מתוך:  > אביב חדש 14 > פנאי

עמוד:122

בלבד . ביון העתיקה , למשלו התפתחה תרבות הפנאי בעקר הודות להמצאותם של העבדים , יבצעו את כל העבודות ופנו את בני השכבות החברתיות העליונות לפעילות שנקראה בפי היונים " להיות שלו " , כלומר פעילות אשר אינה כרוכה בעבודה . יונים בני חרין אלה עסקו בשעות הפנאי שלהם בלמוד ובמחקר , במדע ובאמנות ותרמו בכך להתפתחות התרבות האנושית . תורת ישראל קבעה את יום השבת כיום הפנאי השבועי , שבו יש לשבת מכל מלאכה . מצוה זו חלה על הכל - נשים , גברים , עבדים ובעלי - חיים . הדת היהודית קבעה את השבת מסבות דתיות : כדי שיזכר היהודי את מעשה הבריאה בששת הימים שקדמו לשבת וכדי שיזכר את הגאלה ממצרים , בית העבדים . על ידי כר כפתה התורה פנאי , המקדש לקיוט חובות דתיות אך גם לבצוע פעיליות הגורמות הנאה . הכונה שהזמן הפנוי מעבודה יקדש גם להנאה ולא רק לתפלה , באה לידי בטוי במשג " ענג שבת " . בעקבות היהדות קבעו גם הדת הנוצרית ודת האסלאם ימי שבתון . הנוצרים את היום הראשון בשבוע שבו לפי אמונתם שב ישו לתחיה , והמסלמים את היום הששי בשבוע , שבו מחמד נביאם עלה השמימה . המהפכה התעשיתית , שעוררה את המודעות של העובד לזכיותיו , והתורה הסוציאליסטית שנוצרה עקב כך , הביאו להפיכת הפנאי לחלק מזכיות העובדים . הפנאי נתפס אז כגורם חשוב , התורם לאירו של האדם וחיוני לקיומו . לתור מחשבה זו צמצמו שעות העבודה , נתנו זכיות סוציאליות לעובדים הכוללות ימי חפשה שנתית , חפשה בשבתות ובחגים , חפשת לדה ומחלה ופרישה בגיל מטים מהעבודה . תרבות הפנאי ההתפתחות הטכנולוגית המהירה לאחר מלחמת העולם היניה והתעוש המגבר גרמו לשפע כלכלי בארצות המערב ולקצור שבוע העבודה לחמשה ימים . גם כמות העבודה בעולם , שאינה מספיקה לכל אלה המסגלים ורוצים לעבד , משפיעה על הנטיה להפחית את שעות העבודה ולמנוע אבטלה . הארכת תוחלת החיים ורביי הקשישים הוסיפה בני אדם רבים למעגל בעלי הפנאי . הזמן הפנוי הולד וגדל וכיום יש המדברים על קצור שבוע העבודה לארבעה ימים . תופעה זו הביאה להתפתחות תרבות הפנאי . מתברר שגם שפע של זמן חפשי הוא בעיה . חסר מעש עלול לגרם להרגשות קשות של שעמום , ריקנות וחסר משמעות , ועלול אף להוביל למעשים המזיקים לחברה כמו שכרות , נהיגה פרועה וצריכת סמים . לכן הולכת ומתפתחת תעשיה עצומה שכל מטרתה להציע שפע בלויים ועסוקים לשעות הפנאי . הפנאי הפך מוצר כלכלי , וחברות רבות משתמשות בפרסמת כדי לעודד פעיליות ספורט וחברה , יציאה לטיולים בארץ ומחוץ לה , בלוי בבתי - קולנוע , תאירונים , קונצרטים ומסעדות , מוזאונים ומרכזי נפש וספורט , קריאת טפרים , עתיניט ןכתי4 - עת למיניהט ועוד ועוד . צורת הבלוי בשעות הפנאי שונה מאדם לאדם , על פי טעמו האישי , יכלתו הכלכלית ורמתו התרבותית . העובדים בעבודה גופנית קשה במשך השבוע יעדיפו לבלות את שעות הפנאי במנוחה , בחיק הטבע , בקריאה , בצפיה בטלויזיה וכדומה . ואלו בני אדם שעבודתם כרוכה בישיבה ממשכת ובחסר פעילות גופנית עשויים להעדיף פעילות ספורטיבית התורמת גם לבריאות . אבל אלה ואלה נכנעו לקסם הטלויזיה , התופסת בימינו מקום מרכזי בבלוי שעות הפנאי . אבטלה גמלאות זכוית האדם מהפכה התעשיתית שבת תעסוקה פנגולין יונק מוזר ונדיר הדומה בצורתו ללטאה . במשפחה סוג אחד הכולל שבעה מינים , מהם חיים שלושה באסיה - בהודו ובסין - וארבעה מינים באפריקה . כל גופו , חוץ מבטנו , מכסה בקשקשים גדולות . צבעו של הפנגולין חום ופניו לבנות בצדן התחתון . הקשקשים המכסות את גופו של הפנגולין הן גלגול של שערות . רק בטנו מכסה בשער , דבר המאפשר לו להתקפל חביקור בבתי - קפה במסעדות 1 אינו מיועד לאכילה ולשתייה בלבד , אלא גם לחתרועעות חברתית , הספורט הוא עיסוק נפוץ ביותר בשעות הפנאי , הוא דרוש לאדם המודרני המרבה - בישיבה בעבודה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר