מתוך:  > אביב חדש 11 > מחנאות

עמוד:23

הזהב במשקל חצי - כבד . הוא פנה לאגרוף המקצועני והחל לצבר נצחונות מהירים ומשכנעים . אבל יותר מכך זכה לפרסום עולמי בשל הצהרותיו השחצניות וכשרונו הנדיר ליחסי צבור . הוא נהג לחבר שירים שבהם תאר את כשרונו הגדול , יפי מראהו וחסר האונים של יריביו . במקרים רבים הצליח גם לצפות מראש בדיוק רב באיזה שלב של הקרב יכניע את יריבו . אלוף העולם בפעם הראשונה בפברואר 1964 התיצב מחמד עלי לקרב על תאר אלוף העולם במשקל כבד נגד האלוף באותה עת , האמריקני סוני ליסטון . הוא נצח בנוק - אאוט בסיבוב השביעי והכתר כאלוף . בתאר זה החזיק עד שנת 1967 . אבל לאחר שסרב להתיצב לשרות בצבא האמריקני ונדון לחמש שנות מאסר ולקנס של 10 אלפים דולר , לקחה ממנו ההתאחדות הבין - לאמית לאגרוף את תאר האלוף . עלי הצטרף באותה עת לכת השחרים הקיצונית " המסלמים השחרים " ובנמוק זה סרב לשרת בצבא . עם הצטרפותו לכת זו אמץ לעצמו את השם מחמד עלי . עלי לא רצה את תקופת הענש , מאחר שעורכי - הדין שלו נהלו מאבק ממשך עם בתי - המשפט . בשנת 1970 זכה אותו בית - הדין העליון של ארצות - הברית מהאשמות שיחסו לו . אחרי שלוש שנים וחצי ללא פעילות בזירה , החליט עלי לחזר ולזכות בתאר העולמי . במרס 1971 הוא נכנע לאלוף באותה עת , ג'ו פריזר . אבל עלי העקשן והשאפתן לא ותר והמשיך להתאמן ולהתאגרף בתקוה להשיג שוב את התאר הנכסף . בינואר 1974 הוא גבר על פריזר בניו - יורק . עתה נפתחה בפניו הדרך להתמודד שוב על התאר העולמי . אלוף העולם בפעם השניה והשלישית באוקטובר 1974 , בקינשסה בירת זאיר , הביס מחמד עלי בצורה משכנעת את האלוף באותה עת , ג'ורג'פורמן . זה היה מקרה ללא תקדים בתולדות האגרוף , שאלוף מחזיר לעצמו את התאר אחרי הפסקה ארכה כל כך ובגיל שלושים ושתים . בשנת 1976 כתב מחמד עלי ספר ושמו " הגדול מכלם " , ותאר בו בסגנונו המיחד את תולדות חייו ודעותיו . הספר שמש גם בסיס לסרט על המתאגרף . אבל עלי לא אמר עדין את המלה האחרונה . אמנם הוא הצהיר שוב על פרישתו , אך חזר בו . הוא הפסיד לאלוף העולם מיקל ספינקס ונראה היה כי זה אכן סוף הדרך . אבל הוא הדהים את הכל כאשר בספטמבר 1977 , בגיל שלושים וחמש , הוא זכה בתאר העולמי בפעם השלישית . שוב הצהיר על פרישה ושוב חזר בו . באוקטובר 1980 הוא התמודד עם האלוף לרי הולמס בלס - וגס . הוא ספג מהלמות קשות ובהוראת מאמנו לא התיצב לסיבוב ה - 1 1 . לאחר מכן התגלו פגיעות במחו וכיום הוא סובל ממחלת פרקינסון , מתקשה ללכת ולדבר . במהלך הקרירה המקצוענית שלו הופיע עלי ב - 60 קרבות והפסיד ארבע פעמים בלבד . מעריכים את סך כל הרוחים שלו מאגרוף ב - 60 מיליון דולרים . אגרוף מחנאות צורת בלוי ונפש בחיק הטבע בתנאי שדה , לשם ההרפתקה והספורט שבדבר ובעקר כדי לצאת משגרת החיים הרועשת והלחוצה . בני אדם רבים חיים בימינו בערים גדולות וקטנות , הרחק מן הטבע . לכן בעת חפשתם רבים מהם חשים צרך לשהות בין עצים , פרחים וסלעים , ליד נחל או נהר כדי להנפש מטרדות היום - יום , לטיל ולהנות מיפי הנוף ומהשקט השורר בו . נפש מסוג זה אינו מספק תנאים נוחים כפי שמציעים בתי - המלון למיניהם , אולם הוא בדרך כלל זול יותר , פעיל והרפתקני יותר . מחנות הנפש ( קמפינג ) המארגנים מוקמים באזורים יפים במיחד בין עצים , ליד אגם , נחל או ים , על הרים , בתוך יערות וחרשות או אפלו במדבר . הרעיון להקים מחנות נפש עלה בראשו של הגנרל הבריטי רוברט בדן פאואל , מיסד תנועת ה " צופים " , בראשית המאה ה - 20 . באותם ימים לא ספקו חניוני הנפש תנאים נוחים למטילים ורק " משגעים לדבר " , שוחרי הרפתקאות וקשיים , גלו בהם ענין . המחנאות כצורת בלוי הפכה פופולרית בעקר לאחר מלחמת העולם השניה , כאשר המכונית הפרטית החלה להיות נפוצה יותר ואפשרה לרבים להגיע לאזורים מרחקים בקלות . גם המודעות הגוברת לרוחת העובד , שקבעה בחק שעליו לצאת לחפשה שנתית ימים אחדים ולעתים שבועות אחדים בשנה , יצרה פנאי וצרך לבלוי ולהתפרקות . גם כיום רב היוצאים למחנות הנפש האלה נדרשים להרחיק מבתיהם כדי להגיע לאתר שבו בחרו . אתרי מחנאות במקומות רבים בעולם הוקמו אתרים מיחדים ובהם מתקנים וציוד המספקים תנאים נוחים להקמת המחנה . באתרים אלו יש בדרך כלל משטחי אדמה נוחים להקמת אהל ולפרישת שקי השנה , אזור מיחד להדלקת מדורה , ברזים עם מים זורמים ובדרך כלל גם שרותים ומקלחות . יש אף חניונים משכללים המשכירים קרונים מצידים כהלכה , ובהם אפשר למצא גם מסעדות , מרכולים ומתקני ספורט . בדרך כלל כרוכה השהיה במחנה נפש מארגן בתשלום כלשהו . התשלום לרב אינו גבוה , משום המתאגרף הססגוני מוחמד עלי בקרב האליפות הראשון שלו נגד סוני ליסטון . מוחמד עלי היה מתאגרף בעל סגנון זריז שאינו אופייני למתאגרפים במשקל כבד , ולכן נהג להצהיר על עצמו שהוא " עף כפרפר ועוקץ כדבורה :

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר