מתוך:  > אביב חדש 11 > מטוס

עמוד:34

היניקה . בתוך המנוע מתערבב האויר עם דלק ונצת . מהבערה נוצרים גזים המתפשטים במהירות ונפלטים מפתח הפליטה . כאשר הם מתפרצים החוצה הם דוחפים את המטוס קדימה . המנועים והמדחפים הם בדרך כלל בכנפים . בחלק האחורי של הכנפים יש לוחות והטיס יכול לשנות מתאו את נטיתם . הם נקראים מאזנות . בעזרת הטיה של המאזנות שומרים על אזון המטוס . כאשר המטוס נוחת המאזנות זקופות , ולחץ האויר עליהן מאט את מהירותו של המטוס . חלק נוסף , המשמש ליצוב המטוס ולהגוי , הוא זנב המטוס . בזנבו של המטוס מצוי לוח המכנה הגה כוון . כשהוא מטה שמאלה - המטוס פונה שמאלה , וכשהוא מטה ימינה , נע המטוס ימינה . כמו כן מציד הזנב בלוחות אפקיים המכנים הגאי גבה . כשהם נוטים כלפי מטה , עולה זנב המטוס , וחרטומו פונה כלפי מטה ; כשהם נוטים למעלה , מפנה לחץ האויר את הזנב למטה , והחרטום פונה למעלה . מטוסי נוסעים התעופה האזרחית החלה להתפתח אחרי מלחמת העולם הראשונה ; ובתחלה היא השתמשה במטוסי תובלה צבאיים שהתאמו להסעת נוסעים . בשנות ה - 50 וה - 60 החלה התירות ההמונית להתפתח בעולם , והקף התנועה גדל . בשנים אלה הופיעו מטוסי נוסעים שנבנו מלכתחלה לצרכים אזרחיים , כמו הבואינג 707 או מטוס ה - 8 - DC . מטוסי הנוסעים השתכללו והלכו , ובתחלת שנות ה - 70 הופיע מטוס הבואינג 747 , שדגמים משפרים שלו נמצאים בשמוש גם כיום . מטוס זה , המכנה"ג'מבו " , מסגל להטיס עד 500 נוסעים בבת אחת . מטוס נוסעים חדיש אחר , שפתח גם הוא בשנות ה - 70 , הוא מטוס ה " קונקורד " שנבנה בשתוף פעלה על ידי הצרפתים והבריטים . זהו מטוס הנוסעים הראשון העובר את מהירות הקול . הוא נכנס לשרות מבצעי ב - 1976 . אולם בשל היותו בזבזני מאוד בדלק ורעשני לא הפך השמוש בו לנפוץ , והוא גרם הפסדים רבים . במקום לבנות מטוסים מהירים יותר , החלו בשנות ה - 70 לפתח מטוסים חסכוניים יותר בדלק . כן נעשה נסיון לצמצם את רעש המנועים כדי להפחית את המטרד הנגרם בגללם . מטוסים כאלה הם ה " אירבוס " האירופי וה " בואינג 767 " האמריקני . מטוסים צבאיים מראשית פתוחו שמש המטוס גם לצרכים צבאיים . בתחלת מלחמת העולם הראשונה שמשו המטוסים בעקר למשימות סיור ורגול , אולם לקראת סוף המלחמה החלו להשתמש בהם גם לצרך תקיפה והפצצה . מטוסי הצדדים היריבים קימו ביניהם קרבות אויר , שבהם נסו להפיל זה את זה . טיס קרב ידוע במיחד היה הברון פון ריכטהופן הגרמני , הוא " הברון האדם " , שהטיס מטוס מסוג " פוקר " בעל שלוש כנפים מכל צד . במלחמת העולם השניה כבר נעשה שמוש נרחב במטוסים לצרכי תקיפה והפצצה . בספטמבר 1939 החלו הגרמנים את המלחמה בתקיפתה של פולין , שלותה בהפצצות אויר כבדות . גם היפנים החלו את מלחמתם בארצות - הברית בתקיפה אוירית של בסיס הצי בפרל הרבור , בדצמבר 1941 , והסבו אבדות כבדות לצי האמריקני . ב - 1942 החלו בעלות הברית בהפצצות אויר כבדות שהחריבו ערים שלמות בגרמניה , ושנתים אחר כך גם ביפן . ידועות במיחד ההפצצות של הערים הגרמניות קלן , במאי 1942 , ודרזדן בסוף המלחמה . גם ביפן הפצצו ערים ב " הפצצות שטיח " שבהן נהרסו רבעים שלמים באפן שיטתי , כמו הפצצת טוקיו במרס 1945 , שבה נשרפו כרבע מבתי העיר , ובאוגוסט של אותה שנה ההפצצות של הירושימה ונגסקי בפצצות גרעיניות , שהובילו לסיום המלחמה . לאחר מלחמת העולם השניה עסקו המעצמות היריבות - ארצות - הברית וברית - המועצות - בבנית ציי מטוסים חדישים למקרה של מלחמה חדשה . לצרכי הפצצה אסטרטגית ממלא הטיל הבליסטי כמה מתפקידיו של מטוס מדגם קונקורד , תוצרת בריטניה וצרפת , מקצר באופן ניכר את משך הטיסה . זהו מטוס הנוסעים העל - קולי היחיד הנמצא כיום בשימוש .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר