|
עמוד:165
ה - 13 החריבו המונגולים את בגדאד וגרמו להרס עצום אשר סתם את הגולל על תרבותה המפארת של מסופוטמיה . כיום נתון כמעט כל האזור לשליטת עיראק . אלכסנדר נווקדון אשור בבל בגדאד חמורבי נתב היתדות סלוקים סרגון השני עבאס , בית עברים עיראק פרס ומדי - היסטוריה פרתים שומר ואכד שמיים מסוק מסוק , או הליקופטר , הוא כלי טיס דומה למטוס . במקום כנפים ומדחף שיש במטוס , יש במסוק מערכת של כנפים מסתובבות - רוטור , שהוא מעין מדחף גדול - המעניקות לו כח עלוי וגם כח מניע להתקדמותו באויר . המסוק מצטין ביכלת התמרון שלו ואינו נזקק למסלול המראה . יש מסוקים קטנים שמשקלם כמה מאות קילוגרמים , ויש מסוקים גדולים , שמשקלם טונות אחדות והם יכולים לשאת משא רב . במסוקים גדולים משתמשים היום כבעגורן מעופף לבנית בנינים גבוהים מאוד . משתמשים הרבה במסוק לפעלות חלוץ והצלה , למשל להוצאת נצולים מבנינים בוערים ומכלי שיט טובעים , ולהחשת פצועים וחולים לבתי - חולים וגם בכבוי שרפות . מבנה המסוק במסוק רגיל , ציר הרוטור הגדול נמצא בחלקו העליון של המסוק . יש ברוטור לפחות שני להבים , שכל אחד מהם הוא כנף צרה וארכה , בעלת חתך רחב דומה לזה של כנף מטוס . ציר הסיבוב נתון על פרקים , ונתן לשנות את זוית הרוטור . כאשר הרוטור סובב במקביל לקרקע , המסוק מתרומם באויר בלי לנוע קדימה . אם מאטים את מהירות הסיבוב , מרחף המסוק באויר בלי תנועה . כשהרוטור מטה מעט קדימה , הוא מפעיל כח גם כלפי מעלה וגם קדימה , והמסוק נע קדימה באויר . בעזרת הטית הרוטור מסגל המסוק לנוע גם הצדה . בזנבו של המסוק יש רוטור קטן נוסף , המסתובב במישור מאנך ושומר על יציבותו של כלי הטיס באויר . מהירות הסיבוב של הרוטור הראשי היא בין 100 ל - 300 סיבובים לדקה . יש גם מסוקים בעלי שני רוטורים ראשיים . תולדות המסוק עוד במאה ה - 15 הציע לאונרדו דה וינצ'י , האמן והממציא האיטלקי , תכנית של מסוק . אולם בימיו בנית כלי טיס מעין זה לא היתה אפשרית . פתוח המסוק במאה ה - 20 הוא פרי עבודה משתפת , שבה נטלו חלק ממציאים אחדים . המסוק הראשון נבנה בשנת 1909 בצרפת על ידי האחים ברגה , אולם היה זה כלי פשוט ולא מפתח שלא התאים ביותר לתעופה . באותה שנה החל איגור סיקורסקי - החשוב שבמפתחי המסוק - את נסיונותיו ברוסיה . אחר כך הגר סיקורסקי לארצות - הברית והמשיך שם בעבודת הפתוח . בשנת 1925 המציא הספרדי חואן דה לה סירוה כלי טיס דומה למסוק ושמו אוטוג'ירו . באוטוג'ירו יש מדחף דומה למדחף מטוס , ובנוסף על כך יש לו רוטור כמו זה של מסוק . הרוטור שלו אינו מחבר למנוע , אולם כאשר האוטוג'ירו נע קדימה עקב סיבוב המדחף , מסתובב גם הרוטור - בגלל לחץ האויר - ומפעיל כח עלוי . בשנת 1937 בנה ק"י פוקה בגרמניה מסוק דו - רוטורי שטס בהצלחה . ב - 1938 הציג סיקורסקי בארצות - הברית מסוק חד - רוטורי משכלל . בנית המסוקים קבלה תנופה אחרי מלחמת העולם השניה , ובמלחמת קוראה השתמשו בהם האמריקנים לראשונה בהקף רחב , להובלת תחמשת ולפנוי פצועים מן החזית . היום משתמשים במסוק למטרות צבאיות ואזרחיות כאחד . מהירותו נמוכה אמנם מזו של המטוס , ומגיעה עד כ - 300 קילומטר בשעה , אולם יכלת התמרון שלו היא מיחדת במינה . הוא ממריא אנכית ואינו זקוק כלל למסלול המראה ; הוא יכול לנחת בקרחות יער קטנות , על ראשי הרים ואף על גגות של בנינים . כוו עלוי לאונרדו דה וינצ'י מטוס שלושה מסוקי אפצ'י של חיל האוויר הישראלי . במסוק האפצ'י מותקנים אמצעים המאפשרים ראיית לילה לטיסה בגובה נמוך וללא תאורה חיצונית . צה"ל משתמש במסוקי הקרב מדגם אפצ'י וקוברה ללחימה מול טנקים וחוליות מחבלים . אבטיפוס של מסוק חדשני מסוג " בל בואינג " , עם להבים ( רוטור ) בעלי ציר משתנה . טייס המסוק יכול להפנות את הלהבים כלפי מעלה , כמ , במסוק רגיל , א , קדימה , ואו הם משמשים כמדחפים של מטוס . באופן זה אפשר ליצור מעין - מטוס , שיכול להמריא במאונך - כמו מסוק - בלי שימוש במסלול המראה . מסוק ימי מסוג " סוקורסקי סי הנק " , נץ הים ) . הרוח החוקה שמחוללים להבי המסוק יוצרת מכתש במים .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|