מתוך:  > אביב חדש 12 > סוקרטס

עמוד:236

אולם ברור , כי חלק נכר מן המובא בשמו של סוקרטס היא משל אפלטון . רק קטעים אחדים שיכים בודאות לסוקרטס . בכל זאת נתן לשחזר על פי הכתבים שהשתמרו את דעותיו העקריות . סוקרטס היה משוטט באתונה ומוצא לו בני שיחה מקרב בני העיר . תוך כדי השיחה היה מביא את בן שיחו למסקנה , כי ענינים שהיו ברורים לו לגמרי הם בעצם מלאי סתירות , וכי עליו להודות כי אינו מבין ואינו יודע . סוקרטס טען , כי העבדה שבני אדם אינם יודעים כי אינם יודעים , מביאה נזק לעיר . הוא גרס , כי בני האדם צריכים לבדק בלי הרף את השקפותיהם ואת דעותיהם . האדם , לדעתו , יעשה מעשים טובים כאשר ידע מהם מעשים טובים , וכך יביא טובה לעצמו ויהנה בחייו . אפלטון אריסטו אתונה יון העתיקה - אתונה וספרטה ; פריצות דרך במדע סופיסטים פילוסופיה סוקרנו , אחמד מנהיג תנועת השחרור האינדונזית והנשיא הראשון של הרפובליקה האינדונזית שקמה ב - 1945 . כונן בארצו שלטון רודני כשהוא נעזר בברית - המועצות . היה בין מקימי " הגוש השלישי " של המדינות הבלתי - מזדהות . הסתבך בסכסוכים עם שכנותיו ולבסוף הדח על ידי הרמטכ"ל של צבאו . חי בשנים 1901 - 1970 . סוקרנו נולד במשפחה מסלמית באי יוה , אחד מאיי אינדונזיה . הוא קבל חנוך אירופי והסמך כמהנדס באוניברסיטה של בנדונג ( היום ג'קרטה , בירת אינדונזיה ) . מנעוריו היה פעיל בתנועה הלאמית , שהתנגדה לשלטונה של הולנד בהודו המזרחית ההולנדית ( אינדונזיה של היום ) , ופעמים אחדות נעצר ונאסר . בשנת 1942 שחרר ממאסרו על ידי היפנים , שכבשו את הודו המזרחית ההולנדית , ושתף פעלה עם השלטון הצבאי היפני במגמה לטפח את תנועת השחרור הלאמית בארצו . נשיא לכל ימי חייו בשנת 1945 , לאחר תבוסתה של יפן במלחמת העולם השניה , הכרזה אינדונזיה לרפובליקה עצמאית ואחמד סיקרנו נבחר לנשיאה . במשך ארבע השנים הבאות נהל מאבק עם ההולנדים , שנסי לחזר ולהשתלט על הארץ . סוקרנו טען , כי המשטר הפרלמנטרי המערבי אינו הולם את אינדונזיה , שסבלה מאי - יציבות מדינית מתמדת וממרידות מזינות בשנים הראשונות לאחר קבלת העצמאות . ב - 1957 כונן " דמוקרטיה מרכבת " , משטר רודני , שבו כל סמכיות השלטון מרכזות בידי הנשיא . בשנת 1963 נבחר סוקרנו " נשיא לכל ימי חייו " ודכא באכזריות את יריביו שנסו למרד בשלטונו . הוא קשר קשרים אמיצים עם ברית - המועצות והיה בין יוזמי ועידת בנדונג , שבה היקם ב - 1955 " גוש שלישי " ניטרלי של הארצות שנקראו " בלתי - מזדהות " . ב - 1963 ספח , אחרי מאבק ממשך , את איריאן המערבית ( גינאה החדשה ) לאינדונזיה . אחרי כן הסתכסך קשות עם מלזיה ופרש בגלל סכסוך זה מן האו"ם . בשנת 1966 פרצה התקוממות נוספת נגדו והרמטכ"ל סוהרטו השתלט על המדינה . סוקרנו נאלץ למסר לידיו את השלטון ורק את התאר נשיא השאיר לעצמו . ב - 967 1 נאלץ סוקרנו - שנהל חיי מותרות ראותניים - לותר סופית על השלטון , וסוהרטו היה לנשיא . סוקרנו מת בכלא . אינדונזיה - היסטוריה סורא עיר בדרום ארץ בבל , בקרבת נהר פרת . היתה מרכז תורה חשוב ומושבה של ישיבה נודעת בין המאות ה - 3 עד ה - 11 . האמורא רב ( או אבא אריכא ) , מתלמידיו של רבי יהודה הנשיא , התישב בסורא בשנת 219 . העיר היתה אז מרבת אכלוסין אך מעוטת תורה . רב יסד שם את הישיבה , שהיתה אחד מסימני ההתעוררות הרוחנית הגדולה שהרגשה בבבל באמצע המאה ה - 3 . ראשי הישיבה בסורא שקדו על המשך מסרת ההוראה שהביא רב מישיבות ארץ - ישראל . כבר בימי רב למדו שם מאות תלמידים ובית - דינו היה אחד משני מרכזי התורה החשובים שבבבל . אחרי מות רב , בשנת 247 , ירדה סורא מגדלתה , ובמשך 7 שנים עלתה חשיבותה של ישיבת נהרדעא . הישיבה בסורא פרחה שוב בימי רב הונא , שעמד בראשה בשנים 257 - 297 . מספר התלמידים הגיע ל - 1,200 ונקבעו " ירחי כלה " ( כנוסים עממיים של לומדי תורה ) . ערים אחדות קבלו את סמכותה ההלכתית של סורא ואת פסקי דיניה . בימיו של רב אשי ( 367 - 427 ) , סכמו בסורא הסגיות ( דיון על נושא הלכתי מסים ) , והוא כנס וערך אותן . סגיות אלה הן עקרו של התלמוד הבבלי . לאחר מותו ירדה סורא מגדלתה . בראשית המאה ה - 10 עברה ישיבת סורא לבגדאד , אך שמרה על שמה . בתקופת השלטון האסלאמי ( לאחר 638 ) התעוררה הישיבה בסורא מחדש . בשנת 928 הזמן רב סעדיה גאון לעמד בראש הישיבה , והצליח להחזיר את עטרתה כמרכז תורה . במאה ה - 10 עוד היו היהודים הרב באכלוסית סורא . גם הישיבה הוסיפה להתקים והיו פונים אליה בשאלות מקהלות בארצות המערב המרחקות . אך לקראת סוף המאה ה - 12 , כשבנימין מטודלה בקר בבבל , לא מצא יהודים בסורא ובסביבתה . אמוראים אשי , רב בנימין מטודלה הונא , רב הלכה יהודה הנשיא ירחי כלה נהרדעא סעדיה גאון , רב ( רס"ג ) תלמוד סוראליזם זרם מודרני באמניות הספרות , הציור , התאטרון והקולנוע , שהחל בצרפת בשנות ה - 20 של המאה העשרים . מגמתו של הסוראליזם היא לתאר את התודעה והחשיבה של האדם בדרך של סמלים והקשרים מפתיעים כפי שהם מופיעים בחלום . אחמד סוקרנו , נשיאה הראשון של אינדונזיה העצמאית , ריכז בידיו את כל סמכויות השלטון .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר