|
עמוד:35
מיליון , הגיע ב - 1990 לכ - 960,000 . מאז חל גדול נכר במספר כלי הרכב הנעים על הכבישים . כ - 1,600,000 כלי רכב נמצאו ברשותם של תושבי ישראל בשלהי שנות ה - 90 והצפיפות בכבישים הולכת וגדלה . בשנים האחרונות החלו עבודות להרחבת רשת הכבישים , וגדל מספר המחלפים המאפשרים זרימה נאותה יותר של התנועה , אך עדין אין התאמה בין הגדול בתשתית הכבישים לבין צרכי התחבורה המתרבים . זאת אף שהקלת - מה השגה עם ההתקדמות בפתוח " נתיבי אילון " : מערכת כבישים מהירים , הקושרים את גוש דן עם הכבישים המובילים לצפון הארץ ולדרומה . סלילת כביש " חוצה שומרון " סיעה אף היא לתושבי בקעת הירדן , השומרון והשרון . מספר תכניות הוכנו כדי לפתר את הבעיות הקשות של ה " פקקים " בכבישים . אחת מהן היא לפתח את תשתית הכבישים על ידי סלילת כביש " חוצה ישראל " , שיחצה את ישראל לארכה ממטולה ועד אילת . עבודות הסלילה של כביש זה החלו בסוף שנת 1994 . תכניות נוספות שהוכנו ועדין לא יצאו לפעל הן : " רכבת הפרורים " שנועדה לחבר בין הישובים הקרובים לתל - אביב כמו פתח - תקוה , נתניה , כפר סבא , הרצליה וישובי גוש דן עד רחובות עם העיר תל - אביב , כדי לצמצם את כמות המכוניות הנכנסות לתל - אביב והגורמות לעמסי תנועה ולבעיות קשות של מציאת חניה . בשלהי שנות ה - 90 מספר תאונות הדרכים הקטלניות עולה על 500 מדי שנה , ומספר הנפגעים בתאונות מגיע לאלפים . רכבת ישראל מובילה נוסעים ומשאות על פני 610 קילומטרים של מסלות ברזל . הרכבת מגיעה מנהריה בצפון עד דימונה ואורון בנגב , ויש תכניות להמשיך את מסלת הברזל עד אילת . ההובלה הימית והאוירית בשנת 1995 שיטו בים 65 אניות הנושאות דגל ישראלי . הן המובילות מטענים לישראל וממנה . צי האניות הישראלי היה בעבר גדול יותר ( ב - 1970 למשל היו בו 110 אניות ) . הוא כלל גם אניות נוסעים , אולם הן נמכרו לאחר שהפעלתן גרמה הפסדים גדולים . נמלי הארץ הם חיפה , אשדוד ואילת . הנמלים באשדוד ובאילת הוקמו בשנות ה - 50 וה - 60 והם מצידים בציוד חדיש . גם בעזה פועל נמל קטן . כמו כן יש נמל מיחד למכליות נפט באשקלון . לישראל חמש חברות ספנות רשומות . הגדולות שבהן הן : " צים"ו " אל - ים " . " צים " היא חברת ספנות המכולה השמינית בגדלה בעולם , אניותיה פועלות ב - 21 קוים קבועים ופוקדות כ - 250 נמלים ברחבי העולם . לחברה אניות מסוגים שונים , ובהן היא מעבירה את כל סוגי נמל אשדוד , שהיה לנמל המסחרי הראשי של ישראל , שוקק פעילות בארבעה תחומים עיקריים : מטען כללי , מכולות ואחסנה , מתקני צובר ( פוספטים ואשלג ) ופחם , ומתקני נוזלים . השימוש ברכבות אינו מפותח בארץ . עיקר פעילותה של " רכבת ישראל " הוא בהובלת משאות . בתמונה - קרונוע חדשני להובלת נוסעים בישראל .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|