|
עמוד:85
למצבי הנסיעה השונים . היא כוללת מצמד , תבת הלוכים ודיפרנציאל . תבת ההלוכים היא מערכת גלגלי שנים הנתנים לשלוב באפנים שונים - בדרך כלל ששה : ארבעה הלוכים קדמיים , הלוך סרק ( ניוטרל ) , שבו התנועה אינה נמסרת כלל לגלגלים , והלוך אחורי . תפקידה של תבת ההלוכים לשנות לפי הצרך את היחס בין מספר סיבובי המנוע למספר סיבובי הגלגלים ולאפשר על ידי כך נצול יעיל יותר של המנוע . המצמד ( קלץ') בנוי מדסקיות עשויות חמר בעל מקדם חכוך גבוה . אלה מצמדות בעזרת קפיצים חזקים והנהג יכול להפריד ביניהן על ידי לחיצה על דושת המצמד . אחת הדסקיות היא חלק מגלגל התנופה של המנוע והאחרת מחברת אל גל הכניסה של תבת ההלוכים . הפרדה ביניהן מפרידה בין המנוע לתבת ההלוכים ומקלה את העברת ההלוכים . מתבת ההלוכים מעבר הכח אל הגלגלים המניעים דרך הדיפרנציאל . תפקידו של הדיפרנציאל לאפשר לגלגלים לנוע במהירות שונה תוך כדי פניה . בזמן הפניה ימינה , למשל , עובר הגלגל הימני דרך קצרה יותר מן השמאלי . הדיפרנציאל מאפשר זאת בו - בזמן עם העברת הכח לכביש . בכך הוא תורם ליציבות המכונית בפניה . היום נפוצה מאוד תבת ההלוכים האוטומטית , המחליפה את ההלוכים בעצמה על פי מהירות הנסיעה של המכונית , ובכך היא מקלה על הנהג . מערכות ההגוי והבלימה ההגה מאפשר לנו להפנות את כלי הרכב לכוון הנדרש . בעזרת מערכת מוטות מעברות תנועות ההגה שבתא הנהג אל הגלגלים הקדמיים , המסתובבים כל אחד על ציר אנכי משלו . מערכת ההגוי מתכננת כך שהגלגל הפנימי מסתובב בשעת פניה בזוית גדולה במקצת מן הגלגל החיצוני . במכוניות גדולות וכבדות ובמשאיות גובר השמוש בהגה כח , המנצל את כח המנוע כדי לסיע לנהג בסיבוב ההגה . מערכת הבלימה מרכבת מארבעה בלמים הממקמים בדרך כלל ליד הגלגלים . חלק אחד סובב יחד עם הגלגלים בזמן הנסיעה , בעוד חלק אחר מרכב בחזקה על מערכת המתלים . כשהנהג לוחץ על דושת הבלמים , הוא מפעיל מגבר הידרולי קטן , הדוחס נוזל לתוך צנורות מתאימים . זה מעביר בעזרת מערכת צנורות את כח הרגל אל הבלמים . הכח מביא להצמדת רפידות חכוך שבחלק הקבוע של הבלם אל החלק הנע , והחכוך הנוצר הוא הבולם את המכונית . סוגי הבלמים הנפוצים היום הם בלם התף ובלם דסקית , שפעלתו זהה עקרונית לבלם האופנים . נוסף לבלם הרגל נמצא בכל מכונית בלם יד מכני , שמתפקידו לקבע את המכונית במקומה כאשר היא חונה ולשמש בלם חרום במקרה של קלקול במערכת הרגילה . מערכת החשמל על מערכת החשמל מוטלים תפקידים רבים . עליה לספק זרם ליצירת ניצוץ , המביא להצתת התערבת במנוע ולהפעלת המתנע ; עליה לספק זרם לאורות הנסיעה והסמון השונים שבמכונית ; להפעיל את מאורר החמום או הקרור , הצופר ועוד . היא מרכבת מכמה חלקים יסודיים : ספק זרם - שהוא גנרטור חשמלי המפעל על ידי המנוע ; מצבר המשמש לאגירת האנרגיה החשמלית ; שנאי ( הנקרא גם " קויל " או סליל ) הדרוש כדי להגביר את המתח של 12 וולט הבא מן המצבר , למתח של כ - 30,000 וולט הדרוש ליצירת ניצוץ במנוע ; המפלג , ה " מחלק " את הזרם למצתי השינוי שחל במראה החיצוני של המכוניות , משקף את שינויי הטעם והאופנה שהתרחשו בעולם במהלך המאה העשרים . בתמונות , בכיוון השעון ) - מכונית משנת 1911 שעיצובה דומה לזה של מרכבה ; מכונית משנת 1937 שהמנוע שלה מותקן בחלקה הקדמי ; מכונית יוקרה משנת 1951 בעלת קווים עגולים , מכונית עממית קטנה שמחירה שווה לכל נפש , משנת 1967 ; מכונית ספורט בת ימינו ; מכונית מירוץ מליגת - פורמולה 1 : הנערכת בעונת התחרויות בערים שונות בעולם : משאיות כבדות המשמשות להובלת חצץ , לצורך סלילת כבישים .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|