עמוד:66

מימי החשמונאים ואילך התפתחה ספרות שעסקה בתאור אחרית הימים ( ספרות אפוקליפטית ) , תארה משיח שאינו מלך בשר ודם , אלא ה'בעצמו , או יצור על - אנושי . קמו תנועות דתיות שחכו לאחרית הימים , כמו כת מדבר יהודה שהתקימה מן המאה ה - 1 לפני הספירה עד חרבן הבית השני . אנשי כת זו האמינו בנביא מבשר אחרית הימים , ובשני משיחים : משיח אהרן - הכוהן הגדול של אחרית הימים והבכיר שבהם , ומשיח ישראל - המלך מבית דוד שימלך בעתיד . שיטת שני המשיחים מצויה גם בספרים החיצונים , שהשקפת עולמם דומה לזו של כת מדבר יהודה . הכסופים למשיח בתקופת שלטון רומי ולאחר חרבן הבית השני גברה הכסופים למשיח . חז"ל , שהאמינו בביאת המשיח , נחלקו בדעותיהם באשר לדמותו . היו שהאמינו במלך בשר ודם , שיגאל גאלה לאמית - ארצית ( כמי רבי עקיבא , שהאמין בבר - כוכבא ) , והיו שהאמינו במשיח בן דוד , שיבוא באחרית הימים ( ב " יום ה"' ) , לאחר שאליהו יבשר על בואו ואחרי מארעות על - טבעיים שיתרחשו ביקום כלו . תנאי הכרחי לבואו , לפי אמונת חז"ל , הוא עשית תשובה : " אלו ישראל עושין תשובה יום אחד - מיד היה בן דוד בא " . כמו כן האמינו שהמשיח עתיד להתיסר : " שהטעינו ( הקב"ה ) מצוות ויסורין כרחים " , אם כי אין יסוריו מכפרים על הכלל . וזה מקור האמונה בשני משיחים : משיח בן יוסף - המקבל את היסורים , ומשיח בן דוד . הנושא המשיחי מופיע גם אצל הוגי הדעות היהודים בימי הבינים . הרמב"ם מנה את האמונה במשיח כאחד מי"ג עקרי הדת . לדעתו , יהיה המשיח כאחד האדם , ולא יהיה זליו לחולל מופתים ולהחיות מתים . בכך הוא חולק על דעת רבי סעדיה גאון , שהאמין , כי בימות המשיח יקומו המתים לתחיה . נושא זה העסיק גם את הנוהים אחרי תורת המסתורין ( הקבלה ) , שהיתדלו להחיש את בוא המשיח על ידי תקון המדות ותקון העולם . הכסופים לבואו הם הרקע להוצרותן של תנועות משיחיות שונות במהלך ההיסטוריה היהודית , כגון אלו של שבתאי צבי ויעקב פרנק , שהיהדות המסרתית ראתה בהם משיחי שקר . בעת החדשה נתקלה הציונות בהתנגדותם של החוגים החרדיים , שהאמינו בגאלה בידי שמים וטענו שיש להמתין בארך - רוח לבוא המשיח . מדינה יהודית המוקמת בידי בני אדם נראית בעיניהם כחטא חמור . אחד הזרמים בתנועת חב"ד ראה במנהיגם , רבי מנחם מנדל שניאורסון , את המשיח והמשיך להאמין בכך גם לאחר מותו ב - 994 ר . האמונה במשיח אינה מחיבת צפיה לאדם מסים , אלא לשפור כללי במצב האנושות בכלל ובמצב עם ישראל בפרט . בטוי נאה לכך הוא האמירה המצויה בי"ג העקרים של הרמב"ם : " אני מאמין באמונה שלמה בביאת המשיח ואף על פי שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא " . עקבות המשיח השאלה מתי יבוא המשיח העסיקה רבות את חז"ל , והיו ביניהם שנתנו פו סימנים . רפי יוחנן אמר : " אם ראית דור שצרות רפות פאות עליו כנהר - חכה לו . " וכן , " אין פן דוד בא אלא פדור שפלו זכאי או פלו חיב . " רפי אלעזר אמר : " אם ראית מלכיות מתגרות אלו באלו - צפה לרגלו שיל משיח . " רבי חנינא טען : " אין פן דוד פא עד שיכלו גסי הרוח מישראל . " ורבי אלעזר ברבי שמעון חשב : " אין בן דוד בא עד שיכלו כל שופטים ושוטרים מישראל . " המשיח בנצרות ובאסלאם בנגוד ליהדות , המאמינה שהמשיח עתיד לבוא באחרית הימים , מאמינה הנצרות במשיח שכבר בא וגאל את מאמיניו על ידי היסורים שהתיסר . בראשיתה , בסוף תקופת הבית השני , היתה אמנם הנצרות תנועה משיחית יהודית , וישו זהה את עצמי כ " בר אנש " ( בן - אדם ) - הדמות המסתורית המופיעה בספר דניאל . אולם תלמידיו יחסו לו את כל הרמזים הכלולים במקרא הנוגעים לבואו של המשיח . כמו כן האמינו , כי לאחר שהתיסר וכפר בכך על העוונות של כלם הוא מת וקם לתחיה אחרי שלושה ימים . באסלאם , שאינו כולל אמונה משיחית , קימת דמותו של המהדי , שליח אללה , שילחם מלחמת קדש לחדוש שלטון הדת , וכן דמותו של עיסא ( ישו ) , שעתיד לשוב לתחיה . אחרית הימים אליהו אסלאם בודהא , בודהיזם דניאל זכריה חגי חסידות י"ג עקרים יחזקאל ירמיהו ישעיהו מגלות הגנוזות מיכה מיתולוגיה סעדיה גאון , רב ( רס"ג ) ספרים החיצונים רמב"ם תקופת בית שני המשיח , רוכב על חמורו , מתקבל בגיל וברעדה בהגיעו לשער הרחמים בירושלים . איור מתוך מפת ארץ - ישראל מאת יואן ינסוניוס , אמסטרדם , 1868 .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר