|
עמוד:61
רגש האהבה , הממלא את לב הצעירים המטיילים לבדם על חוף הים , גורם להם להתרכז זה בזה . האוהבים נוטים לעתים להסתפק בעצמם ולהתבודד האהבה הנרקמת בין הורים לילדיהם בשחר חייהם היא , לדעת הפסיכולוגים , חוויה רגשית מכרעת בחשיבותה , המחזקת את ביטחונו העצמי של התינוק ומשפיעה על יכולתו לאהוב ולהיות נאהב בהתבגרותו עם או מולדת מקורה באי שויון . בולטת בה גם אי ההדדיות . האוהב מזהה את עצמו עם הרעיון שהוא דבק בו . ובכל זאת , מהי אהבה ? החוקרים עדין אינם יודעים מה גורם לתחושת האהבה . יש הטוענים , כי ילדים רוכשים צורות מסימות של דפוסי אהבה כבר בראשית הילדות , בהתפתחות מערכת הקשרים בין הילד לאמו . לדעתם , אהבה רומנטית דומה לקשר בין התינוק לאמו והיא כוללת שאיפה עמקה שבן הזוג יגלה התענינות וישיב באכפתיות ובהדדיות . כשם שרגשות השמחה והצער של התינוק תלויים בנוכחות האם ובתגובותיה , כך מצבי הרוח של המאהב תלויים בתפיסתו לגבי מדת התענינותו של האהוב או דחיתו . יש החושבים , כי נגודים נמשכים זה אל זה וזה מקור האהבה . לעמתם יש הטוענים כי דוקא דמיון בתכונות גורם למשיכה ולאהבה . על כל פנים , אהבה היא רגש מתפתח . רק אצל מעטים פורחת האהבה ממבט ראשון . על פי רב מתפתחת האהבה בהדרגה בעקבות יחסי גומלין בין בני הזוג , מוכנות למחיבות הדדית , תחומי ענין משתפים ומטרות משתפות . מאתר שהאהבה היא תהליך מתמשך ומתפתח , יש בה עליות וירידות , לבטים ושחיקה ולעתים גם העלמות . אהבה ומטרות משתפות ההתקשרות בין גבר לאשה בברית נשואים נעשית פעמים רבות כדי להתמודד עם מטלות ולהשיג יעדים משתפים , כגון הולדת ילדים , הבטחת קיומם ועתידם והבטחת הפרנסה והבטחון הכלכלי . בחברות מסרתיות ההורים רואים זאת כזכותם וכאחריותם לחפש , או לפחות לאשר , את בן הזוג של ילדיהם . הם מחפשים בן זוג ראוי היכול למלא את מטרות הנשואים , ומניחים שהאהבה תבוא אחר כך . בחברה המודרנית נחשבת האהבה כיסוד מכריע בבתירת בן זוג . בעקבות הקרבה וההרגל , שתוף הפעלה וההסתגלות ההדדית , עשוי רגש האהבה להתגבר וגם להתחלף ברגש הנאמנות . אהבה בוגרת ומשמעותית תלויה בבגרות ובבשלות הנפשית של בני הזוג , בהבנה הדדית , במסירות , בתמיכה ובכבוד ההתפתחות האישית של כל אחד : " שנינו ביחד וכל אחד לחוד". מין וחנוך מיני
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|