|
עמוד:200
האשה ולשלום הילד מתנגדות להן . גם החוגים הדתיים מתנגדים לפרסמת נועזת ומגרה . הפרסמת מצינת תמיד את הצדדים החיוביים של המיצר , ולכן עלולה לגרם להטעיה . יש גם פרסמת שקרית המיחסת למוצר תכונות שלא היו ולא נבראו וגורמת לרבים להוציא את כספם לריק . לכן הצרכן מחיב לגלות ערנות ולצרך מוצרים בצורה נבונה , לבדק ולא להתפתות לקנות ללא הבחנה . צרכנות תקשרת פרספקטיבה האשליה הנוצרת בציור כאלו יש בו תלת - ממדיות - ארך ורחב , קרוב ורחוק - כמו במציאות . למשטח הציור יש שני ממדים , ארך ורחב , או מעלה ומטה , וחסר בו הממד המסמן את הקרוב והרחוק . לכן צירים המענינים ליצר אשליה של ממד זה צריכים לנקט אמצעים מסימים . בתקופות העתיקות הסתפקו הצירים בציור שטוח , דו - ממדי , כמו בציור המצרי למשל . באמנות ימי הבינים אפשר כבר למצא דמיות נפחיות על רקע שטוח . אולם רק בתקופת הרנסנס , במאה ה - 15 , הגיע לשיאו הציור המתאר דמיות ועצמים בעלי נפח הנמצאים בחלל תלת - ממדי , שיש בו קרוב ורחוק כמו במציאות . לאחר המצאת המצלמה לא היה עוד טעם להתאמץ ולחקות את המציאות , ולכן החל הציור לאבד את ממד העמק . הציור הקוביסטי , לדגמה , נראה כתבליט והציור המפשט הוא שטוח לגמרי . הציור הפוסט מודרני נוטה להכיל כמה פרספקטיבות בציור אחד , תחבולה הנקראת פרספקטיבה רב - מוקדית . כיצד יוצרים אשלית עמק ? תחבולות רבות המצאו ליצירת האשליה : גופים קרובים מסתירים גופים רחוקים , הנוף הרחוק נראה מטשטש יותר ומכיל פחות פרטים , הצבעים הולכים ונעשים דהים וקרים יותר . התחבולה הנפוצה נקראת פרספקטיבה קוית , והיא מבססת על תופעה הקשורה באפן הראיה שלנו : אם יש שני קוים זהים בגדלם - יראה הקו הרחוק יותר מאתנו כאלו הוא קטן יותר . נדמין לעצמנו כביש , נתרכז בקו הרחב שלו ונראה שבחלק הרחוק של הכביש קוי הארך מתכנסים ומצטמצמים ויוצרים קו רחב קטן יותר . על עקרון זה התפתחה תורת הפרספקטיבה הידועה כיום . במאה ה - 14 החל הציר ג'וטו בנסיונות לתאר את החלל , ואז שם לב לכך שחפץ רחוק נראה קטן יותר . האדריכל ברונלסקי , בן המאה ה - 15 , היה הראשון שהתיחס לקוים מתכנסים , ובעקבותיו הלכו אמנים רבים , ביניהם לאונרדו דה וינצ'י , ופירו דלה פרנצ'סקה . השמוש בפרספקטיבה נפוץ היום בגרפיקה הממחשבת . המחשב " למד " את הטכניקה , וכל מחשב ביתי מסגל ליצר היום בקלית דבר שהשג בעבר במאמץ רב . אולם דוקא עבדה זו מפנה את תשומת הלב ליכלת המרשימה של צירי הרנסנס , שיצרו עולם תלת - ממדי אשליתי , שאף מחשב בן זמננו אינו יכול ליצר . אמנות מודרנית ופוסטמודרנית אמנות מפשטת ג'וטו די בונדונה לאונרדו דה וינצ'י פוסטמודרניזם פירו דלה פרנצ'סקה ציור פרעה נכו מלך מצרים בשנים 609 - 594 לפני הספירה . כבש שטחים נרחבים בארץ - ישראל ובסוריה . הובס בשנת 605 לפני הספירה בידי נבוכדנאצר מלך בבל . מרידת הנפל של יהויקים בבבל שבצעה בהשראתו הביאה לגלות יהודה הראשונה . שלטי פרסומת מוארים בחוצות הערים הגדולות . בימינו הפרסום הוא ענף כלכלי רווחי , המסייע לקידומם של מחזות , סרטים , ענפי ספורט ומחקרים רבים . בתמונה - פרסום חוצות בכיכר - טיימס " בניו - יורק . ציזרו של פיירו דלה פרנצ'סקה , ה - בשורה : מוכיח את יכולתם של אומני תקופת הרנסנס , שפיתחו את הפרספקטיבה ושמרו על מבנה סימטרי קפדני מאוד ביצירותיהם , הפרספקטיבה מעניקה לציור את אשליית העומק .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|