עמוד:10

גרהם . הן , ואחדים מאמני המחול הישראלים , שלמדו ורקדו אצל קראוס ואחרים , הופיעו ביצירותיהן העצמאיות ב " בימת מחול " . הבולטת ביותר מבין אמני המחול האמריקני המודרני בארץ היתה אנה סוקולוב . היא הזמנה לעבד בישראל עם רקדני " ענבל " ושבה לארץ מדי שנה . היא יסדה בישראל להקה משלה , שנקראה " התאטרון הלירי " ( 1962 - 1964 ) . מלהקה זו באו רב הרקדנים שבחרו הברונית בת - שבע דה רוטשילד וידידתה מרתה גרהם ללהקת " בת - שבע " . הלהקה נוסדה בשנת 1964 והיתה לנושאת המחול האמנותי המודרני בישראל . " בת - שבע " בצעה את מיטב היצירות של גדולי המחול המודרני , ובעקר האמריקני . הכוראוגרף אהד נהרין , המנהל האמנותי של הלהקה בשנות ה - 90 של המאה ה - 20 , יצר עם רקדניה כמה עבודות מודרניות , שזכו להד תקשרתי רב . להקת " בת - שבע " מרבה להופיע בעולם והיא זוכה להערכה של אנשי המקצוע ושל הקהל . בשנת 1998 זכתה הלהקה בפרס שר החנוך , התרבות והספורט . שלוש שנים אחרי יסוד " בת - שבע " נוצרו חלוקי דעות בין הרקדנים למיסדת ומממנת הלהקה , בת - שבע דה רוטשילד . עקב כך יסדו היא ורקדנית שעלתה מדרום - אפריקה , ז'נט אורדמן , להקה נוספת , היא " בת - דור " . הלהקה חדלה לפעל בשלהי 1999 בגלל קשיי תקציב . להקות מחול חדשות בשנת 1967 הקימו ברטה ימפולסקי והלל מרקמן את " הבלט הקלסי הישראלי " - להקת בלט המעלה מופעי מחול לפי מיטב המסרת הקלסית . ברטה ימפולסקי זכתה ב - 1998 בפרס שר החנוך , התרבות והספורט . רקדנית יוצרת מקורית , המופיעה כסולנית ועם להקה , היא רנה שינפלד . בראשית שנות ה - 70 נוסדה " להקת המחול הקבוצית " . המנהלת האמנותית שלה היא יהודית ארנון וכוראוגרף הבית שלה הוא רמי באר . בשנת 1999 העלתה הלהקה את המחול " על פי התהום " , יצירתו של הכוראוגרף רמי באר , העוסקת בעמותים הקימים בחברה הישראלית . בשנות ה - 70 נוסדה גם " קול - דממה " , להקתו של משה אפרתי , מראשוני הרקדנים של להקת " בת - שבע " . הלהקה מבצעת בעקר יצירות של מנהלה האמנותי . אפרתי טפח שיטה מיחדת , המאפשרת לרקדנים חרשים לחוש במקצבי המוסיקה דרך כפות רגליהם היחפות בעזרת רעידות המעברות דרך הרצפה . כיום אין עוד רקדנים שאינם שומעים בלהקתו . את שנות ה - 80 וה - 90 אפינו להקות של יוצרים , הפועלים מחוץ ללהקות הממסדיות . בין יוצרים עצמאים אלה בלטו רות זיו - איל , ירון מרגולין , אמיר קולבן , ענבל פינטו , עדו תדמור ואחרים . ליאת דרור וניר בן - גל מרבים ליצר יחד , ולהקתם מופיעה בארץ ובחו"ל . מאז שנת 1989 פועל בנוה - צדק שבתל - אביב - יפו המרכז לתאטרון ומחול על - שם סוזן דלל . במסגרת זו מתקימים מופעים שנועדו להציג יוצרים צעירים ומקוריים וכן , מדי שנתים , תחרות בין - לאמית למחול מודרני . ישראל היא אחת הארצות , שבהן מחול הוא אחד ממקצועות הבחירה הכלולים בבחינות הבגרות . בלט מחול בעם ישראל מחול מודרני מחול עממי ישראלי נהרין , אהד קראוס , גרטרוד שינפלד , רנה מחול בעם ישראל מחולות הנהוגים בעמנו מאז תקופת המקרא ועד היום . אין אנו יודעים הרבה על רקודי עמנו בתקופה הקדומה . במקרא יש אחד - עשר בטויים שונים לרקוד ולמחול , ונאמר על מרים , אחות משה , שרקדה לכבוד חצית ים סוף ( שמות טו כ ) . על בת השופט יפתח נאמר , שקדמה את פני אביה בשובו מן המלחמה במחול ( שופטים יא יד ) . גם על דוד המלך נאמר שכרכר בכל עז מול ארון הברית , ושמחול פרוע זה לא נשא חן בעיני אשתו , מיכל בת שאול . נזכרות במקרא גם בנות ירושלימי שיצאו במחולות בכרמים בט"ו באב , ומחולות ביום שמחת בית השואבה . לא נותרו ציורים המתארים את תנועות המחולות העתיקים האלה אבל יתכן שאפשר ללמד על צורתם מתמונות ומתבליטים מצריים של רקדנים ורקדניות , שנמצאו בחפירות הארכאולוגיות שם . במצרים העתיקה התקימו מחולות מכל הסוגים כחלק מהפלחן , בלוית המת , וגם רקודים לליניים כבדור לאורחים בנשפים ובמשתאות . בעם ישראל היו הרקודים והתנועה המסגננת מרכיב נכבד בטקסים בבית - המקדש . רקודים ומחולות נזכרים במשנה ובתלמוד . הרבנים ראו ברקוד לכבוד הכלה בחתנתה מצוה , ואף בצעו מחולות כאלה בעצמם . מספר על רב מלמד אחד , שהיה עושה מעשי ללינות תוך כדי רקוד לפני הכלה , זורק וקולט בידיו שלושה לפידים בוערים , מבלי להפיל ולו אחד מהם ארצה . ימי הבינים עד העת החדשה בספרות השאלות והתשובות ( שו"ת ) בימי הבינים מופיעות שאלות שהפנו יהודים לרבנים מפרסמים , בנושא נשים יהודיות מתימן בעת ריקוד מסורתי . תנועות המחול התימני , ובעיקר ה . צעד התימני . הידוע , השתלבו בריקודי עם רבים שנוצרו בארץ .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר