מתוך:  > אביב חדש 14 > פורטוגל

עמוד:61

חרות ודמוקרטיה בפורטוגל נמשכה . בעקבות ההפיכה הגיעה פורטוגל להסכמים עם המורדים במושבות אפריקה , ובזו אחר זו זכו המושבות , בשנים 1974 - 1975 , לעצמאותן . בשנת 1976 החלף השלטון הצבאי בשלטון אזרחי . בשנים הראשונות של המשטר הדמוקרטי ארעו חלופי שלטון רבים , אבל אחר כך התיצב הממשל . רב התקופה הדמוקרטית היה השלטון , כמו בספרד השכנה , בידי הסוציאליסטים . ראש הממשלה האזרחי הראשון , מריו סוארש , כהן עוד פעמים בתפקיד זה , וב - 1985 נבחר לנשיא , שהוא תפקיד יצוגי בעקרו . ב - 1986 הצטרפה פורטוגל לקהלה האירופית , מה שהביא כאמור לידי האצת התפתחותה הכלכלית . יהודי פורטוגל כאשר היתה פורטוגל למדינה עצמאית ב - 1139 , כבר היו בה קהלות יהודיות משגשגות . מפעם לפעם הטילו המלכים גזרות על יהודי פורטוגל , כגון נשיאת הטלאי הצהב ( גזרת אלפונסו ה - 4 באמצע המאה ה - 14 ) , אבל בדרך כלל הם פרשו עליהם את חסותם תמורת מס גבוה שהעלו להם . בעקבות גרוש יהודי ספרד בשנת 1492 הגיעו לפורטוגל כ - 150,000 פליטים . כעבר ארבע שנים הגיע גם תורם של יהודי פורטוגל : ב - 1496 נאלץ המלך , עקב נשואיו עם המלכה איזבל מספרד , לגרש את יהודי ארצו בתוך שנה אחת . כדי למנע נזק כלכלי , נסה לנצר את היהודים בכח . ילדים הטבלו ונכלאו , אחרים נצטוו להתרכז בנמל ליסבון לשם נסיעה , ושם הטבלו בכח כ - 20,000 יהודים וקבלו שויון זכיות . נסיונותיהם להגר בכל זאת נתקלו בהתנגדות השלטונות . אולם הפרעות שפרצו בליסבון בשנת 1506 , שבהן נהרגו כ - 2,000 " נוצרים חדשים " - כפי שכנו היהודים האנוסים - הגבירו ביתר שאת את רצונם לעזב את המדינה ולחזר ליהדות . לפיכך הנהגה בפורטוגל האינקויזיציה , וזו פעלה , בהפסקות , עד 1791 . בשנת 1917 התגלתה בחבל נדח בצפון פורטוגל קהלה קטנה של אנוסים , ששמרו על יחודם והתבדלו מהסביבה הנוצרית . הישוב היהודי התחדש בפורטוגל רק במאה ה - 19 . כיום חיים בפורטוגל כ - 2,000 יהודים , רבם בליסבון , ועוד כמה אלפי אנוסים . במאי 1977 נקשרו קשרים דיפלומטיים רשמיים בין פורטוגל לישראל . אוקינוס האטלנטי אינקויזיציה אנוסים ברזיל גרוש ספרד דה גמה , וסקו ישועים כף התקוה הטובה ליסבון נאט"ו ספרד - היסטוריה פורים חג עליז הנחג ביום יד באדר - ובערים שהיו מקפות בחומה , כגון ירושלים , ביום טו בו לזכר הנס שהציל את חייהם של היהודים שחיו במדינות הממלכה הפרסית . ספור המעשה מספר במגלת אסתר . על פי הכתוב במגלת אסתר הסית המן , ראש השרים של המלך אחשורוש , את המלך נגד היהודים בטענה שאלה בוגדים בו , אינם ממלאים אחר צווייו וממיטים רעה על הכל . המן הטיל פור ( בפרסית - גורל ) ולפיו נקבע כי ביום יג באדר ישמדו היהודים . אולם בזכות מרדכי היהודי ואסתר המלכה גלה המלך את רשעותו של המן ואת צדקתם של היהודים . המלך התחרט על החלטתו הפזיזה והתיר ליהודים להתקומם נגד שונאיהם . ביום יג באדר הגנו היהודים על עצמם ואף הכו את מתקיפיהם . ביום יד באדר הם חגגו את נצחונם . יהודי שושן , בירת פרס , נאלצו להגן על עצמם גם בטו באדר , ועל כן חגגו את החג בטו באדר , ומכאן שמו " שושן פורים " . בשנה מעברת , שיש בה שני חדשי אדר , חוגגים את פורים באדר שני , ואלו הימים יד וטו באדר א נקראים " פורים קטן " . לזכר שלשת ימי הצום שצמה אסתר , לפני שהשתדלה אצל אחשורוש שיחוס על עמה , נקבע יג באדר כיום צום - הוא תענית אסתר . בליל חג הפורים , ולמחרת בבקר , קוראים את מגלת אסתר בבית הכנסת . הדין מחיב גם את הנשים לקרא את המגלה , או לשמע את קריאתה , משום שאשה היא שהצילה את היהודים מן הסכנה . בתפלת שמונה - עשרה כוללים בפורים את תפלת " על הנסים " , המזכירה את המארעות הקשורים בחג . מנהגי פורים מצוה היא לחגג את פורים ב " משתה ושמחה " . אבותינו ליצנים משעשעים את הקהל במחזה לפורים . חיתוך עץ מאמסטרדם , המאה ה - 18 . רעיון ה'ונהפוך הוא . שולט בכל מנהגי חג הפורים העליז , ובשמו עושים מעשים שאינם מקובלים על היהודי בשאר ימי השנה . דגם של " בית - הכנסת הפורטוגזי " באמסטרדם . בעקבות גירושם נפוצו יהודי פורטוגל בעולם , וביניהם גם יהודים רבים מספרד שמצאו מקלט בארץ השכנה לאחר שגורשו מארץ הולדתם . ריכוז יהודי גדול קם באמסטרדם שבהולנד שם נבנה בית - הכנסת המפואר , ששימש דגם לבתי - כנסת אחרים שהקימו בני העדה הספרדית .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר