עמוד:75

החושים . בתחלה התינוק מפעיל רק רפלקסים - תנועות לא - רצוניות הנעשות בעקבות גרוי חיצוני - הטבועים בי מלדה . למשל , הוא ממצמץ בעין כשמקרבים אליה אצבע , או מכוץ שריר ברגל בתגובה לנגיעה אי לדגדוג . אחר כך תופסות התנועות הרצוניות את מקום הרפלקסים . למשל , הילד מסגל לעקב אחר תנועות הצעצוע התלוי מעל ראשו או להתקדם לעבר חפץ כלשהו כדי לתפס אותו . בשלב מתקדם יותר יחפש הילד את הצעצוע גם אם הסתר . השלב השני - מגיל שנתים עד שבע - נחלק לשתי תקופות עקריות . עד גיל ארבע ילדים לומדים משגים חדשים על סמך חויות חושיות שהתנסו בהן . השפה מתפתחת ומאפשרת להם להביע מחשבות , והמלים מתקשרות לחפצים , למארעות וליחסים . אבל המשגים עדין אינם משגים של ממש וגם השפוט עדין לקוי , בגלל חסר יכלתו של הילד להקיף בעיה מכל צדדיה . למשל , הילד לומד משג של כמות , אבל מתקשה להעריך כמיות באפן מדיק . לדגמה , אם נשברת חפיסת שוקולד יחשב הילד שכעת יש לו יותר שוקולד כי יש יותר חתיכות . מגיל ארבע עד שבע הילד מסגל לטפל בחפצים ביתר יעילות , והיכלת שלו ליצר קשר מלולי עם אחרים מתגברת . אולם בשלב זה הילד עדין נזקק לדגמה מוחשית כשהוא בא לפתר בעיה . אין לו היכלת לראות את הקשר שבין סבה לתוצאה . הוא גם אינו מבין את עקרון השמור , שכמות נתונה נשארת בעינה גם אם השתנתה צורתה או הכלי שבו היא נמצאת . למשל , אם נכניס אותה כמות של מים לכוס או לצנורית דקה - גבה פני המים אינו מעיד על הכמות . או , למשל , הילד לא ידע לענות נכון על השאלה : " מה כבד יותר - קילוגרם ברזל או קילוגרם נוצות ? " את השלב הזה כנה פיאזה קדם - משגי . השלב השלישי - מגיל שבע עד אחת - עשרה בערך - הוא השלב המשגי - ממשי , שעקרו חשיבה ופתרון בעיות . בשלב זה הילד כבר מסגל לפתר בעיות ממשיות בעזרת חשיבה בלבד - ללא המחשה - והוא כבר מבין שלכל בעיה יש כמה צדדים או הבטים . כמו כן הילד יכול בגיל זה לערך במחשבתו סדרות של עצמים לפי גדלים , בעזרת מנחים יחסיים כמו : סדור לפי ארך , רחב , משקל וכדומה , ולקבץ עצמים שיש להם תכונה משתפת . חשובה במיחד יכלתו לתפס את עקרון ההפיכות , כלומר שכל תהליך מתקדם בשלבים ואפשר גם ללכת חזרה עד לנקדת ההתחלה . עקרון זה מאפשר חשיבה הגיונית ויכלת לבצע , למשל , את ארבע פעלות החשבון . השלב הרביעי - מגיל שתים - עשרה ואילך . בשלב זה , המכנה משגי - צורני , נעשית חשיבתו של המתבגר מפשטת יותר . בתקופה זו מתפתחת החשיבה ההגיונית המדעית : החשיבה האינדוקטיבית - היכלת להקיש מן הפרט אל הכלל , והחשיבה הדדוקטיבית - היכלת להקיש מן הכלל אל הפרט . את מסקנות מחקריו פרסם פיאזה בכשלושים ספרים , שמהם תרגמו לעברית : " תפיסת העולם של הילד " , " השפיטה המוסרית של הילד " , " שש מסות על ההתפתחות הנפשית " , " הפסיכולוגיה של הילד " , " הסטרוקטורליזם " ( תורת המבנה ) . אינטליגנציה גדילה והתפתחות חשיבה למידה פיג'י שטח : 18,360 קמ"ר תושבים : 760,000 בירה : סובה דת : נצרות , הינדו שפה : אנגלית , פיג'ית מדינת איים בדרום - מערב האוקינוס השקט , מקבוצת איי מלנזיה , כ - 3,000 קילומטרים ממזרח לאוסטרליה . פיג'י כוללת כ - 350 איים , אך רק 105 מהם מישבים , ובהם שנים גדולים : ויטי לוו ( 10,429 קילומטרים רבועים ) וונואה לוו ( 5,556 קילומטרים רבועים ) . שטחם הכולל קצת פחות משטח ישראל . האיים מקצתם הרריים ובנויים סלעי געש , ומקצתם איי אלמגים , רבם בצורת אטול ( שנית אלמגים דמוית טבעת שבמרכזה מפרץ רדוד ) . האקלים באיים ימי וחם , וגשם יורד בשפע כל השנה . למעלה : כמחצית מתושבי פיג'י הם צאצאיהם של בני השבטים הילידים , וכמחציתם הודים , סינים ובני אירופה . בתמונה - ילדה מקומית בלבוש ססגוני . למטה : נוף באחד מאיי פיג'י , המדינה מורכבת מאיים רבים שרובם אינם מיושבים כלל .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר