|
עמוד:127
האחד ולא אלים זרים , כוכבים ומזלות ; האסור על גלוי עריות - לקים יחסי מין בתוך המשפחה ; האסור לרצח ; האסור לגזל ; והאסור לאכל איבר מן החי , כלומר לאכל חלק מבעל - חיים שנחתך ממנו בעודו בחיים . שלושה הסברים נותנת התורה לשמו של נח : " זה ינחמנו ... " ( בראשית ה כט ) ; " וינחם ה'. . . כי נחמתי כי עשיתים " ( בראשית ו ו - ז ) ; " ונח מצא חן בעיני ה"' ( בראשית ו ח ) . מבול שומי אכד 1 נח , מרדכי עמנואל עתונאי , סופר ומדינאי יהודי - אמריקני , ממבשרי הציונות הטריטורילית , שדגלה בתחיה לאמית בארץ - ישראל . חי בשנים 1785 - 1851 . מרדכי עמנואל נח נולד בארצות - הברית במשפחה יהודית שמוצאה מפורטוגל . בשנת 1813 , כששרת כקונסול של ארצו בתוניסיה , נוכח במצוקת היהודים והחל לבקש פתרון ל " שאלה היהודית " . הוא יזם הקמת מדינה יהודית בשם " אררט " בגרנד אילנד , שעל יד העיר בפלו במדינת ניו - יורק , ואף קנה שם אדמות . בשנת 1815 פנה בכרוז ליהודי העולם להגר אל " מדינתם " החדשה , אך לרעיונו לא היו תומכים . הישוב לא הוקם , ורק אבן הפנה שרדה ממנו . בשנותיו האחרונות שנה נח את השקפתו . הוא תמך בתחיה לאמית בארץ - ישראל , ואף הטיף לה בנאומיו ובמאמריו , הכלולים בקבץ : " חבור על שקום היהודים " . באחד מנאומיו טען , שהנוצרים חיבים לעזר ליהודים לשוב לארצם . ואמנם , נשיאה השני של ארצות - הברית , ג'ון אדמס , שגר לו מכתב ובו נאמר : " אכן , אשמח לראות את היהודים כעם רבוני בארץ יהודה " . ציונות נחום נביא בתקופתו של יאשיהו מלך יהודה . על שמו נקרא הספר השביעי בקבץ תרי - עשר . נחום נבא כנראה בין השנים 626 לפני הספירה - בעת מרד בבל באשור , לבין 612 לפני הספירה - מועד חרבן נינוה , בירת אשור , בידי מדי . ספר נחום פותח בכותרת : " משא נינוה , ספר חזון נחום האלקושי " . כותרת זו אינה מצינת את הזמן והמקום שבו פעל הנביא . נראה שבא ממקום ששמו אלקוש . הזמן המשער של נבואותיו נקבע על פי תכנן . בספר שלושה פרקים בלבד , המתחלקים לשני חלקים : חלק ראשון פרק 4 א - יא , החלק השני פרק ב ד עד פרק ג יט . בחלק הראשון מתאר נחום באפן ציורי ומוחשי את הופעת האל , הבא לנקם באויביו . התאור מפרט את השנויים שיחולו בסדרי הטבע עקב הופעה זו . החלק השני מכיל נבואות קצרות המתארות את מפלת נינוה , עיר הדמים , הצפויה לנקמתו של ה'אלוהי המשפט , כי : " נוקם ה'לצריו , ונוטר הוא לאויביו " ( א ב ) . תאורי הקרב בספר נחום נחשבים לאחד משיאיה של אמנות השירה המקראית : " בחוצות יתהוללו הרכב , ישתקשקון ברחובות , מראיהן כלפידים , כברקים ירוצצו " ( ב ה ) . והנביא אינו מסתיר את שמחתו נכח אסונה של אשור : " שדדה נינוה , מי ינוד לה ? " ( ג ז ) . אשור בבל יאשיהו נינוה נח"ל ראשי תבות של " נער חלוצי לוחם " . חלק מחילי הנח"ל מחלקים את שרותם הצבאי בין פעילות צבאית לעבודה חקלאית והתישבותית . היום נח"ל הוא אחת מחטיבות הרגלים הסדירות של צה"ל . פקוד הנח"ל הוקם בנובמבר 1949 כדי לאפשר לצעירים ולצעירות המתגיסים לצבא במסגרת של " גרעין " - קבוצה של בוגרי תנועות נער - לשלב אמונים צבאיים עם הכשרה חקלאית למטרות התישבות . במשך שנים רבות כלל מסלול השרות בנח"ל אמון צבאי בסיסי ( טירונות ) לבנים ולבנות בנפרד , הכשרה חקלאית משתפת לגרעין בהאחזות נח"ל או במשק חקלאי , אמון מתקדם ותעסוקות מבצעיות לבנים . בסוף שנות ה - 50 הרחבו מסגרות האמונים של הנח"ל עקב צרכי הצבא . הוקם הנח"ל המצנח , ואחרי מלחמת יום הכפורים החלו נחלאים לשרת ביחידות לוחמות אחרות כמו שריון , תותחנים והנדסה . מאז משתתפים הנחלאים בכל הפעלות המבצעיות ובמלחמות ישראל . היום הנח"ל הוא חטיבת רגלים סדירה בצה"ל . האחזיות נח"ל וישובי קבע בשנים הראשונות לאחר קום המדינה כונה פעילותו של הנח"ל בעקר להתישבות . חילי הנח"ל הקימו והחזיקו האחזיות לארך גבולות המדינה , שרבן הפכו לישובי קבע . בכך תרם הנח"ל לבטחון ולעבוי ההתישבות החקלאית בארץ . ההאחזות הראשונה , נחל - עז שעל גבול רצועת עזה , הוקמה ב - 1951 על ידי גרעין של " התנועה המאחדת " וכעבר שנתים היתה לישוב קבע . האחזיות הנח"ל הוקמו בשלוש תקופות עקריות : עד מבצע סיני ( 1956 ) , בשנים 1961 - 1967 ואחרי מלחמת ששת חיילי הנח - ל , המשלבים שירות צבאי בעבודה חקלאית , צועדים בסך חבושי קסדות ונושאים מגרפות , בשנה הראשונה להקמתם , 1949 ,
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|