|
עמוד:83
מכונית כלי רכב בעל מנוע וארבעה גלגלים הנפוץ ביותר בימינו . המכונית מאפשרת לנוע ממקום אחד לאחר במהירות ובנוחות , אולם גורמת גם למפגעים סביבתיים , כמו רעש וזהום אויר . יצור מכוניות הוא כיום אחת מתעשיות הענק בעולם . עשרות מיליוני המכוניות המיצרות מדי שנה בולעות חלק נכר מן המשאבים וחמרי הגלם בארצות המפתחות . יותר מ - 20 אחוז מכלל הפלדה המיצרת בארצות - הברית , למשל , מפנים לתעשית המכוניות . תפוצתה הגדולה של המכונית הביאה להקמתן של תעשיות נלוות , כמו תעשית נפט ותחנות דלק , תעשית צמיגים , פלסטיק , חלקי חשמל ועוד . למעשה הפכה היום תעשית המכוניות למדד המשקף את מצבן הכלכלי של ארצות המערב . הגדולות שביצרניות המכוניות הן ארצות - הברית , יפן , גרמניה , צרפת , איטליה ובריטניה . שלבים בהתפתחות המכונית הרעיון להמציא כלי רכב שאינו נזקק לבהמות שיגררו אותו הוא עתיק ימים . המשורר היוני הנודע הומרוס מזכיר באפוס שכתב " איליאדה " , שהנפח הפיסטוס בנה מרכבות ללא סוסים לשמושם של האלים . האמן והממציא לאונרדו דה וינצ'י תכנן אף הוא כלי רכב הנע בכחות עצמו , אלא שחסר לו מנוע מתאים . במאות ה - 16 וה - 17 נבנו כלי רכב שונים המונעים בקפיצים אדירים , אך לנסיונות אלה לא היה המשך . בשנת 1762 בנה קצין התותחנים הצרפתי ניקולה קיניו כלי רכב גדול ומגשם עשוי עץ ומונע בקיטור , ולו שלושה גלגלי תותח גדולים . " מכונית " זו היתה קשה לשליטה , ובסופו של דבר התנגש קיניו בקיר והרס אותה . בשנות ה - 30 של המאה ה - 19 נעו בדרכי בריטניה עגלות בעלות מנועי קיטור , שהובילו נוסעים ומשאות , אך לחצים פוליטיים שהפעילו חברות הרכבות והעגלונים הביאו להפסקת פתוחן . נסיונות השמוש בקיטור להנעת כלי רכב נמשכו באירופה ובארצות - הברית עד 1926 . אולם העתיד היה טמון בכלי רכב המונעים במנועי שרפה פנימית , השורפים דלק נוזלי כמו בנזין לצרך הנעתם . הדגמים הראשונים מסוג זה נבנו על ידי לנואר הצרפתי ב - 1862 , וזיגפריד מרקוס היהודי האוסטרי ב - 1864 , אך אלה התיאשו לאחר זמן קצר והפסיקו את נסוייהם . את רעיון המכונית המונעת במנוע בנזין ממשו לבסוף שני גרמנים : קרל בנץ , שבנה ב - 885 1 תלת אופן מציד במנוע בעל בכנה אחת ; וגוטליב דימלר שהרכיב ב - 1886 מנוע קטן על מרכבה בעלת ארבעה גלגלים . המכוניות הראשונות היו דומות לכרכרות סוסים יותר מאשר למכוניות של ימינו ורבן היו פתוחות . אולם הצבור קבל את המכונית בהתלהבות , והיא החלה להתפתח בקצב מהיר . ב - 1891 נבנתה בצרפת המכונית הראשונה בעלת מנוע קדמי , וב - 1895 המכונית הסגורה הראשונה . באותה שנה הפיק הצרפתי מישלן את צמיג האבוב הראשון למכוניות . ב - 1898 יצר הגרמני דימלר מנוע ראשון בעל ארבע בכנות , ושנה אחת לאחר מכן בנה את המצנן המודרני הראשון , דמוי חלת דבש . רנו הצרפתי בנה באותה שנה את המכונית הראשונה בעלת גל הנע מודרני . בתקופה זו גם נוסדו באירופה המפעלים הגדולים ליצור מכוניות המכרים לנו היום - רנו , פז'ו ופיאט . המכונית הראשונה שיצרה בארצות - הברית ( בשנת 1893 ) היתה " דוריה " . ב - 1901 יצר רנסום אלי אולדס את המכונית הראשונה ביצור המוני , מכונית פורד מדגם 7 ( בתמונה ) היא המכונית הראשונה שיוצרה בכמויות גדולות ובמחיר שווה לכל נפש . בין השנים 1908 ו - 1927 נמכרו יותר מ - 15 מיליון מכוניות מדגם זה . הצלחתה של ה - מודל ע " ביססה את חברת הרכב המפורסמת פורד , והוכיחה את יעילות הייצור בשיטת הסרט הנע . חלקיה העיקריים של המכונית הפרטית .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|