עמוד:8

ה ה דשה פרק א לא פעם אנחנו מתכוננים לכתוב מכתב או עבודה , רוב הרעיונות כבר מצויים בראשנו , ואולי אף הניסוח שלהם , ונראה שכל מה שנותר הוא להתיישב מול הנייר או המחשב ולכתוב . אולם אנחנו מתקשים להחליט במה לפתוח , מה לכתוב בפתיחה . הקושי נובע מהחשיבות הרבה שיש לפתיחה ולעומס התפקידים המוטל עליה . הסופר עמוס עוז משווה את כתיבת הפתיחה לספר לחיזור של הכותב אחרי הקורא , שזה עתה נטל את הספר לידיו . דוגמה לחיזור מוצלח כזה מוצא עמוס עוז בסיפור של צ'כוב "הגברת עם הכלבלב : " ... " הוא קורא לכלב , וכשהכלב מתקרב קצת הוא מאיים עליו באצבע , הכלבלב רוטן , גורוב שוב קורא , ושוב מאיים , הגברת מסמיקה ואומרת 'הוא לא נושך . ' גורוב מבקש רשות לתת לו עצם , ובכך מופיע קצה חוט , גם לגורוב , גם לצ'כוב , החיזור מתחיל והסיפור יוצא לדרך . כמעט כל התחלת סיפור היא בעצם חיזור אחרי הכלבלב שאולי יקרב אותך אל הגברת " ... ( מתוך "מתחילים סיפורי , ' מאת עמוס עוז , עמי ( 8 כדי שהחיזור של הכותב אחרי הקורא יצליח , רצוי שהפתיחה תהיה מסקרנת ומגרה מספיק ותגרום לקורא להמשיך בקריאה . פתיחה משעממת תגרום לקוראים רבים להניח את הספר בצד ולוותר על הקריאה הפתיחה היא מעין הסכם ראשוני בין הכותב לקורא . בהסכם הזה המחבר מנסה להבהיר לקורא מה מצפה לו : איזה סוג של טקסט מחכה לו בעמודים הבאים - טקסט ספרותי או מדעי ? טקסט שכתוב בשפה בת זמננו או ארכאית ; ופו . ' פתיחה יכולה גם לספק מידע על תוכן הטקסט שיבוא בהמשך - להציג את הדמויות , את המקום ואת הזמן ברומן , להציג את השאלות העיקריות במאמר בהיסטוריה , או להגדיר את הסימנים המוסכמים בספר מתמטיקה . ביחידה זו נעסוק בפרק הפתיחה לספר ירמיהו . ננסה לזהות את התפקידים שהיא ממלאת ולאסוף את המידע ואת המסרים הגלויים והסמויים הכלולים בה . רף פתיחה של כתב יר של ספר בראשית בגרמניה , 320 ו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר