מתוך:  > אביב חדש 14 > פסול

עמוד:135

פסלי יון והרבו לחקות אותם . יצירות מופת רבות של הפסול היוני שאבדו מכרות לנו כיום רק בזכות העתקים מהן שהכינו הרומאים . עם זאת פתחו הרומאים גם אמנות מקורית וביחוד הצטינו פסליהם בדיוקנאות ובפרוטומות ( פטלי ראש וחזה ) . הפסול הנוצרי ואמנות הרנסנס הבטוי לקשר בין האדם לאלוהיו , שנתק על ידי היונים הקלסיים , חדש עם עלית הנצרות . עד המאה ה - 15 פתחו הפטלים באירופה סגנון חדש , שנועד להבליט את רוח האדם ואת הטבל האנושי . נושאים אלה , וכן דמות האל באלפי צורות שונות , ודמיות של קדושים מן הברית החדשה ומהתנ"ך , הופיעו בתבליטים ובפסלים בשערי כנסיות ובמקומות הפלחן . כמו הציור , גם הפסול נועד לחנך את ההמונים . אחד הפסלים הנפוצים בימי הבינים היה " סינגוגה ואקלזיה " - דמיות נשים המיצגות את היהדות המשפלת והעורת ( סינגוגה - בית - הכנסת ) לעמת הנצרות הנאורה ( אקלזיה - הכנטיה ) . בתקופה הרומנית ובתקופה הגותית נעשה הפסול שוב נאמן יותר לצורות הראליסטיות ( המציאותיות ) . בתקופות אלה באה התרוממות הרוח הדתית לידי בטוי בבנית כנטיות מפארות ומקשטות בפסלים לאין ספר . את מלאכת הפסול עצמה בצעו צותים של סתתים ואמנים , שעבדו בהשגחת האמנים הגדולים . בתקופת הרנסנס , תקופת התחיה ואהבת החיים והאדם , שראשיתה באיטליה במאה ה - 14 , חזר ונטל האמן היחיד את המקום הראוי לו . פסלי התקופה הזאת נתנו ביצירותיהם בטוי מחדש ליפי , להרמוניה ולעצמה האנושית . הם שאבו את נושאיהם מן החיים , מהמיתולוגיה ומההיסטוריה והפכו את הפסול לאמנות שכאלו השתחררה מן האבן . מיכלאנג'לו היה גדול פסלי הרנסנס . באותה תקופה יצרו גם האמנים גיברטי ודונטלו מפירנצה , שעבודותיהם נמנות עם שיאי הרנסנס באיטליה . בתקופה זו , ומאות שנים לאחריה , היו הפטלים תלויים בכנסיה , במלכים ובנסיכים , שממנו את ההוצאות הגדולות הכרוכות באמנותם . הפסול ביבשת אמריקה ובאסיה גם לבני המיה , שבטים אינדיאניים שישבו לפני כ - 2,000 שנה באמריקה התיכונה , היתה תרבות מפתחת . הם קשטו את בניניהם בקשוטי אבן מרהיבים והיטיבו לפטל תבליטים , כמו " הדרקון מקיריגואה " , הבנוי מגוש אבן המכסה כלו בתבליטים גבוהים ונמוכים . האצטקים , עם אחר שישב באמריקה לפני בואם של הלבנים אליה במאה הדיוק בפרטים והשמירה על איזון ויחס נכון בין חלקי הגוף , אופייני לפיסול בתקופת הרנסנס . דוגמה לפיסול הרומאי היא קבוצת פרשים - לוחמים - פרט משער קונטטנטינוס מהמאה הרביעית לפני הספירה . " אורורה " , פרט מקברו של פטרון האומנויות לורנצו די מדיצ'י , מהמאה ה - 16 , מעשה ידיו של מיכלאנג'לו - המייצג המובהק של אומני תקופת הרנסנס .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר