|
עמוד:60
גלת הכותרת של מפעלו היא מעמד הר סיני , שבי נתנו לעם עשרת הדברות , שעקרם אמונה באל אחד , לא גשמי , ואסור עבודת אלילים ; חובת כבוד ההורים ; שמירת קדשת השבת ; ואסורים מחלטים על רצח , גנבה , נאוף ועדות שקר . כן נותן הוא לעם מערכת חקים , הידועה בשם " תורת משה " , המסדירה את היחסים שבין אדם לחברו ובין אדם לאלוהיו . התכונה האפינית למנהיגותו של משה היא רחמיו על עמי . הוא נוהג ללמד זכות על העם לפני ה'. כך הוא עשה במעשה העגל ( שמות לב ) ; בפרשת המרגלים ( במדבר יג ) ; ובמרד של קרח ( במדבר טז ) . כדי להציל את העם מזעם ה'הוא מוכן אף להקריב את עצמו : " מחני נא מספרך אשר כתבת " ( שמות לב לב ) . כמו כן אפיני לו נקיון הכפים : " לא חמור אחד מהם נשאתי ולא הרעותי את אחד מהם " ( במדבר טז טו ) . מנהיגותו היא שליחות של נביא הממלא תפקיד שהוטל עליו , ולא שררה לשמה : " והאיש משה ענו מאוד מכל האדם אשר על פני האדמה " ( במדבר יב ג ) . גם איש מלחמה איננו . במלחמת עמלק ( שמות יז ) , במלחמות במלכי האמורי והבשן ( במדבר כא ) , וכן במלחמת הנקם במדין ( במדבר לא ) תפקידי הוא להפיח אמונה בלוחמים ולמסר להם את דברי האל . אחריתו של משה משה לא זכה להכנס לארץ המבטחת , לארץ כנען . נגזר עליו כי " מנגד " יראה את הארץ ואליה לא יבוא , בגלל חטא לא ברור בפרשת " מי המריבה " ( במדבר כ ) . חז"ל , שהרבו לתאר את דמותו של משה , פרשו בהרחבה את חטאו והדגישו כי נענש משום ש " בא לכלל כעס , ובא לכלל טעות " ( ספרי , מטות , קנז ) . לפי חז"ל , בקש משה על חייו , עד שהראהו הקדוש ברוך הוא את גדלתו של יהושע יורשו . אז אמר משה : " מאה מיתות ולא קנאה אחת ! " למרות שהדגישו את חלשותיו האנושיות , תארו חז"ל כיצד מטפל הקב"ה בעצמי בקבורתי של משה ונוטל את נשמתו בנשיקה , ובאותה שעה : " היתה רוח הקדש בוכה ואומרת : ולא קם נביא עוד בישראל כמשה " . לדעתם , משה נולד ומת בז'באדר . מהר נבו , ברמת מואב שבעבר הירדן המזרחי , הנקרא גם " הר העברים " , ראה משה את הארץ היעודה לפני מותו , ועל פי המסרת נקבר עליו . סבורים כי זה ג'בל נבא או ראס סיאעה שממערב לו . מן ההרים האלה אפשר לראות למרחוק עד להרי החרן , הרי אפרים , עמק יזרעאל ובקעת הירדן . משה בספרות ובאמנות בהשראת אישיותו של משה נכתבו ונוצרו יצירות רבות . הסופר היהודי שלום אש כתב רומן וימו " משה " . אחד - העם כתב מסה חשובה על משה , שבה הסביר , כי באישיותו של משה התגשם אידאל לאמי נבואי של שלטון הצדק המחלט , ללא פשרות . מטרת חייו של משה היא , שעם ישראל יקים בארץ את ממלכת הצדק : " ממלכת כוהנים וגוי קדוש " . צירים יהודים הרבו לתאר את משה על רקע ארועי יציאת מצרים - החל בציורי הקיר בבית - הכנסת בדורה אורופוס ( 245 לספירה ) , ועד לציורי מרק שגל . בעקר תארה דמותו באיורים שבהגדות מאירות מימי - הבינים . גם אמנים נוצרים הרבו לתאר את משה . בעטורים לכתבי הקדש , בפסיפסים של כנסיות , בציורים ובפסלים . מרשימים הם פסליהם של אמני הרנסנס האיטלקי ובמיחד פסלו של מיכלאנג'לו , אשר גם ציר ארוע בחיי משה - " נחש הנחשת " - על תקרת הקפלה הסיסטינית בכנסית הותיקן שברומא . חיי משה שמשו נושא לציורי קיר רבים בתקופת הרנסנס באיטליה : רפאל , בוטיצ'לי , לואיני , גוצולי , ועוד . מארעות שונים בחייו צירו בידי ון לידן ( במאה ה - 16 ) , ורמברנדט ( במאה ה - 17 ) , הוגרת ( במאה ה - 18 ) , בליק ( במאה ה - 19 ) , ואחדים מאמני זמננו . בעקר העדיפו מארעית מסימים : משיתו של משה מן היאור , חצית ים סוף , משה מכה בסלע , משה ולוחות הברית . דמותו של משה גם נתנה היראה ליצירות מוסיקליות חשובות , החל באורטוריה של הנדל " ישראל במצרים " וכלה ביצירתו של ארנולד שנברג " משה ואהרן " . אהרן במדבר , ספר הר סיני יהושע בן נון יציאת מצרים יתרו מכות נוצרים מתן תורת עשרת הדברות רעמסס שמות , ספר משחקים פעילות חפשית , הנעשית למען ההנאה והבדור . המשחקים מתקימים בבית או במקום פתוח , בקבוצות או ביחידים , תוך כדי תנועה או בישיבה , תוך שמוש באמצעי עזר או בלעדיהם , ורבים בהם הסוגים . למשחקים יש חקים וכללים , המאפשרים להפגין כשרון או יכלת , אולם ברבים מהם קים גם גורם " המזל " והמקריות . בתרביות קדומות היו המשחקים חלק מן הפלחן הדתי . משחקי הכדור היו קשורים לפלחן הפוריות , ואצל שבטים מסימים באמריקה התיכונה - לפלחן אל השמש . משחקי דמותו המורכבת וחייו רבי המעש של משה שימשו נושא לציורי קיר ולפסלים רבים בתקופת הרנסנס באיטליה . בתמונה - הפסל " משה " של מיכלאנג'לו בכנסיית פטרוס הקדוש ברומא .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|