מתוך:  > אביב חדש 14 > פנדורה

עמוד:124

פנדורה האשה הראשונה בעולם , לפי המיתולוגיה היונית . הפיסטוס , הוא וולקן , אל האש והנפחים , עצב אותה מחמר והאלים השונים העניקו לה מסגלותיהם . משום כך כנתה בשם פנדורה , שפרושו ביונית " כל המתנות " . הטיטן פרומתאוס הזהיר את אחיו אפימתאוס לבל יכניס את פנדורה לביתו , אך הוא לא נשמע לו . פנדורה , שהביאה עמה תבה מסתורית , הסירה מעליה את המכסה האטום שסגר אותה - ומיד התעופפו מתוכה כל הרעות והמחלות ונותרה בה התקוה בלבד . באגדה לא מסבר כיצד התגלגלה התקוה אל בין הצרות , ואם נותרה בתבה כדי שהאדם ימצא אותה או כדי שתעלם מעיניו . דמותה של פנדורה , המזכירה את דמות חוה , שמשה נושא חשוב בספרות ובאמנות בתקופת הרנסנס . " תבת פנדורה " היא כנוי למקור צרות ופרעניות שמוטב לא לפתח אותו . אלי יון ורומא מיתולוגיה פרומתאוס פנדרצקי . קז'ישטוף מלחין פולני פורה ומקורי , המרבה לנצח על יצירותיו בכל רחבי העולם . קז'ישטוף פנדרצקי נולד ב - 1933 , ואת השכלתו המוסיקלית רכש בעיר קרקוב . בשנת 1959 הוא זכה בשלשת הפרסים הגדולים בפסטיבל ורשה . יצירותיו הרבות והמיחדות חושפות את ההכרות המעמיקה שלו עם מסרת המוסיקה המערבית , שלצדה הוא משלב נסיונות חדשניים בטכניקה ובכלי נגינה . יצירותיו הבולטות כוללות את " דה נטורה סונוריס " ( " על טבע הצליל " ) ; אופרות כגון " גן העדן האבוד " - קנון ל - 52 כלי מיתר ולרשמקול ; " טרנודיה " - יצירה שהקדשה לזכר קרבנות הפצצה הגרעינית שהוטלה על הירושימה ; והקונצ'רטו השני לצ'לו . פנדרצקי כהן כפרופסור באוניברסיטת יל בארצות - הברית בשנים 1973 - 1978 . אופרה מוסיקה פנטומימה מופע תאטרון ללא מלים , המבסס בעקר על תנועות גוף , מחוות והבעות פנים . מקורה של המלה פנטומימה הוא בשפה הרומית ופרושה הבעות גוף . הפנטומימה המסרתית כוללת שפת מחוות , שלכל תנועה והעויה שלה יש משמעות מסכמת ומובנת . הפרוש של המחוות המסכמות משתנה ממקום למקום בהתאם לתרבותו . לשפת מחוות זו נוספים אבזרים , מסכות ותלבושות העוזרים לצופה להבין את המתרחש על הבמה . בעולם הקדום שמשה הפנטומימה לצרכי פלחן . הקדמונים רקדו ויצרו חקויים של בעלי - חיים או כחות טבע כמו סערה או גשם , כדי לבטא את רגשות האימה והאמונה שלהם באליליהם . יש עדיות בהירוגליפים ( כתובות בכתב חרטמים ) , שמופעי פנטומימה התקימו במצרים הקדומה . אולם עדיות ממשיות על מופעי פנטומימה שנקראו " מימוס " , מצויות מן התרבות הרומית . הרומאים שלבו במופע הפנטומימה תפאורה ומסכות . אלמותו של המופע הסירה את מחסום השפה של בני הלאמים השונים ברחבי האימפריה הרומית , והצגות המימוס זכו להצלחה רבה . בתאטרון הדתי של ימי הבינים הופיעו בפנטומימה דמיות של שדים ורוחות רעות . בקומדיה דל - ארטה שהתפתחה באיטליה בצע חלק מן ההצגה בפנטומימה . במשך דורות רבים נחשבה הפנטומימה לצורת הצגה נחותה לעמת התאטרון המדבר . אולם במאה השנים האחרונות היא זכתה לתחיה וליקרה . ראשון הפנטומימאים המודרניים נחשב השחקן הצרפתי דבירו בן המאה ה - 19 . אך תחיתה הגדולה של הפנטומימה היתה דוקא על ידי הבלט . במאה מרסל מרסו , מהגדולים באומני הפנטומימה , מציג את דמותו הידועה של ביפ . מרסו נחשב פורץ דרך בתחום הפנטומימה ואומני פנטומימה רבים שואפים ללכת בדרכו , בעבר נחשבה הפנטומימה לאומנות נחותה , אך כיום היא זוכה להערכה רבה וקטעי פנטומימה משולבים במחזות רבים . בתמונה - קטע ממחזה המוצג כולו בפנטומימה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר