|
עמוד:49
בארץ - ישראל מעין מדינה עצמאית : הנפקו מטבעות , בר - כוכבא הכרז נשיא ונקבעו סדרי שלטון שונים . המרד בא אל סיומו עם נפילת ביתר בשנת 135 לספירה , וגרר אחריו גזרות קשות נגד היהודים . זה היה הנסיון האחרון בעת העתיקה לכונן מחדש עצמאות מדינית בארץ - ישראל . מימי רבי יהודה הנשיא ואילך היתה הנהגת יהודי ארץ - ישראל נתונה בידי נשיא , שקבל במשך הזמן סמכיות רבות מהשלטונות הרומאיים . תחת שלטון האסלאם מעמדם של יהודי ארץ - ישראל ומנהיגיהם באותו הזמן היה מערער . לעמת זאת עלה מעמדה של הקהלה היהודית המגבשת והעשירה בבבל . ענים וחלשתם של היהודים בארץ - ישראל נגרם עקב רדיפותיהם של השלטונות הביזנטיים , יורשיהם של הרומאיים , שהפכו אז לנוצרים והשתדלו בכל כחם להעביר את המוני היהודים על דתם . יהודים רבים נטשו את הארץ , עד שנותרו בה רק כמה קהלות חסרות חשיבות . התקופה שלאחר חתימת התלמוד מכנה " תקופת הגאונים " . התאר " גאון " נתן לראשי ישיבות סורא ופומבדיתא , שהיו הסמכות הדתית העליונה של יהודי בבל , לצד ראשי הגולה , שהמשיכו להיות המנהיגים החלוניים . כבושה של בבל על ידי הערבים בשנת 633 לא שנה מיד את מעמד היהודים שם . הם המשיכו לנהל באפן עצמאי את חייהם , פרט לתשלום המס המיחד , שהטילו המסלמים על הלא - מסלמים . השפעת הכובשים המסלמים נכרה בצרך שהתעורר אז לתרגם את המקרא לערבית , מלאכה שנעשתה ברב כשרון בידי רב סעדיה גאון ( רס"ג ) במאה ה - סו , כדי שכל היהודים יוכלו לקרא בו ולהבינו . בעקבות הכרותו עם השטות הפילוסופיות הערביות חבר רב סעדיה גאון בערבית את ספרו " האמונות והדעות " ובכך הניח יסוד להתפתחותה של פילוסופיה יהודית . חבוריו ופעילותו של רב סעדיה גאון היו מכונים בעקרם למלחמה בתנועת הקראים , שצמחה בקרב יהודי בבל במאה ה - 8 והתפשטה בכל המזרח . תנועה זו דחתה את התורה שבעל - פה ואת המסרת הרבנית שכנסה בתלמוד , והתבססה על התורה שבכתב בלבד , כלומר , על ספרי המקרא . יש הרואים בתנועה זו , שהחלה בריב על ראשות הגולה , מחאה על המוסדות הרבניים ועל ארח חייהם של המנהיגים . אחרים מוצאים בה חקוי לפלוג שחל באסלאם בין הסנים לשיעים , שנחלקו בקבלת המסרת המסלמית שבעל - פה . התפשטות הח'ליפות המסלמית לעבר צפון אפריקה וספרד , הכניסה קהלות יהודיות נוספות לתחום ההשפעה המסלמית . חשובה במיחד היתה הקהלה היהודית בקירואן שבצפון מערב אפריקה . ישיבתה , שהיתה מרכז הוראה חשוב במאות ה - 10 וה - 11 , שמשה מעין תחנת מעבר מן המרכז הבבלי שהלך ושקע למרכז הספרדי . במאה ה - 10 החלה התקופה הידועה כ " תור הזהב " של יהודי ספרד . במקומות שונים בספרד המסלמית קימו היהודים פעילות כלכלית ותרבותית ענפה , תוך שתוף פעלה עם השלטון המסלמי . הספרות והשירה העבריות קלטו צורות ספרותיות חדשות מן הערבים ושוו להן אפי חדש , שלא נודע כמוהו בתולדות הספרות העברית . העסוק הרב בלשון הוביל למחקר ענף בדקדוק ובספרות העברית . מלבד זאת התמחו יהודים רבים בלשון ובדקדוק הערבי ובשפות אחרות , וקנו להם שליטה בתחומי הרפואה והמדע השונים . רבים מהם תרגמו ספרי מדע ופילוסופיה , ובפילוסופיה היהודית נקלטו משגים חדשים , שהפרו אותה והעמיקו אותה . כך התעשרה תרבות עמנו בחבורים פילוסופיים מפרי עטם של שלמה אבן גבירול ויהודה הלוי , ובמאה ה - 12 ביצירתו הגדולה של רבי משה בן מימון ( רמב"ם ) . מפה המתארת את תפוצתן של קהילות ישראל שחיו תחת שלטון האסלאם .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|