|
עמוד:137
פוחתות . הסבה לכך היא הרביה העצומה של המליחים . להקות הענק של המליחים שוחות סמוך לחופים , ובעונת הרביה הנקבות מטילות ביצים רבות למים . מספר הביצים שמטילה כל נקבה תלוי במשקל גופה , והוא נע בין עשרת אלפים לששים אלף ביצים . אלפי הזכרים המצויים בלהקות המליחים מפרישים את תאי הזרע שלהם למי הים שבהם צפות הביצים , ומי הים מלבינים מרב תאי הביצה והזרע . לאחר ההפריה שוקעות הביצים ונדבקות לסלעים או לצמחי הים . מן הביצים מתפתחים המליחים הצעירים הגדלים לאטם ומגיעים לבגרות מינית רק בגיל ארבע שנים . בגיל שש עד שמונה שנים מגיעים המליחים לגדל מסחרי של 20 - 35 סנטימטר , ואז הם נדוגים . המליח נזון מפלנקטון - בעלי - חיים וצמחים קטנים שהוא מסנן ממי הים , ובחפושיו אחר מזון הוא נודד מחוף לחוף בלהקות של מיליוני פרטים . דגים פלנקטון מלך אל של בני עמון , שגם בקרב בני ישראל היו שסגדו לו מפעם לפעם בימי בית - המקדש הראשון . המאמינים במלך היו מעבירים בנים באש לכבודו . החוקרים חלוקים בשאלה , אם הכונה להקרבת קרבנות אדם ממש , או שהיה זה טקס פלחני של העברת ילדים מעל מדורה או בין שתי מדורות . הטקס היה נערך בגיא בן הנום , במקום המכנה תפת , שליד ירושלים . הנביאים נלחמו בעבודת המלך , והתורה אסרה אותה והטילה על העוסקים בה ענש מות בסקילה ( ויקרא כ ב - ה ) . אלוהי נכר עמון קרבן מלכים , ספר הספר האחרון בקבוצת הספרים בתנ"ך הנקראת " נביאים ראשונים " . הספר מחלק לשנים - מלכים א ומלכים ב - ומתאר תקופה המשתרעת על פני כ - 400 שנה - מימי מלכותו האחרונים של דוד , דרך מלכות שלמה ושאר מלכי יהודה וישראל , ועד לחרבן בית - המקדש וגלות בבל . חלקת ספר מלכים - הכולל 47 פרקים - לשנים נעשתה בתקופה מאחרת , בהשפעת תרגומי התנ"ך ליונית וללטינית . חז"ל התיחסו לספר זה כאל יחידה אחת , ורק בסוף המאה ה - 15 הנהגה החלקה הזאת . ספר מלכים א הוא המשכו הישיר של ספר שמואל ב . הוא מתחיל בתאור ימיו האחרונים של המלך דוד ובמאבקים של יורשיו לתפס את השלטון . הספר מתרכז במלכותו של שלמה בנו , בפלוג הממלכה ובמלכי יהודה וישראל עד אחאב . ספר מלכים ב מתחיל באחזיה מלך ישראל וממשיך בפרוט קורותיהם של המלכים בממלכות ישראל ויהודה , חרבן ממלכת ישראל על ידי סרגון ה - 2 מלך אשור בשנת 721 לפני הספירה , עד כבוש יהודה על ידי בבל והגלית בניה בשנת 586 לפני הספירה . חלקה לא הגיונית זו - המפצלת את הספר בסוף ימי דוד - נועדה להצדיק את שלטונו של שלמה , בנם של דוד ובת - שבע , ולפאר את דמותו ומעשיו . מבנה הספר ספר מלכים , על שני חלקיו , נחלק לשלוש חטיבות . חטיבה ראשונה כוללת את אחד - עשר הפרקים הראשונים - א - יא - המתארים את ארבעים שנות מלכותו של שלמה . הכתוב משבח את שלמה , בונה בית - המקדש , ומציג אותו כחכם מכל אדם . שלמה המשיך את מפעלי דוד אביו , וחזק את הממלכה על ידי יחסי חוץ הדוקים עם הממלכות השכנות . בימיו ידעו תושבי הממלכה בטחון כלכלי ומדיני . אולם שלמה לא היה נקי מפגמים , ונטל המסים הכבד ועבודות הכפיה שהטיל על העם הביאו למעשה לפלוג הממלכה . חטיבה שניה - פרקים יב עד פרק יז במלכים ב - מספרת על פרשת רחבעם , בנו ויורשו של שלמה , שלא קבל את עצת הזקנים והחליט להמשיך ולגבות מסים כבדים מהעם . החלטה זו הביאה למרידת ירבעם בן נבט ולהקמת ממלכת ישראל . משנת 930 לפני הספירה בערך התקימו שתי הממלכות זו לצד זו במשך כמאתים שנה , עד לחרבן שומרון על ידי אשור . בחלק זה מתארים העליות והמורדות ביחסי שתי הממלכות , והמלחמות והזעזועים הרבים בממלכת ישראל שהחלישו אותה והביאו לכבושה . פרקים יח - כה , המהוים את החטיבה השלישית , מתארים את 135 השנים שבהן התקימה ממלכת יהודה לבדה , לאחר חרבן ממלכת ישראל . מלכי יהודה היו עסוקים בשנים אלה במאמצים לשמר על עצמאות ממלכתם אל מול כונות ההשתלטות של המעצמות הגדולות - אשור ובבל . נסיונות המלכים למרד אך הרעו את מצב ממלכת יהודה . מרד המלך חזקיהו בסנחריב מלך אשור העמיק את השעבוד , ומרד המלכים יהויקים וצדקיהו בשלטונה של בבל הסתים בחרבן ובגלות . נביאים לצד מלכים ספר מלכים , כשמו כן הוא , עוסק במלכי יהודה וישראל . אולם תפקיד נכבד יש בו לנביאים - ובראשם אליהו הנביא , ישעיהו וירמיהו - שפעלו במהלך התקופה הממשכת הזאת . מחבר הספר מדגיש את חשיבות רכוז הפלחן הדתי בירושלים על ידי הכוהנים והלויים , ואת כל ספר מלכים א מתרכז בדמותו של שלמה המלך ובמעשיו במשך ארבעים שנות מלכותו . בתמונה - איור מאת הצייר גיסם דורה המתאר את שלמה המלך , יושב עטור בכתר ובגלימה מלכותית .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|