|
עמוד:107
פרק שני : התבגרות בפרק הראשון הוצגו הטקסים שבאמצעותם מוכנסים התינוקות הנולדים לקהילת המאמינים ביהדות , בנצרות ובאסלאם . כשנות הילדות , בני שלוש הדתות מתוודעים בהדרגה לאורח החיים הדתי , אך הם עצמם עדיין פטורים מעול החובות הדתיות . ובהגיעם לגיל העשרה - ביהדות ובנצרות מתקיימים טקסים המציינים את כניסתם של הנערים והנערות לקהל המאמינים המבוגרים , הנושאים בעול החובות הדתיות . לטקסים קודמת הכנה , שכה הנערים והנערות מתוודעים לחובות אלה ולמשמעויותיה . ! באסלאם לא מתקיימים טקסים המציינים את המעבר מילדות לבגרות , ולכן בפרק זה נעסוק רק ביהדות ובנצרות . כר הנמחה : "כן שלוש עשרה לב מוווד' במשנה נאמר : "בן שלוש עשרה למצוות ) " אמת ה , כה . ( על סמך זה קובעת ההלכה כי כגיל 13 כל ילד הופך ל"בר מצווה , " כלומר , בן מצווה " ) בר , " פירושו בארמית "בן . ( " בן המצווה נחשב למבוגר החייב בקיום המצוות ויכול לבצע פעולות של המבוגרים כמו השתתפות במניין ובעלייה לתורה . קיום טקס בר המצווה הוא מנהג שנוצר כנראה במאה ה14- ונזכר לראשונה במקורות כתובים מן המאה ה . 15- חשוב לציין כי הכניסה בעול המצוות תקפה גם אם לא מציעים אותה בטקס . בדרך כלל הטקס מתקיים במהלך תפילת השחרית של יום השבת : הבן שהגיע לגיל 13 מתכבד לעלות לתורה בפעם הראשונה בחייו , ולהשתתף בקריאת פרשת השבוע . הנער מתכונן לטקס בר המצווה כמה הודשים מראש . הוא לומד בהדרכת מורה את הפרשה של השבוע שבו נולד , ומתוודע לתוכנה ולמשמעויותיה . כדי לקרוא אותה בציבור במהלך הטקס , הוא לומד את הניגון המלווה את הקריאה ( ה"טעמים , ( " ומתאמן בקריאה פעמים רבות . כן הנער לומד טה הן הובות הדת שעליו להתחיל לקיים , בקהילות האשכנזיות , באותה שבת הנער קורא גם את ההפטרה בפעם הראשונה ( כקהילות הספרדיות , לעומת זאת , הילדים קוראים את ההפטרה בגיל צעיר יותר , ( בחלק מן העדות , בתום הטקס אבי הנער מודה לאל על כך שאינו אחראי עוד למעשי בנו , ואומר : " בדור ש 9 סרני מענשר של זה " . ד י ןי ן t * "יו V V נער שהניעדמצוות עולה לתורה בבית כנסת בירושלים
|
|