|
עמוד:164
לתפקידם ואין צרך לבנותם . בחופים שאין בהם מעגנים טבעיים הוקמו , בעקר בעת החדשה , נמלים מלאכותיים , שבהם שוברי גלים ומזחים , הסוגרים על הנמל מכל עבריו ומותירים פתח צר בלבד לכניסת אניות וליציאתן , מגנים מפני סערות וגלים . כזה הוא , למשל , נמל אשדוד . כן יש צורת בינים : נמלים טבעיים במפרצים פתוחים , המצריכים הגנה נוספת של שובר גלים . כזה הוא נמל חיפה , למשל . מים עמקים הם תנאי הכרחי בכל נמל , וככל שהאניות גדולות יותר , כן הן נזקקות לנמל שמימיו עמקים יותר . אניות האוקינוס הגדולות זקוקות לעמק של 15 מטרים . עמק זה משג על ידי חפירה בקרקעית הים . באדמה שמוציאים משם משתמשים לרב להרחבת שטח הנמל . לארך החוף - ובנמלים גדילים , גם בנצב לו - מוקמים רציפים ומזחים ועליהם מתקנים לקשירת האניות , לפריקה ולטעינה של המטענים , לקבלת נוסעים , לבדיקות מכס ולאחסון סחורות . בנמל אנטורפן שבבלגיה , למשל , שהוא מן הנמלים הגדולים בעולם , ארך הרציפים הוא 95 קילומטרים . לעתים מיחדים רציפים מסימים לסוגי מטען מסימים או לאניות מסימות . בנמל דיג , למשל , יש מלבד המתקנים הרגילים גם מתקנים למיון דגים , לקרור , לעבוד ראשוני ולאריזה . בנמל נפט ( כמו זה שבאילת , למשל ) מצויים ציוד שאיבה , צנורות ומאגרים . בנמלים שבהם פורקים תבואה יש ממגורות ענקיות ומתקנים לשאיבת תבואה ( כגון ממגורות דגון בנמל חיפה ) מאניות צובר ( אניות המובילות תבואות ומטענים אחרים בתפזרת , כגון דשנים ) . בשנים האחרונות צידו רב הנמלים החדישים בציוד מיחד לטעינה ולפריקה של מכולות , כי אניות מכולה מיחדות הולכות ותופסות את מקומן של אניות משא רגילות , הנושאות מטען מערב . ישנם גם נמלים צבאיים ונמלים לספינות וסירות ספירט . נמלים רבים , בעקר הותיקים יותר , אינם בנויים לחוף הים , אלא בשפכי נהרות או בסמוך להם : לונדון ( בבריטניה ) על התמזה , רוטרדם ( בהולנד ) על אחת מזרועות הרין , המבורג ( בגרמניה ) על גדות האלבה , גדנסק ( בפולין ) בשפך הויסלה , ניו אורלינס ( בארצות - הברית ) בשפך המיסיסיפי . כל הנמלים מתחברים בדרך כלל לפנים הארץ ברשת של מסלות ברזל וכבישים . הנמלים הגדולים בעולם , מבחינת כמות המטענים העיברים בהם , היו בראשית שנית ה - 90 : רוטרדם , סינגפור , קובה ( יפן ) , צ'יבה ( יפן ) ושנחאי ( סין ) . הנמלים הגדולים בים התיכון היו : נמל מרסי בצרפת , ואחריו טריאסט שבאיטליה . נמלי אויר סוג אחר של נמלים הם נמלי אויר . לפנים כנו את כל נמלי האויר בשם הכולל " שדית תעופה " . היום מבחינים בין נמל אויר ובין שדה תעופה . נמל האויר משרת נוסעים ומשאות , ובו אולמות גדולים לנוסעים ממריאים ונוחתים , משרדים של חברות תעופה , בקרת גבולות , בקרת מכס , אזיר פטור ממכס וכדומה . ואלו שדה תעופה הוא בדרך כלל קטן יותר , או שהוא נמל צבאי , המשרת את חיל האויר של ארצו . נמל תעשיה ראו ערכים נפרדים לרב המקומות הנזכרים בערך זה . נמל תעופה מקום שהכשר להמראה ולנחיתה של מטוסים . נמלי תעופה אזרחיים משמשים לטיסות פנים ארציות או לטיסות בין - לאמיות . נמלי תעופה צבאיים משמשים למטוסים של חילות האויר . בשנים הראשונות להופעתם היו המטוסים ממריאים ונוחתים בדרכים לא סלולות . בעת מלחמת העולם השניה הופיעו מפציצים כבדים , שיכלו להמריא ולנחת רק בדרכים סלולות הדומות לכבישים . בתקופה זו נבנו נמלי תעופה רבים ברחבי העולם , ששמשו לצרכים צבאיים . לאחר המלחמה החלה להתפתח התעופה האזרחית , והקפה ההולך וגדל הצריך בניה של נמלי תעופה מתאימים שיוכלו לקלט את המטוסים והנוסעים ולספק להם שרותים . בשנות ה - 80 הוזלו מאוד מחירי הטיסות בעולם , ומספר המשתמשים בתעבורה האוירית גדל לממדים עצומים . עקב כך הוקמו נמלי תעופה גדולים במיחד . כיום ישני סמוך לערים רבות בעולם לפחות נמל תעופה אחד . מפה עתיקה של נמלי ארץ - ישראל . ישראל שוכנת על חוף הים התיכון , ומטבע הדברים נבנו ערים רבות בה סמוך לים , ביניהם ערי נמל כמו יפו , חיפה , אשדוד ותל - אביב . מרבית תושבי העיר אובן בסקוטלנד מתפרנסים מדיג , על כן תופס נמלה הציורי של העיר ( בתמונה ) מקום נכבד בחיי היום - יום שלהם . מנמל זה יוצאות מדי יום סירות דיג רבות המביאות לעיר את שלל הדגה המשובח שפרסם את שמה .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|