|
עמוד:61
הקביה שמשו אמצעי לנחוש העתיד . ציורי קיר בקברים מצריים מתארים משחקי לוח וקביה מן האלף ה - 3 לפני הספירה . לארץ - ישראל הגיעו משחקים אלה באלף ה - 2 לפני הספירה , לאיי הים התיכון וליון - באלף ה - ו לפני הספירה , ולהודו - בשנת 500 לפני הספירה . גם המשחק בעפיפון שמש בסין הקדומה חלק מן הפלחן . משחק זה הגיע לאירופה בסוף המאה ה - 18 , וכמו שאר המשחקים , שנה את אפיו הפלחני והפך לשעשוע . פרקן למרץ ואמצעי להכרת העולם הרצון להשתעשע הוא הסבה והמטרה של כל המשחקים , הן אלה המיעדים לילדים והן אלה המיעדים למבגרים . אולם התברר כי למשחקים יש השפעה רבה על עצוב אישיותו של הילד . העבדה כי אותם המשחקים - לעתים בשנויים קלים - " עוברים בירשה " מדור ילדים אחד למשנהו , בכעין מסרת משחקית , מעידה על קיומם של צרכים נפשיים זהים אצל ילדי העולם בכל מקום ובכל זמן . ביון העתיקה היו הילדים משחקים בגלגול חשוקים ממש כמו הילדים בימינו . ומשחקים כמו : מחבואים , גלות , משחקי ה " סחרחרת " ( קרוסלה , נדנדות ) , אינם בלעדיים לארץ אחת בלבד . ילד מרגיש צרך עז לשחק , כי המשחק מהוה פרקן לעדף המרץ שהצטבר בו . המשחק מפיג מתח ומחדש כחות . למשל , אחרי מאמץ למודי מרכז יש רצון לשחק במשחקים הדורשים הפעלת שרירים - כמו כדורגל , תופסת , האבקות וקפיצה על חבל . המשחק הוא אמצעי יעיל לאמון שריריו של הילד , לרבות השרירים החיוניים של כף היד ( במשחקי מחשב , למשל ) , אך הוא גם מהוה אמצעי מעלה לפתוח כשריו הנפשיים והשכליים : כשר הרכוז , הזכרון ( במשחקים שבהם יש לזכר רצף של מלים ) והדמיון היוצר ( במשחקי בניה והרכבה , ובמשחקי עצוב , בחמר או בפלסטלינה ) . למוד תוך משחק תוך כדי משחק הילדים מתנסים בחקי טבע שונים - למשל , מסלול מעופו של הכדור או הסבה לדאית העפיפון - ורוכשים תוך כדי משחק ידע רב : משגי צבע וצורה , נפח וגדל , משגים חשבוניים והכרת תכונותיהם של חמרים שונים . למשחקי הילדים יש חשיבות נוספת : באמצעותם יכולים הילדים לבטא את אישיותם ולתת בטוי לרצונותיהם הכמוסים ולחרדותיהם . באמצעות המשחק בבבות , למשל , הילדה יכולה לבטא את הזדהותה עם אמה והבן יכול להיות גדול כמו אביו על ידי לבישת בגדיו וחקוי מעשיו ( משחקי אבא ואמא ) . במשחק חקוי אחר הילד או הילדה ממלאים את תפקיד הרופא , וזה מסיע להם להתגבר , במדת - מה , על חרדתם מטפול רפואי . במשחקי תחרות קבוצתיים מתגלות תכונות חשובות , כמו יזמה , אמץ וכשר מנהיגות . אצל ילד שאינו מתבלט בבית - הספר , יכול משחק כזה לחזק את בטחוני העצמי . ובמקרה של אי - הצלחה במשחק , קימת תמיד אפשרות של משחק נוסף המונע תחושת כשלון . המשחק החברתי כפוף למערכת של כללים שכל המשתתפים מקבלים עליהם מרצון את מרותם , ולכן יש לו ערך חנוכי רב . במשחק מעין זה לומד הילד שאין להפר את חקי המשחק , ויש לקבל ברוח טובה כשלון זמני . כמו כן מגביר משחק כזה את יכלת ההסתגלות לחיים בחברה . כל גיל ומשחקיו האפיניים . בן השנתים , שאינו מסגל עדין לשחק עם ילד אחר והמשחק בקביות או בכף ובדלי , שונה לחלוטין ממשחקם של ילדים בוגרים יותר , המעדיפים לשחק ב " שוטרים וגנבים " , או במשחקי מלחמה שונים , שנתן בהם פרקן ליצרי התוקפנות וההרס . גם המימנות הגופנית המשתפרת מאפשרת לילד להתמודד עם אתגרים קשים יותר , כמו החלקה בגלגליות ( סקטים ) , סקטבורד או רולרבלידס . יש גם משחקים " עונתיים " , נמו אסוף גלעיני משמש , ומשחקים הקשורים בחגים , כמו משחק בסביבון בחנכה . משחקי מחשב הלהיט של שנות ה - 80 וה - 90 הוא משחקי המחשב . משחקים בהם במחשב אישי , בטלויזיה ביתית או במכשירים מיחדים . במקורם נועדו המשחקים האלה לשעשוע , אך מנצלים כמה מהם גם לחנוך וללמוד . השפעתם של משחקי המחשב על הילדים מעוררת וכוח : המחיבים טוענים , שמשחקים אלה מלמדים את הילדים בשלהי המאה ה - 17 ובמאה ה - 18 היו בתי - הקפה המהודרים של פריס ולונדון מרכזי השחמט והדמקה . בתמונה - שחקני דמקה בגני לוקסמבורג בפריס היום . שני לוחמים מנצלים הפוגה בקרב ומבלים את זמנם במשחק - שולחן . ציור על גבי אגרטל מחרס מהמאה השישית לפני הספירה .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|