . באפן זה אפשר " לקפץ " בנוחות בין פריטי מידע השמורים בזכרונם של מחשבים שונים , הנמצאים במקומות שונים בעולם , בלי צרך בשום ידע טכני מקדם במחשבים ובאפן פעלתם . שיטה זו , שנקראה - WWW ראשי תבות באנגלית של " רשת כלל עולמית"- התאמה בתוך זמן קצר גם להעברת תמונות . כיום הולכות ומתפתחות שיטות להעברת קבצי קול וסרטוני וידאו . ההפניה מדף מידע אחד לדף מידע אחר נקראת בשיטה זו " קשור". בכל דף מידע אפשר לכלל מספר לא מגבל של קשורים כאלה . פתוח ה - www הביא לעליה נכרת במספר המתחברים לאינטרנט . בשלב זה החלה רשת האינטרנט לשרת לא רק חוקרים באוניברסיטאות אלא גם משתמשים בבתיהם . הרשת אפשרה לכל משתמש להגיע בקלות לקבוצות דיון על מגון עצום של נושאים , למידע מסחרי או תירותי , למשחקים ולשעשועים , ול " אתרים " שונים שמקימיהם מפנים את המשתמש למידע המענין אותו . בשנת 1996 היו מחברים לרשת האינטרנט כמה עשרות מיליוני משתמשים ברחבי העולם , וכמות המידע המצויה בה הכפלה בערך פי שנים מדי חדש . כל זה קרה בלי שום תכנון מראש , ובלי שאיש ממפתחי האינטרנט צפה זאת . מבנה האינטרנט רשת האינטרנט מרכבת ממספר רב של מחשבים גדולים

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר